Hier ook 2 kinderen van bijna 4 en 2 jaar en mama is ook favoriet. Ze willen allebei bij mij op schoot, ik moet voorlezen, ze op bed leggen, schoenen aandoen, ze uit de auto tillen, etc. Ik kan amper naar de wc want dan staan ze direct naast me, mn man kan gerust 10 minuten op de wc zitten...
Het sloopt mij soms ook, altijd 'aan' staan. Altijd word ik geroepen, moet ik reageren en luisteren.
Wij zijn er heel stellig in de laatste maanden. De ene avond legt papa ze op bed, de volgende avond mama. Geen gezeur.
Vanavond leest papa een boek voor want mama gaat douchen. Nu gaan jullie met papa naar de speeltuin want mama gaat poetsen. Vanochtend gaan jullie met papa naar beneden want mama slaapt een uurtje verder, papa haalt je nu uit de auto en anders blijf je er maar de hele dag in zitten, etc.
We 'dwingen' ze dus eigenlijk gewoon en als we maar duidelijk en stellig zijn, dan accepteren ze het prima. Zo kom ik ook een beetje tot m'n rust. En ja, ik hoor vooral de jongste soms flink tekeer gaan beneden als papa haar meesjouwt onder zn arm om 6.30 op zaterdagochtend, want ze wilt mama! Maar binnen 5 minuten is mevrouw weer gekalmeerd. Ik heb er weinig medelijden mee eerlijk gezegd, ik wil gewoon even een uurtje in bed blijven liggen en dan krijst ze maar even.
Dus echt, wees duidelijk, en gun jezelf die tijd zonder kinderen even. Laat je man doorpakken en de kinderen meenemen en trek je handen ervan af. Wees duidelijk naar de kinderen toe: vandaag doet papa het, hij zorgt ook voor jullie. Morgen doet mama het weer.
Succes!