bekkeninstabiliteit,

Hallo allemaal ,

Ik ben nu 37 weken zwanger en al sinds de 7de week van mijn zwangerschap heb ik last van mijn bekken. Ik vind bekkeninstabiliteit inmiddels zo'n mode geworden, maar ja die diagnose werd dus ook bij mij gesteld. Ik slik al vanaf aardig wat paracetamol per dag, om de pijn enigszins te verminderen, en loop ook al een tijd bij de fysio.

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die ervaring hebben met het bevallen met bekkenklachten en de herstel periode na de bevalling. Ik heb van de fysio een schema gekregen. De eerste 2 dagen max 5 min per uur uit bed, de volgende 2 dagen 10 min enz. Dit is het rampenscenario, als het beter aan voelt mag ik wel iets langer op.

Bij mijn vorige bevalling heb ik helemaal nergens last van gehad, en was ik erg snel weer alles aan het doen (tot de kraamhulp me weer naar bed stuurde )

Wie heeft er hier ervaringen mee? Ook met het bevallen met bekkenklachten.

Alvast bedankt,
Kirsten

Hoi Kirsten,

Herkenbaar, ik had zelf ook al vanaf week 8 last van mijn bekken en dat werd alleen maar erger. Pas toen ik ging stoppen met werken (dus eerder dan mijn verlof inging) werd het steeds wat beter. De laatste paar weken van de zwangerschap ging het echt goed. Een paar dagen voor de bevalling werd het weer wat erger, waarschijnlijk omdat de baby nu heel laag lag.
Tijdens de bevalling heb ik nergens rekening mee gehouden, had verder ook geen tips gekregen. Naderhand heb ik gehoord dat als je last hebt van je bekken je  je benen beter niet kunt optrekken als je aan het persen bent. Misschien heb je hier iets aan.
Na de bevalling heb ik in ieder geval ontzettend veel last gehad van mijn bekken. Zo erg dat ik soms echt niet kon lopen. Ik heb echt veel op bed gelegen (zelfs zitten deed me teveel pijn en als ik te lang had gezeten kon ik daarna bijna niet meer bewegen). na 2 weken goed rust te hebben gehouden op bed ben ik langzaam weer in beweging gekomen. Wel gebruikte ik dan een brede bekkenband. Ook heb ik gehoord dat een sluitlaken goed is meteen na de bevalling. Bij mij wist alleen niemand hoe dat werkte.

Ik hoop voor je dat je er na de bevalling niet teveel last van hebt en anders adviseer ik je echt om die rust te houden (maar dat doe je vanzelf als je veel last hebt), ook is traplopen héél erg slecht vlak na de bevalling. Maar dat wist je waarschijnlijk al. Tijdens de bevalling zelf heb ik er trouwens geen last van gehad, dat kwam pas op het moment dat ik weer mocht gaan staan.

Nou, veel sterkte bij de bevalling!!

Groeten Landi

Hoi

Herkenbaar idd dit verhaal. Vanaf 16 weken deed ik vervangend werk en werkte maar 4 uurtjes per dag en dan nog zat ik jankend van de pijn thuis.
De dokter had me gewaarschuwd dat het na de bevalling ook een tijdje zou duren. Maar niks is minder waar. Die buik was weg en na een weekje een klein beetje pijn, heb ik bijna nergens meer last van. Met 3 weken stond ik ( in januari, hoe gek ben je soms?) heerlijk zonder pijn buiten de ramen te lappen.
Met 7 weken was ik strompelend aan het handballen (maar gos wat was dat heerlijk, strompelen zonder pijn!) En na 13 weken speelde ik mijn eerste wedstrijd en had ik op het laatste kwartiertje na haast geen last.
En nu...5 maanden later loop ik strompelend door het huis, want ergens heb ik me evrstapt (geloof op het handbalveld) en het wordt alleen maar weer erger. Ik baal heel erg,  want nu weet ik ineens weer hoeveel pijn het deed, dag in en dag uit.

Tijdens de bevalling heb ik trouwens niks gemerkt, ik denk dat de weeen even iets erger zijn en daarbij ging het zo snel dat het voorbij was voor ik er erg in had.
Ben op de baarkruk bevallen, omdat ik dat de vorige keer ook had gedaan.

En het is waar niet aan je benen trekken tijdens je bevalling en als je het wel moet doen...ALTIJD beide benen zelf doen, want anders kan je bekken scheef komen te staan. Dat zei mijn mensendiecktherapeute tenminste.
Ze had het ook over dat sluitlaken, maar ik was te laks om dat te regelen, maar schijnt idd wel te helpen.

Ik weet niet wat voor werk je doet, maar statische werk is echt niet goed, je moet elk kwartier kunnen lopen een minuut of 5...(orders van mijn bedrijfsarts).

Heel veel succes de komende periode en doe rustig aan ook als het dus wel goed gaat, want na 5 maanden kan je ineens weer veel last hebben.

Groetjes Renske

Hoi,

Bij onze tweede kreeg ik erg veel last van mijn bekken en dat heeft geduurd tot minstens twee jaar na de bevalling voor ik echt een beetje pijnvrij was.
Maar mijn schoonzusje heeft het ook bij twee zwangerschappen gehad en die had zodra ze bevallen was nergens meer last van.

Ik ben nu 27 weken zwanger van de derde en heb nu weer veel pijn. Hoop alleen dat het na de bevalling niet weer zo lang duurt. Mijn fysio is wel positief en denkt dat het dit keer minder lang   zal duren om te herstellen.

Liefs Annemarie

Terug
Bovenaan