Beginnende achterstand grove motoriek of niet?

<p>Goedenavond lieve mama's, </p><p>Ik heb een vraag over de ontwikkeling van ons dochtertje van negen en halve maand. Ze kan al heel goed zelfstandig zitten, zit heel stevig en ze kan goed naar haar buik rollen (wilt wel alleen maar over rechts rollen hoevaak we de linkse kant ook oefenen) we komen ook bij de fysio dit op aanraden van de ostheopaat van ong vijf maanden geleden.</p><p>Ze kan alleen nog niet kruipen of echt goed tijgeren, ze duwt zich soms naar achteren als ze op haar buikje ligt. Ook kan ze nog niet zelf in zit komen of vanuit zit naar de buik. Optrekken aan meubels of dergelijke is ook nog niet aan de orde. De fysio die had laatst via videobellen een testje uitgevoerd en daar scoorde ze p10, verder heeft de fysio niet gezegd dat ze achterloopt wel heeft ze ons oefeningen gegeven die wel doen en echt vaak oefenen maar het lijkt gewoon geen resultaat te hebben.</p><p>Verder brabbelt ze er flink op los en is de fijne motoriek gewoon hartstikke goed. </p><p>Ben benieuwd wat jullie hier van vinden, is ze gewoon een beetje lui (als in ik weet waar ik zin in heb en waarin niet) of begint ze een achterstand te ontwikkelen</p><p>Liefs </p>
 
Nou ik zou me hier zeker geen zorgen om maken hoor! Ons zoontje is nu ruim 10 maanden en kon pas zelfstandig zitten met 8,5 maand. Tijgert wel al een tijdje, ook best snel maar kruipen doet hij echt maar heel zelden. Zelfstandig tot zit komen doet hij ook maar zeer zelden. Trekt zich wel op aan alle tafels en stoelen maar dit is echt iets van de laatste weken. Dit is echt de leeftijd waarin je in een week heel veel verschil qua ontwikkeling kan zien. Ik zou me dus echt geen zorgen maken. Ze is nog zo klein :)
 
Volgens mij heb je niks om je zorgen over te maken. Ieder kind ontwikkeld zich op zijn eigen manier. Onze oudste was erg laat met rollen. Tijgeren heeft hij wel gedaan, maar echt kruipen niet. Zelfstandig lopen was ook pas met ca 16maanden. Binnenkort wordt hij 3j en alles helemaal prima hoor. Zijn jongere broertje is al veel jonger veel actiever, denk ook dat hij veel kopieert.
Anyways, wat ik al zei ieder kind ontwikkelt zich anders, geef haar gewoon de tijd!
 
Je geeft aan onder begeleiding van een fysio te zijn. Ik zou mijn vragen bij hem/haar neerleggen! Hij/zij kan je aangeven of er een vermoeden is van een achterstand!
 
ik ben geen deskundige, alleen ervaringsdeskundige ?
mijn dochter was precies zo. al wel zitten met 6 maanden (als je haar neerzette dan). pas met 10,5 maand tijgeren en met 12 maanden kruipen.
mijn dochter 'oefende' nooit. ineens kon zij dingen. ik haalde haar op van de opvang en ze kon kruipen. toen zij bijna 18 maanden was stond ze ineens op en liep weg! nooit langs banken/tafels gelopen of aan de hand.
Je geeft aan dat zij andere dingen wel al goed onder knie heeft. het is goed dat jij daar naar kijkt. een omgeving ziet vaak alleen de grotere dingen als praten en lopen, maar andere(fijnere) ontwikkeling is het zo belangrijk! Ze kan niet alles tegelijk leren.
het komt wel goed. als zij met 18 maanden nog niet loopt kan je nog eens aan de bel trekken, maar ook dat is niet zorgelijk! 
 
 
Welnee, maak je geen zorgen! Niet alle kinderen zijn even snel. En de jouwe is niet supersnel maar ook écht niet langzaam hoor!!
Mijn oudste dochter ging pas vooruit tijgeren met 10 maanden, optrekken met 10.5 maand, kruipen met 12 maanden en lopen met 18 maanden. Nu is ze 2.5 jaar. Merk je niks meer van. Ze was gewoon niet zo rap, niks aan te doen. Toen ze 2 jaar werd, heeft ze wel een bril gekregen (sterkte van 3.50 aan beide ogen) misschien heeft dat verband gehad met het feit dat ze vrij laat liep. Volgens de oogarts zag ze slecht diepte zonder bril, waardoor ze dus misschien bang was om re gaan lopen. Nog steeds is ze een beetje huiverig voor afstapjes/stoepjes als ze haar bril niet op heeft. Dus dat zou een reden kúnnen zijn achteraf, maar we zullen het nooit weten.
Mijn jongste dochter is nu 8.5 maand. Gaat nog nét niet zelf in zitstand. Wel zelf van zit- naar ligstand. Draait rondjes en tijgert achteruit, maar nog niet vooruit. Probeert soms op haar knieën te komen, maar dat lukt nog niet en ze kan zeker zichzelf nog niet optrekken. Dus heel vergelijkbaar met jouw kindje denk ik zo. 
Ik werk op een kinderdagverblijf en van alle kindjes rond de 9 maanden kan een enkeling zich nog maar optrekken of tijgeren/kruipen. Het lijkt soms of alle kinderen dit met 7 maanden al kunnen, maar als ik zo om me heen kijk, kunnen de meeste kindjes dit 'pas' met 10-12 maanden. 
Ik vind het totaal niet zorgelijk wat je beschrijft. Pas als een kindje met 24 maanden nog niet kan lopen, ga je de medische molen in. Maar zo ver zal het echt niet komen, want zoals ik lees komt jouw kindje er echt wel. Grote kans dat hij over een maandje of 2 ineens heel veel kan. Ik wacht ook de dag af tot mijn dochter ineens vooruit gaat tijgeren. Elke dag denk ik: Ja, bijna... maar stiekem gaan er alweer heel wat weekjes voorbij ;)
Geef het de tijd en maak je geen zorgen! Ik vind het zelfs niet nodig dat je bij de fysio loopt, wat ik zo lees ontwikkelt jouw kindje zich prima!
 
Welnee, maak je geen zorgen! Niet alle kinderen zijn even snel. En de jouwe is niet supersnel maar ook écht niet langzaam hoor!!
Mijn oudste dochter ging pas vooruit tijgeren met 10 maanden, optrekken met 10.5 maand, kruipen met 12 maanden en lopen met 18 maanden. Nu is ze 2.5 jaar. Merk je niks meer van. Ze was gewoon niet zo rap, niks aan te doen. Toen ze 2 jaar werd, heeft ze wel een bril gekregen (sterkte van 3.50 aan beide ogen) misschien heeft dat verband gehad met het feit dat ze vrij laat liep. Volgens de oogarts zag ze slecht diepte zonder bril, waardoor ze dus misschien bang was om re gaan lopen. Nog steeds is ze een beetje huiverig voor afstapjes/stoepjes als ze haar bril niet op heeft. Dus dat zou een reden kúnnen zijn achteraf, maar we zullen het nooit weten.
Mijn jongste dochter is nu 8.5 maand. Gaat nog nét niet zelf in zitstand. Wel zelf van zit- naar ligstand. Draait rondjes en tijgert achteruit, maar nog niet vooruit. Probeert soms op haar knieën te komen, maar dat lukt nog niet en ze kan zeker zichzelf nog niet optrekken. Dus heel vergelijkbaar met jouw kindje denk ik zo. 
Ik werk op een kinderdagverblijf en van alle kindjes rond de 9 maanden kan een enkeling zich nog maar optrekken of tijgeren/kruipen. Het lijkt soms of alle kinderen dit met 7 maanden al kunnen, maar als ik zo om me heen kijk, kunnen de meeste kindjes dit 'pas' met 10-12 maanden. 
Ik vind het totaal niet zorgelijk wat je beschrijft. Pas als een kindje met 24 maanden nog niet kan lopen, ga je de medische molen in. Maar zo ver zal het echt niet komen, want zoals ik lees komt jouw kindje er echt wel. Grote kans dat hij over een maandje of 2 ineens heel veel kan. Ik wacht ook de dag af tot mijn dochter ineens vooruit gaat tijgeren. Elke dag denk ik: Ja, bijna... maar stiekem gaan er alweer heel wat weekjes voorbij ;)
Geef het de tijd en maak je geen zorgen! Ik vind het zelfs niet nodig dat je bij de fysio loopt, wat ik zo lees ontwikkelt jouw kindje zich prima!
 
En je ziet trouwens vaak dag kindjes óf motorisch, óf in hun spraak snel zijn. Mijn oudste kon met 9.5 maanden al wel mama/papa/boe (koe) zeggen. Dat vond ik bizar snel. Terwijl ze dus motorisch wat zwakker was. Je schrijft dat jouw kindje ook goed brabbelt. Heerlijk toch dat ze zich daar wel gauw in ontwikkelt. Ze kunnen niet alles tegelijk ;)
 
Terug
Bovenaan