Begint het nu al?

Hoi meiden,

Van de week iets raars meegemaakt (althans: ik schrok er een beetje van). Mijn zoontje (net 3) was met een vriendje aan het spelen en het begon met buikjes masseren (zijn vriendjes moeder is zwanger en hij mag haar buik wel eens insmeren: niets bijzonders). Toen ik even later om het hoekje keek, lag mijn zoontje met zijn spijkerbroek naar beneden (hij heeft nog een luier). Toen ik vroeg wat ze aan het doen waren, zei zijn vriendje dat hij mijn zoontjes ... ging kriebelen. Ik wist niet wat ik hoorde! Heb ze even afgeleid met Duplo en dat was prima.  In de eerste instantie heb ik er niets over gezegd, maar het zat me toch niet lekker. De volgende dag heb ik hem toch gezegd dat er behalve hemzelf nooit iemand aan mag zitten (hij keek me met grote niet begrijpende ogen aan: hij is nog zo onschuldig!). Toen ik vroeg of dit wel eens gebeurd was, zei hij van niet (gelukkig!)  Hebben jullie dit al aan de hand gehad (zijn vriendje is 2,5). Ik vind het erg aan de vroege kant (maargoed, misschien ben ik wel preuts hoor). En hoe komen ze erop! Ik wilde er ook niet teveel aandacht aan geven en zijn onschuld niet bederven. Ben benieuwd hoe jullie hier op zouden reageren...

Groetjes
Danielle
 
Het ontdekken van het lichaam hoort bij de leeftijd. Mijn 3 jarige dochter is ook veel bezig met haar eigen lijf en ziet de verschillen tussen het lijf van papa en mama en haarzelf. Ik denk dat je nu dus al moet beginnen met de eerste stappen van seksuele voorlichting.
 
ik kan me jou bezorgdheid goed voorstellen.
ik heb er al veel over gelezen en gehoord maar
het antwoord hier op vind ik niet prettig nl hun gang
laten gaan zeggen ze allemaal nou liever niet ik
snap dat ze hun lichaam gaan leren ontdekken
maar tot zo ver ik vind dat jij het goed aangepakt
hebt door ze af te leiden en ook te zeggen wie wel
en wie niet hier aan mag komen zo doe ik het ook
mijn dochter is 4 en zit er ook wel eens aan en als ze
dan vragen stelt geef ik zo goed als kan antwoord
maar geef wel duidelijk aan dat alleen papa/mama
en de dokter er aan mogen zitten als nodig is dus
papa en mama bij het wassen en de dokter als de
plasser ziek is
 
onze zoon van 3,5 is ook erg bezig met zijn pielemuis, het liefst laat hij hem aan iedereen zien en voelen. Ik vind dat erg ongepast en meld dat ook aan hem.
Maar omdat ik het ook wel erg belangrijk vindt dat hij zijn lichaam leert kennen en wat hij er allemaal mee kan, heb ik hem gezegt dat hij alleen aan zijn lijfje (vooral die pielemuis) alleen tevoorschijn mag halen voor het plassen en wanneer hij ALLEEN op zijn kamer is.
Dat is helaas nog wel eens tegen dovemans oren gezegt, maar ik blijf het herhalen. Vooral de belofte dat wanneer er iemand aan zijn pielemuis heeft gezeten hij dit aan mama of papa mag vertellen zonder dat wij boos worden. Wordt hie vaak herhaalt.

Ik denk dat we er verder weinig aan kunnen doen. Vooral vertellen en herhalen.
En er vooral niet te veel nadruk op leggen dat ze hun pielemuis tevoorschijn halen. Dit is natuurlijk alleen maar leuk en spannend: want het mag niet, OOOEEEEHHH!!

memmeh
 
Terug
Bovenaan