Hoi,
Ik heb tijdens mijn zwangerschap bij 13 weken last gekregen van BI. Ik had vooral pijn bij mijn stuitje. Pas in week 23 kwam ik erachter wat ik had doordat ik werd doorverwezen naar een bekkentherapeut. Ik kon toen nog maar een paar oefeningen doen, omdat mijn buik al te dik werd. Gelukkig waren mijn lichamelijke beperkingen mijn gehele zwangerschap nog te overzien.
Bij de bevalling is mijn stuitje beschadigd, waarschijnlijk gebroken. Deze toch al gevoelige plek heeft hierdoor een enorme klap gekregen. Op dit moment (mijn zoon is 20 maanden) is de BI nog steeds niet over. Ik kan gelukkig alles wel goed bewegen, alleen als ik "teveel" doe, heb ik s'avonds pijn. Teveel zet ik tussen aanhalingstekens omdat het voor mij teveel is, maar voor een gezond iemand normale activiteit. Ik heb het daar best moeilijk mee. Ik ben graag actief en sportief bezig en voel me daar nu in belemmerd. Waar ik helemaal bang voor ben is dat ik bij een volgende zwangerschap het in nog ergere mate krijg en bijvoorbeeld in een rolstoel beland. Daarom wacht ik voorlopig nog met zwanger worden en probeer te werken aan mijn herstel door het doen van spierversterkende oefeningen. Deze moet ik vaker gaan doen om meer effect ervan te krijgen en dat ben ik dan ook van plan. Als het niet beter gaat dan overweeg ik serieus niet meer zwanger te worden. Maar ik blijf positief. Het gaat vast beter!
In jouw geval zou ik een arts vragen (bijv. bekkentherapeut) wat je het beste kunt doen. Of je nog aan een derde moet beginnen en zo ja hoe je er dan voor kan zorgen dat je je spieren sterker kan maken.
Veel succes!
Groet
Lies