Hoi CarrieSlee, Ik ben 35, partner is 37 en we zijn momenteel 38 weken zwanger van onze 3e. Bij ons is onze 1e kind eigenlijk zonder problemen en met de 1e x proberen spontaan gekomen. Onze 2e liet echter jarenlang op zich wachten.Er is in die jaren ook heel veel gebeurd in onze privelevens; we kregen het enorm druk met onze carrieres en onze kind, hadden in het weekend ook best veel afspraken, al met al een best druk en ongezond levensstijl hielden we erop na. Je zag het niet direct aan mij, maar ik was 10 kg zwaarder geworden door de jaren heen en we rookten beiden.Op een gegeven moment realiseerden we ons dat we al zo’n 7 jaar verder waren en begonnen we ons zorgen te maken. We hebben ons gemeld bij de fertilittskliniek van ons zkh en daar wat gesprekken en onderzoeken gehad. Ook tegen ons werd er gezegd dat het mogelijk moest zijn op eigen houtje en alles het gewoon deed. Ik merkte zelf dat ik al jaren niet meer lekker in mijn vel zat en had het hier over met een vriendin. Ze vertelde me dat hormonen van vrouwen heel erg beinvloed kunnen worden door een ongezonde leefstijl, ik had het zelf niet door maar snoepte best veel, sloeg maaltijden over, ontbeet haast nooit, rookte en dronk veel koffie. En ik werkte heel veel. Ik heb me toen verdiept in een aantal dieten die erop zijn gericht om de hormoonbalans van de vrouw weer in balans te krijgen. Daarnaast val je ook af omdat je koolhydraten beperkt. Ik ben toen ook gestopt met roken, heb een andere baan genomen waar ik minder ben gaan werken en koffie drinken beperkt naar 1 hooguit 2 kopjes per dag en heb wat nieuwe hobby’s ontdekt en een nieuwe uitdagende sport uitgekozen. Na 3 maanden bezig te zijn met het dieet zat ik weer lekker in m’n vel, kreeg ik positieve energie weer terug, was ik 10 kg kwijt en werd ik spontaan zwanger van de 2e. Nu een jaar later van de 3e!Ik weet natuurlijk niet hoe jij in elkaar zit en misschien heb je geen overgewicht, maar lees es een keer als je tijd hebt de boek van Vivian Reijs, zij heeft het ook over de werking van hormonen en het effect van ongezonde leefstijl. Ik heb zelf trouwens het dieet Metabolic Balance gevolgd. Je wordt begeleidt door een voedingsdeskundige. Ik hoop dat je er wat aan hebt en succes de komende tijd! Hoop dat het snel lukt!