Behandeling te duur

Lieve allemaal,

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en die was het roerend eens met mijn bedrijfsarts: ik ben overspannen. Gelukkig waren er geen aanwijzingen dat ik een echte post-partum depressie heb, hij zag ook geen reden om medicijnen te geven (vond ik allang best, ik heb voorlopig mijn buikje vol van medicijnen na al die bijwerkingen van de laatste tijd!!). Het is gewoon te veel psychische/emotionele/lichamelijke belasting bij elkaar opgeteld in te korte tijd.

Zijn voorstel was om een psycholoog te bezoeken om me te helpen het een en ander een plaatsje te geven. Ai, dacht ik meteen, dat wordt niet vergoed! Dat bleek de huisarts te verbazen. "Heb je dan geen aanvullende verzekering?"
Uh, nee! Nu blijkt een psycholoog via de huisarts al snel 100 euro per uur te kosten (!!!!) en je bent er natuurlijk niet met 1 of 2 sessies... En tja, ik heb geen honderden euro's liggen. Dus dat kan ik gewoon niet zelf betalen.
"Weet je heel zeker dat de verzekering het niet dekt? Ik zou je polis nog eens goed onder de loep nemen!" zegt de huisarts. Heb ik braaf gedaan en bij mijn verzekering moet je het meest uitgebreide pakket hebben om een psycholoog vergoed te krijgen. Dat zou mij dan 516 euro per jaar extra kosten en dan krijg ik tot maximaal 460 euro per jaar psychotherapie vergoed. Nou, tel uit je winst... NOT.

Ik was er al eerder achtergekomen dat mijn basispakket erg weinig vergoed. Ik moet mijn tandarts, fysiotherapeut, podotherapeut, opticien helemaal zelf betalen. En rondom de zwangerschap heb ik toch zeker 350 euro eigen bijdragen moeten leveren. En natuurlijk de eigen bijdrage aan de kraamzorg. Was vroeger toch wel iets beter, heb ik het gevoel...

Ik ga nu proberen of ik misschien via de bedrijfsarts een psycholoog kan krijgen. Tenslotte is het toch om mij weer zo snel mogelijk aan het werk te krijgen, niet? Dat is toch in het belang van mijn werkgever? Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Groetjes, Karin