beginproblemen op peuterspeelzaal

Mijn dochtertje is in juli 2 jaar geworden en sinds vorige week gaat ze 3 middagen naar de peuterspeelzaal.
Ze vindt het super leuk alleen ik mag niet weggaan. Ze gaat wel haar eigen weg en speelt leuk en ik hoef echt niet naast haar te zitten of met haar te spelen maar ik moet er wel zijn. Zodra ik uit beeld ben is het huilen geblazen en niet zo'n beetje ook. Tranen met tuiten!! De laatste keer ben ik 3 kwartier weggegaan en ze heeft de hele tijd gehuild. Op zich hoor je dit wel vaker maar ik denk dat we nog een lange weg te gaan hebben!
Het is een groep met 12 kindjes en tussen mijn dochtertje en de andere kinderen zit toch wel een behoorlijk leeftijdsverschil. Veel kindjes zijn zelfs al bijna 4 en dat is natuurlijk goed te merken. Er is ook een nieuw meisje maar voor haar is het anders want zij komt van een kinderdagverblijf + ook weer 4 maanden ouder.
Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van anderen dus ik hoop op veel reakties.



 
Hoi Alie.

Ik vindt je dochter wel wat jong om al meteen 3 middagen naar de peuterspeelzaal te gaan vooral als ze niet gewend is om van jou zijde te wijken,en ze is nooit naar een kinderdagverblijf geweest als ik het goed begrijp?Kun je niet afspreken dat ze met 1 middag begint en dan in de loop dertijd opbouwen met nog een middagje erbij enz...
En dat je dan begint met iedere keer een half uurtje (kost je natuurlijk wel de hele middag) weg te gaan.In het begin zal ze misschien flink te keer gaan maar vergeet niet dat hoe klein ze ook zijn dat ze het snel in de gaten hebben dat jij door de psz wordt gebeld om haar te troosten en dan mag je helemaal niet meer weggaan (die fout hebben we zelf ook gemaakt)Die van ons had echt zoiets des te harder ik huil dan bellen ze mama die kleintjes zijn niet dom ze weten het maar al te goed.Je zult zelf nog vaak met een brok in je keel weggaan bij de psz maar het is even doorbijten en vaak is het al over na een paar minuten(als ze een tijdje daar is geweest het heeft echt tijd nodig).
Heel veel succes op de psz

Groetjes Ritschella
 
Mijn zoontje is sinds 1 september begonnen op de peuterspeelzaal en iki herken wel wat in jouw verhaal ook hij vindt het erg leuk maar huilt als ik weg ga. Volgens mij is het niet handig om langer bij je kindje te blijven anders zit de kans erin dat je iedere keer langer moet blijven, en zo wennen ze natuurlijk nooit. Maar het lijkt me inderdaad verstandiger als je je dochtertje minder lang of minder vaak laat gaan en dan langzaam opbouwen. Ik vind net twee jaar ook erg jong om te beginnen zeker als er zo`n hoop "grotere"kinderen.In de groep zitten. Bij ons beginnen ze pas met 2,5 jaar met de peuterspeelzaal. En 6 maanden scheelt een hoop als ze zo jong zijn.
 
Hallo,

Wow, wat komen jullie verhalen mij bekend voor !

Ik zal mijn verhaal even kort vertellen en misschien krijgen jullie dan wat hoop.
Mijn  dochtertje Nova ging met 2,5 jaar voor het eerst 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal. Hartstikke leuk, fijn spelen als ik er maar bij bleef.
Als ik wegging, was het een groot tranendal: ontroostbaar, huilen (zeg maar: gillen). Natuurlijk enorm vervelend omdat
1. je haar achter moet laten
2. je de leidsters opzadeld met een gillend en ontroostbaar kind
Over beide punten voelde ik me altijd erg schuldig.

Na 3 maanden hebben we er toch een punt achtergezet. Het ging gewoon niet.

Nu, ze is inmiddels 3 geworden, zijn we  na de vakantie weer gestart en....
het gaat onwijs goed !! Nog wel even huilen als ik wegga, maar binnen no time is ze stil en zit ze heel lief te spelen en doet goed mee met alles.

Ik had nooit gedacht dat dit nog zou gebeuren !
Hopelijk gaat het bij jullie in de toekomst ook zo goed.

Succes ermee !
Groeten, Debbie
 
Bedankt voor de reacties!
Ik vond 3 middagen ook wel veel maar bij elke peuterspeelzaal waar wij haar inschreven "moest" het minimaal voor 3 middagen.

 
Hoi,

Mijn zoon is 2,5 jaar en gaat sinds begin september naar de peuterzaal. Hier is het zo dat ze pas met 2,5 mogen komen. En dan eerst naar de wenmiddag. 1 Middag per week mogen ze dan 2 uurtjes komen. Dit duurt een paar maanden, en daarna stromen ze door naar de groep waarvoor je gekozen hebt. In ons geval 2 ochtenden. Onze zoon vind het geweldig! Hij rent naar binnen en gaat meteen spelen. Er kan nog net een kusje vanaf! Dus hier had mama er meer moeite mee dan het kind. Maar ik ben allang blij dat hij het er naar zijn zin heeft!

Groetjes, Kat
 
Hallo,

Hier even wat tips van mij.. en waar ik benieuwd naar ben is waarom je dochter drie middagen naar de speelzaal gaat en vanaf welke tijd de speelzaal den open is....

Mijn eigen ervaring ( Ik ben psz leidster) vertelt mij dat de middagen voor kinderen van twee erg lang zijn... de kinderen hebben al de hele ochtend thuis gehopt, slapen vaak nog tussen de middag, hebben nu niet geslapen of zijn wakker gemaakt waardoor de start dan ook al slecht is.... Misschien als afwisseling een ochtend ofzo... of begin met drie ochtenden, als ze een maal gewend zijn dan kan je wat makkelijker veranderen van groep....

Vraag aan de leidsters een wenschema... en maak je dochter duidelijk dat mama echt terugkomt, want scheidingsangst is op deze leeftijd heel normaal....
Wennen is daarom heel belangrijk....

Blijf er de eerste keer even bij kom samen en ga samen naar huis na een uurtje.
Blijf de tweede keer een uurtje en ga even boodschappen doen... en kom dan terug.
De derde keer blijf je ook wat langer en ga daarna weg...
Dit alles kan je het best doen als het dagprogramma bezig is en niet tijdens haal en breng momenten. Nu hebben de leidsters namelijk alle tijd voor jou en je kind.

Als dit goed gaat kom je met je dochter op de brengtijd en wacht tot alle ouders wegzijn en dan ga jij weg...
Voordat het haaltijd is zorg dat jij er ook bent en wacht tot alle kindjes op gehaald zijn zodat je dochter ook ziet dat alles wordt opgeruimd en de leidsters ook gaan....

Heel veel suc6 en ik hoop dat je er wat aanhebt...

PS. Laat het geen drama worden... het belangrijkste is dat ze het naar d'r zin heeft....

PS.2 Ik ben zelf ook moeder van een zoon van 3 jaar....
 
Hoi Yet 30,

Bedankt voor je reactie!

De reden dat wij ons dochtertje de middag naar de psz brengen is dat de ochtendgroep tot mei 2006 vol zit.
Twijfelde eerst  erg aan de middaggroep ook inderdaad omdat het middagslaapje nog werd gedaan.
Ze is zelf gestopt met het middagslaapje voordat we daadwerkelijk begonnen met de psz.
Dus dat probleem lostte zichzelf op.  
We zijn nu alweer een tijdje verder en het gaat wel weer een stukje beter.
Ze gaat er nog steeds  met plezier naartoe en dat is uiteraard het belangrijkste!
Ik hoor steeds wat veel 3 middagen maar bij alle psz in Amsterdam waar we ingeschreven stonden was dat ook de minimale eis.

 
Terug
Bovenaan