bekkenbodem

Ja, dat is nog eens en fijn onderwerp hè, haha...

Aangezien ik waarschijnlijk net de enige ben gooi ik het toch maar in de groep, bekkenbodemproblemen.

Tijdens mijn zwangerschappen en erna heb ik nergens last van gehad, tot een week of drie geleden. Dus zo'n vier weken na mijn bevalling. Toen speelde de pijn in mijn liezen ineens op. Tijdens een stuk lopen of met hurken of opzij stappen is het zeer pijnlijk tussen mijn benen.
Afgelopen week ging ik voor het eerst weer paardrijden, been geven was pijnlijk maar erger nog, ik had urineverlies bij het licht rijden of onverwachte bewegingen. (kan helaas niet met kleinere lettertjes schrijven anders had ik het gedaan ;-).
Ohhwwwww jee, wat is dit nu?

Iemand ervaring? Welke oefeningen zijn goed? Dacht die spieren goed onder controle te hebben, juist door het paardrijden, dus nagenoeg geen aandacht aan besteed na de bevalling.

Liefs

Ervaring in overloed helaas.

Na de bevalling van Lukas liep alles er vrijwel ongecontroleerd uit. Met behulp van een goede bekkenbodemfysiotherapeut (leuk scrabbelwoord) is het tot een acceptabelniveau teruggebracht.

Maar het zijn wel oefeningen die ik mijn hele leven zal moeten blijven doen. Wanneer het voor mij onmogelijk is om plas op te houden is bijvoorbeeld bij hoesten of overgeven (ook iets wat ik veel vaker doe, sinds Lukas geboren is)

Er is ook een operatie die die boel nog beter kan verhelpen, maar daar vinden ze me te jong voor. Je kan dat namelijk maar 1 keer doen.

Ach zoals ik al zij het is nu acceptabel.

ik kan je wel aanraden om naar een bekkenbodemfysio te gaan, want de juiste oefeningen leer je toch alleen daar. De meeste hebben wel een wachtlijst, dus als je er serieus iets aan wilt doen, zou ik er snel een bellen.

Annemieke

hoi,

Ik heb ook nog steeds last van mijn bekken en de laatste bevalling is 2 jaar geleden. Erg trouw doe ik ook mijn oefeningen niet meer. Ik ben uit eindelijk bij een osteopaat beland die ook fysio is. Een gewone fysio kon mij niet helpen, die kijken erg eenzijdig naar je probleem is mijn ervaring.

succes

Marielle

Nee hoor, je bent zeker niet de enige. Hier na de 2e ook nog heel veel last van mijn bekken. Ik heb vooral uitval in mijn rechterbeen en pijnklachten aan de rechterzijde van mijn bekken en mijn schaambot. Het is in plaats van beter eigenlijk alleen maar erger geworden na de bevalling. Het ging net als bij jou eerst even goed, maar na een tijdje begonnen de problemen en nu 1 jaar later zijn ze nog steeds niet weg! Omdat ik er soms gewoon niet meer door kan lopen moet ik echt eens langs een fysio, maar de verzekering hier is nog steeds niet geregeld, dus moet helaas nog wachten (wij zijn geemigreerd). Verder hebben ze bij mij met de bevalling (was nogal heftig) mijn bekkenbodemspier doorgeknipt, dus daar heb ik ook veel last van gehad en daar heb ik nog steeds werk aan ;)

Ik doe zelf aan klimmen en dat helpt bij mij heel goed om de spieren rond mijn bekkenbodem te verstevigen. Ik weet ook dat het belangrijk is om erop te letten dat je je bekken goed recht/symmetrisch houdt. Oftewel zo min mogelijk schuin belasten zoals je dat bijv. doet met wegstappen opzij, benen over elkaar zitten, in een draai weglopen, opstappen op de fiets (en een paard!), traplopen, kind op de heup dragen etc... Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Maar het gaat erom dat je met die bewegingen je bekken als het ware ontwricht en dat moet je dus proberen te verkomen. Moet wel eerlijk bekennen dat ik in dat voorkomen niet echt een ster ben... dat wordt dan ook al vaak snel afgestraft :'(

Liefs Leine

Liefs Leine

http://www.youtube.com/watch?v=7L6P2OpScHg&feature=PlayList&p=8B7AE14196F60352&index=0

Hier moet ik altijd om lachen!
Ik heb er niet vaak last van, maar op sommige dagen voelt het alsof er een wc-ontstopper aan m'n kruis hangt. En ja, niesen gaat niet altijd helemaal goed....
Maar het valt wel mee bij mij hoor. Als het erger was zou ik zeker naar een therapeut gaan! Het wordt dan in iedergeval minder.
Liefs Nelleke

Dank voor jullie eerlijke reacties, het is nogal een taboe heb ik gemerkt... maar ook dat ik zeker niet de enige ben! Was ook op zoek gegaan op een paardenforum ;-) en daar bleek dat heel veel meiden er last van hadden na een bevalling. Alleen varieert de ernst nogal. Dus ik kijk het eventjes aan en als het bij de volgende controle van de gyn. nog zo erg is, zal ik het aankaarten voor een verwijzing. Ben benieuwd of het vanavond al beter gaat...

Haha, jazeker, sterker nog, het bleek dat deze "iets" aan zijn plasbuiskokerding had, waardoor/omdat hij te weinig plast... kan haast geen toeval zijn ;-)

En bij mij ging het al beter dan vorige week dus ik oefen rustig door. Moet nog geen onverwachte bewegingen maken of een sprintje* trekken maar het komt vast wel goed.

*Stijn wil graag "samen rennen" maar aan het einde van de zwangerschap had ik daar niet zo veel zin meer in dus hadden we afgesproken dat "als de baby uit de buik was" wij samen gingen rennen. Dezelfde dag dat ik uit het zh kwam controleerde Stijn of de buik "leeg" was en concludeerde dat we dan nu weer konden "samen rennen"...
Vind het zo sneu om hem teleur te stellen dus ren met samengeknepen alles zo goed als het gaat. Moet geen gezicht zijn, haha.

Terug
Bovenaan