Behandeling te duur

Lieve allemaal,

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en die was het roerend eens met mijn bedrijfsarts: ik ben overspannen. Gelukkig waren er geen aanwijzingen dat ik een echte post-partum depressie heb, hij zag ook geen reden om medicijnen te geven (vond ik allang best, ik heb voorlopig mijn buikje vol van medicijnen na al die bijwerkingen van de laatste tijd!!). Het is gewoon te veel psychische/emotionele/lichamelijke belasting bij elkaar opgeteld in te korte tijd.

Zijn voorstel was om een psycholoog te bezoeken om me te helpen het een en ander een plaatsje te geven. Ai, dacht ik meteen, dat wordt niet vergoed! Dat bleek de huisarts te verbazen. "Heb je dan geen aanvullende verzekering?"
Uh, nee! Nu blijkt een psycholoog via de huisarts al snel 100 euro per uur te kosten (!!!!) en je bent er natuurlijk niet met 1 of 2 sessies... En tja, ik heb geen honderden euro's liggen. Dus dat kan ik gewoon niet zelf betalen.
"Weet je heel zeker dat de verzekering het niet dekt? Ik zou je polis nog eens goed onder de loep nemen!" zegt de huisarts. Heb ik braaf gedaan en bij mijn verzekering moet je het meest uitgebreide pakket hebben om een psycholoog vergoed te krijgen. Dat zou mij dan 516 euro per jaar extra kosten en dan krijg ik tot maximaal 460 euro per jaar psychotherapie vergoed. Nou, tel uit je winst... NOT.

Ik was er al eerder achtergekomen dat mijn basispakket erg weinig vergoed. Ik moet mijn tandarts, fysiotherapeut, podotherapeut, opticien helemaal zelf betalen. En rondom de zwangerschap heb ik toch zeker 350 euro eigen bijdragen moeten leveren. En natuurlijk de eigen bijdrage aan de kraamzorg. Was vroeger toch wel iets beter, heb ik het gevoel...

Ik ga nu proberen of ik misschien via de bedrijfsarts een psycholoog kan krijgen. Tenslotte is het toch om mij weer zo snel mogelijk aan het werk te krijgen, niet? Dat is toch in het belang van mijn werkgever? Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Groetjes, Karin

Jeetje zeg, dat is balen! En ook wel een beetje belachelijk. Net alsof dat minder noodzakelijk zou zijn dan een been gipsen of zo. Het is allebei gewoon nodig als het nodig is en dat moet dus voor iedereen beschikbaar zijn...

Ik zou het inderdaad via je werkgever proberen. Heeft een vriendinnetje van mij ook. Maar hoe dat verder zit? Ik zou het niet weten!

Groetjes,

Eveline

ps: Welke verzekering heb jij dan?

hoi karin
ik heb vroeger eens bij het riagg gelopen.ik weet niet hoe dat werkt,maar het heeft mij  nooit wat gekost.en een paar jaar geleden was ik ook overspannen en erg labiel en toen ben ik in conctact gekomen met een psycholoog die van huis uit werkte en dat kostte me 35 euro per sessie.dat is nog wel te overzien toch?ik zou eens rond gaan bellen als ik jou was.
veel sterkte met alles.
groetjes kari

Tjonge, aan de zorgverzekering betaal je je blauw en dan nog krijg je dit soort dingen niet vergoed!  Hopelijk kun je op een andere manier aan goede en vergoede/betaalbare hulp komen, wellicht via je werkgever. Als je niet lekker in je vel zit is het vaak moeilijk om alleen uit het 'negatieve cirkeltje' te komen. Zeker zolang je je  lichamelijk niet goed voelt.

Hoe is het op dit moment met je? Heb je nog veel last van jeuk e.d.?

Groetjes,
Dionne

Terug
Bovenaan