beginnende borstontsteking

Weet iemand wat je kan doen tegen een beginnende borstontsteking.
Ik heb last van overproductie en het ging eigenlijk wat beter maar vandaag voelde ik me zo beroerd en had koorts.
Ik heb gelijk me borsten leeggekolfd op aanraden van de vk maar de koorts zakt nog niet.
twee uur na het kolven heb ik Marit nog een keer laten drinken. 1 leeg en 1 voor een deel en toen zat ze vol.
Ze komt nu tussen de 3 en 4 uur maar voor mijn borsten is dit niet genoeg.
Morgen moet de koorts weg zijn en anders moet ik naar de huisarts voor antibiotica.
En hoe moet het dan verder?

Ik heb geen koorts-ontsteking gehad, zat er wel tegenaan. dus als het zover is zou ik idd de VK vragen.
medisch moet de huisarts wat, maar voor jouw gevoel: ik zat steeds met ijscomressen. mocht niet met de borsten onder de warme douche (ben er nog steeds niet achter hoe dat zou meoten, ik hield ze zoveel mogelijk bij het water weg en erna meteen weer ijs-en). ik dronk saliethee.
meer weet ik ook niet....
mag je geen paracetamol tegen de pijn en koorts??? mocht ik wel...
xMarij

ha peetje,

ik heb 2 keer een borstontsteking gehad.
1 keer antibiotica gehad en bij de tweede keer kreeg ik de tip om de goedkoopste kwark op de ontstoken rode plek te smeren en het op te laten drogen!
Dit is echt een wonder middel! Het hielp bij mij echt!!
Hoop dat je er wat mee kan.
Groetjes Mirjam, mama van Justin 05/03/2007 en Simon 09/02/2010

ha peetje,

ik heb 2 keer een borstontsteking gehad.
1 keer antibiotica gehad en bij de tweede keer kreeg ik de tip om de goedkoopste kwark op de ontstoken rode plek te smeren en het op te laten drogen!
Dit is echt een wonder middel! Het hielp bij mij echt!!
Hoop dat je er wat mee kan.
Groetjes Mirjam, mama van Justin 05/03/2007 en Simon 09/02/2010

Koude appelstroop helpt ook. Alleen koude dingen helpen alleen tegen de pijn, verdooft een beetje.
Ik zou vanavond je borsten nog een keer leeg kolven.
De antibiotica die de HA voorschrijft kan als het goed is gewoon met de BV vraag dat maar ff na voor de zekerheid.
Het doet heel erg pijn, maar het beste is wel gewoon om door te voeden, zodat de melk wel gaat stromen, je kan evt ook nog voeden met warme doeken op je borst zodat de melk beter gaat stromen... Heb zelf nooit een borstonstekking gehad maar de tips komen omdat ik Kraamverzorgster ben en dat heel soms wel eens voorkomt in de kraamweek.

Succes meid..

Ik heb effe mijn mapje van de cursus van borstvoeding natuurlijk ingekeken.

De volgende dingen stonden hierin.

Doorgaan met bv geven is in deze situatie het allerbeste. Het is bij een borstontsteking het belangrijkste dat je de doorstroming bevordert; door overvolle borsten goed te legen stimuleer je de genezing.
Een ontstoken borst heeft geen gevolgen voor je baby. Het enige wat hij ervan merkt is misschien dat de melk iets zouter smaakt.
Begin eventueel aan de niet ontstoken borst met voeden, voor het toeschietreflex (door de pijn, kan de melk misschien minder goed toeschieten).
Als de baby niet goed de borst heeft leeggedronken, kun je nakolven.
Rust.
Drink voldoende.
houd bedrust bij koorts.
in overleg met huisarts kun je pijnstiller/ontstekingsremmer nemen.

Je kan trouwens via hun website (www.borstvoedingnatuurlijk.nl) ook verdere info opvragen, Je kan hen ook bellen geloof ik...

Beterschap!

Groetjes LInda

Ik lees trouwens ook nog dat er genoeg antibiotica zijn die geschikt zijn om te gebruiken wanneer je borstvoeding geeft. Het kan wel dat darmflora beinvloedt wordt van de baby, met diarree als gevolg. Ook is er een grotere kans op spruw. Dus daar moet je dan wel weer opletten.

Groetjes Linda

Ik hoor helemaal niet op dit forum, maar kwam hier toevallig terecht. Ik heb bij mijn beide kinderen een aantal keren beginnende borstontsteking gehad en wat mij bij alle keren erg goed geholpen heeft is inderdaad kwark. Het maakt niet uit welke kwark. Ik deed altijd een aantal schepjes in een oude zakdoek en legde dit op de zere plek. Het wordt wel een smeerboel (leg er een handdoek omheen), maar het werkt fantastisch. Uiteraard ook de aangedane borst goed leeg laten drinken of anders nakolven. Hierbij stevig over de zere plek richting de tepel wrijven. Bij mij heeft een ontsteking nog nooit doorgezet. En wat er ook al eerder gezegd is: neem rust. Blijft zoveel mogelijk in bed. De antibiotica is trouwens wel te combineren met borstvoeding.
Ik hoop dat het snel over is.

groet,

Mamafn

Terug
Bovenaan