Bekend wordt onbekend = paniek?

<p>Het valt mij op dat mijn dochter van 18 weken paniekerig reageert op dingen die ze eerst niet erg vond. Zoals in bad gaan, de föhn, stofzuiger. Zelfs de onderzoekjes vorige week op het cb, terwijl ik thuis deze met haar gewoon kan doen. Hoort dit bij de fase van de 4e sprong? Ik wil haar hierin begrijpen, zodat ik hier rekening mee kan houden hoe haar hierin te begeleiden. </p><p>We namen haar mee onder de douche, maar dat ging ze op een gegeven moment niet meer leuk vinden. Daarna drogen we haar met de föhn op standje 1. Heel effectief en de warmte vond ze zalig. Het is nu alleen maar brullen. Nu net voor de derde keer het badje geprobeerd. Ze raakt volledig in paniek. Hoe ga ik mijn kind wassen ??? We doen het al eens per week, dus zo vaak is dit niet... </p>

Herkenbaar ?
Mijn dochter is nu 5 maanden oud en heeft ook van dit soort periodes.
Het badje vond ze altijd heeerlijk, je kon zien dat ze er van ontspande. Maar dat sloeg ineens om toen ze ongeveer 18 weken was. In bad gaan was toen ineens dra-ma! Ze was al in paniek voordat ze er überhaupt in lag. Ik ben toen een tijdje met haar onder de douche gegaan, maar dat vond ik zelf niet altijd even prettig. Heb haar in de periode ook vaak gewoon zo even gewassen, op het aankleedkussen.  Maar sinds we 2 weken geleden een badinzet hebben gekregen, is in bad gaan ineens een feestje geworden ?
Hetzelfde met aankleden. Vond ze nooit erg, maar dat was ook ineens krijsen. Wipstoeltje en babygym was altijd een hit hier, maar dat vindt ze ook ineens niet meer leuk ??‍♀️ 
In het begin had ik veel moeite met dit soort veranderingen. Werd er zelf ook chagrijnig van. 
Maar het zijn inderdaad gewoon sprongetje, dus het gaat gelukkig wel weer over. En als ze er eenmaal doorheen zijn, kunnen ze ineens zoveel meer. Zo leuk om te zien! 

Tijdens dat sprongetje hadden we hier ook veel last van dat soort dingen. Vooral in bad. Was ineens groot drama. Zodra een voet het water raakte, schrok ze en was het huilen.
We hebben toen een tijdje elke avond even haar voetjes in het water gedipt. Beetje over haar handjes laten lopen en dan snel weer afdrogen. Vooral overdreven vrolijk erbij doen. Na een week schrok ze niet meer. En inmiddels (bijna 8 mnd) is ze zelfs in het zwembad helemaal blij. Misschien dat dit ook voor jullie werkt.
Succes! Het was hier echt een hele moeilijke sprong.

Terug
Bovenaan