bekkenbodem oefeningen

mag ik jullie iets persoonlijk vragen........
Op de zwangerschap-cursus is ons geadviseerd om bekkenbodem oefeningen na de bevalling te gaan doen... Het is nu 13 dagen geleden dat mijn kleine meisje geboren is, maar heb toch behoorlijk wat moeite met de oefeningen... ik kom 'nog' maar tot de 'tweede verdieping' zoals ze dat op de cursus noemde.(en daar moet ik heel erg m'n best voor doen) Ook heb ik moeite met plassen, het komt moeilijk op gang en is soms pijnlijk (en het is geen blaasontsteking) Ik baal er een beetje van en het valt me behoorlijk tegen, volgens m'n moeder moet ik het de tijd gegeven, heb best een zware bevalling gehad (hierdoor ben ik ook pas vier dagen na de bevalling gestart met de oefeningen), maar goed, voor haar is het toch al een behoorlijke tijd g-eleden en vraag me af hoe het bij jullie gaat.....
Groetjes Mariska

Ps. wat genieten hé zo'n kleintje!!!!

ik moet eerlijk zegen dat ik eingenlijk heelmaal geen oefening gedaan... een beetje vergeten met de drukte en zo...
maar heb oook nergens last van gehad... toen... klein is nu bijna 2 maanden... en heb net even bekkenbodem oefeningen gedaan... en lijkt het zelfde als er voor... maar is dat door de tijd... of niet... geen idee

succes

Hoi hoi, ik had yoga gedaan en daar werden wel oefeningen gedaan, maar had nog nooit gehoord over die 'verdiepingen'. doe dat nu wel, maar moest dus eerst nog min of meer uitvinden hoe dat moest. In het begin vond ik het dus ook lastig, maar of dat kwam door de bevalling of mijn gebrek aan ervaring weet ik niet. Nu, een maand verder, gaat het zeker goed, al blijf ik het moeilijk vinden.
Ik zou zeggen: gewoon rustig door blijven oefenen, je bekkenbodem heeft echt een klap gehad en dat heeft, zoals je moeder zegt, tijd nodig. Als het over een paar weken nog niet lukt kan je altijd een bekkenfysiotherapeut inschakelen om je te helpen. Succes!!
ps. ik heb ook begrepen dat niet alleen het aanspannen heel belangrijk is, maar vooral ook het bewust ontspannen (en dat heb je ook nodig om makkelijk naar de wc te gaan).

Ik vond het in het begin heel lastig en heb toen best vaak de oefeningen gedaan. Nu gaat het redelijk, soms lijkt het alleen of ik de spieren neit goed kan voelen en niet goed kan aanspannen of ontspannen. Verder met plassen heb ik ook dat het af en toe pijn doet, ook geen blaasontsteking. Voor mij is het nu 3 weken geleden, het wordt nu wel beter dan in het begin.
Ik heb ook nog last van bekken en si gewrichten instabiliteit, dus misschien heeft het daar ook mee te maken.
Maar gewoon doorzetten met de oefeningen hoor! Succes er mee!

Ik denk ook dat je het de tijd moet geven, volgens mij moeten je spieren gewoon herstellen, lijkt me logisch tenminste. Bij mij is het ook anders dan voor de bevalling, maar ik merk zo langzamerhand wel verbetering. Goed oefenen dus! Succes!

dank jullie voor de reacties! Ben zo'n beetje de eerste in familie en vrienden kring die een kleintje heeft gekregen, dus weinig 'ervaringsdeskundige' in m'n buurt, werd er een beetje onzeker van. Maar goed blijven oefenen dus! Ga ik doen! Thnx

Terug
Bovenaan