Bekkeninstabiliteit

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb even een vraagje, ik ben nu bijna 15 weken zwanger en ik heb al behoorlijk last van mijn bekken. De dingen die voorheen zo vanzelfsprekend waren lukken nu niet meer. Ik heb al wat bezigheden aan de kant moeten leggen om zo rustig mogelijk aan te kunnen doen. Ik heb op het internet een bekkenband zien staan en ik vraag me af of dat nou echt helpt. Zo op de   afbeelding te zien zit die band voor je buik langs, dat kan toch niet lekker zitten?? Je buik groeit en dan zit dat toch in de weg??
Toen ik zwanger was van de eerste heb ik ook al wel wat last van mijn bekken gehad, maar dat was meer op het laatste. Zoveel last als ik nu heb, heb ik met onze eerste nooit gehad.

Iemand ervaring met de bekkenband??

Groetjes Natasja

Vervelend dat je zoveel last van je bekken hebt. Ik heb het bij mijn eerste kindje ook gehad en bij mijn 2e en nu 3e valt het mee. Wel last maar door vroegtijdig oefeningen te doen kan ik het binnen de perken houden. Ik heb een bekkenband gebruikt bij mijn eerste op advies van de fysio. Persoonlijk zou ik eerst naar de fysio gaan voordat je zo'n ding aanschaft. Je mag het niet ongelimiteerd gebruiken en ook hoe je hem precies omdoet is individueel bepaald. Het zit wel fijn, het haalt de druk van je bekken af en vooral als ik lang moest zitten vond ik het fijn (dat was bij mij belastend). Echter, het snijdt wel iets in je buik. Je moet het zo strak mogelijk omdoen. Zeker als je echt dikker wordt zit het niet fijn, maar het alternatief was nog minder prettig. Ik zou me zeker laten adviseren. Mijn fysio gaf ook aan dat vrijwel elke vrouw zo'n een fase van bekkenpijn doormaakt maar dat het bij de meesten met een week of 4-6 stabiliseert en vaak ook weg gaat. Het is het wennen van je lichaam aan de nieuwe hormonen (progesteron die de verweking in gang zet). Soms gaat dat wat te snel en past je lichaam zich weer aan aan de nieuwe situatie en soms is het blijvend. Ik zou dus persoonlijk even professionele hulp zoeken voordat je tot zo'n aanschaf overgaat.

Hoi,

Ga aub naar eerst een fysio!!!  Bekkenband moet je zo weinig mogelijk gebruiken en laat je daarbij adviseren door de fysio. Belangrijk is dat je je buik, bil en bekkenbodemspieren traint (onder begeleiding van de fysio) zodat die ervoor kunnen zorgen dat je bekken bij elkaar blijft. Bij belastende houdingen en werkzaamheden moet je eerst al deze spiergroepen aanspannen voordat je gaat bewegen. Dit voorkomt overbelasting. Door  teveel een  bekkenband te dragen worden je spieren slap en vererger je de kwaal.
Daarnaast leert een fysio je oefeningen die je kunt doen om je bekken weer recht te zetten na overbelasting en dan is de pijn over. Ook krijg je adviezen over dingen die je beter niet kunt doen. Echt je zwangerschap wordt een stuk leuker met de juiste begeleiding op dit gebied!!!!!!!

Groet
Lies

Terug
Bovenaan