bekkenklachten

Hoi hoi,

Ik loop er al een tijdje mee rond, maar ik denk dat het nu toch echt wel serieuze vormen aan gaat nemen...
Rond kerst had ik al best veel last van mijn rug en bekken, maar dat zakte ook wel weer weg.
Maar de laatste week sta ik er mee op en ga ik er mee naar bed.
Nu ik vanochtend net opgestaan ben gaat het wel, maar als ik dadelijk boodschappen heb gedaan of wat heb gepoetst, dan kan ik de rest van de dag bijna geen kant meer op.
Ik vind het echt vreselijk, want ik ben iemand die niet graag stil zit en toegeeft.
Ik wil graag zo lang mogelijk blijven werken, maar vraag me op dit moment af hoe lang ik het nog vol zal blijven houden (werk ma,di,wo dag in een kleutergroep)....
Gisteren met mijn man over gehad om evt. toch maar de verloskundige of huisarts te raadplegen. Maar ik probeer het vol te houden tot volgende week. dan moet ik naar de verloskundige....

ZIjn er meer meiden die nu al last van bekkenklachten hebben?

Gr. mama Peet
(17 wkn - 6 dgn)

Hoi Mama Peet
Ik ben nu 16 weken zwanger en heb sinds ongeveer 2 weken met name nadat ik wat gedaan heb ik huis of op mijn werk een drukke dag heb gehad pijn in mijn liezen en achter mijn schaambeen, en een beetje last van mijn rug. Op zich is het allemaal nog wel  te doen maar omdat ik bij mijn vorige zwangerschap vanaf 18 weken er flink last van heb gehad en moeilijk liep en weinig kon ben ik nu wel direct op zoek gegaan naar goede begeleiding. Vorige keer heb ik bij een mensendieck therapuet gelopen, dat hielp eigenlijk niet heel veel en paste ook niet echt goed bij me. De nadruk lag met name op wat ik allemaal niet meer mocht en dat was heel veel; ik werd daardoor steeds passiever en ook "downer". Ik ben nl ook geen stilzitter. Ik heb nu een FT praktijk gevonden die bekkenklachten benadert met een actieve manier; met name oefeningen (op oa fitnessapprartuur) en conditieoefeningen die het bekken niet belasten maar de spieren er om heen wel sterker maken waardoor het bekken ontlast wordt. Ik ben er nu 2 weken geweest en het lijkt bij mij goed te werken.
Veel succes!
Groeten Hertje

Hoi Mama Peet (en ook Hertje),

Hier van hetzelfde laken een pak: veel bekkenklachten sinds de elfde week. Ik ben nu een week of 4 onder behandeling bij een Cesartherapeut en krijg veel oefeningen om mijn spieren sterk te maken en tips hoe ik in het dagelijks leven zo goed mogelijk kan bewegen (bijvoorbeeld hoe ik onze dochter op de wc moet tillen). Helaas was dit allemaal niet voldoende en zit ik sinds vorige week in de ziektewet(sta voor groep 5/6, wo-do en vrij). Gesprek gehad met arbo-arts en de directeur: Ik heb nu andere taken, dingen die ik ook thuis kan doen en ik mag (hopelijk voorlopig) niet voor de klas staan.
Een ontzettende domper en ook echt niks voor mij. Thuis, de verzorging van onze meid (bij haar zwangerschap nergens last van gehad!), op mijn werk: overal moet ik de touwtjes uit handen geven. Die acceptatie is minstens zo moeilijk als omgaan met de pijn.
Verwaarloos het niet, trek op tijd aan de bel, want ik merk nu ik minder werk en nauwelijks iets doe aan het huishouden dat de pijn beter te beheersen is, zelfs minder wordt en ik weer makkelijker kan lachen.

Doe echt rustig aan mama Peet (van Hertje heb ik het idee dat ze wel weet hoe ze er mee om moet gaan),   doe je niet stoerder voor, want je moet het zelf bekopen en je collega's, de kinderen en de ouders voelen jouw pijn en beperking niet, ze zien je 's avonds niet op de bank liggen of je 's nachts met tranen in de ogen omdraaien in bed!

Sterkte, liefs, Kaskes

hallo Hertje en Kaskes,

Bedankt voor jullie reacties.
Tja, het stukje acceptatie is het allermoeilijkste wat er is.
Ik weet diep van binnen wel dat ik mijn tempo gewoon aan moet passen en sommige dingen gewoon moet laten, maar dat valt me gewoon heel zwaar.
Wellicht nog wel veel zwaarder dan de lichamelijke pijn die ik heb.
Moet toegeven dat het vandaag best wel goed gaat.
Maar ik heb dan ook nog niet zo heel veel gedaan.
Een wasje in de wasmachine en voor school rapporten gemaakt.
Verder lekker uitgeslapen. Morgen begint het werkleventje weer en het is ff afwachten hoe dit zal gaan. (heb nu week vakantie gehad) Maar heb mezelf wel voorgenomen dat als het niet gaat ik er ook meteen aan toe geef en naar huis zal gaan. Heb mezelf er het allerhardste mee. en ik heb nog een lange weg te gaan....
Ik hou jullie op de hoogte en voor jullie ook veel sterkte natuurlijk!

Liefs mama Peet

Hallo Mama Peet
Veel succes deze week weer en je hebt groot gelijk; als het niet gaat denk aan jezelf en het grote wondertje in je buik.
Maar dat moeilijk kunnen accepteren herken ik heel erg.....gewoon het gevoel om het liefst alles maar gewoon door te  doen...
Groeten Hertje

hoi meiden,

heb maandag en gisteren gewerkt en heb me gisterenmiddag ziek gemeld.
Had echt veel last van mijn rug en bekken en had ook veel buikpijn...
Had echt het gevoel dat ik nu al harde buiken had....
Minder....

Nu ff rustig aan en dan morgen naar de verloskundige. even overleggen wat zij er van zegt.

Gr. mama Peet

Hoi!

Ben benieuwd wat je vk te zeggen heeft. Waarschijnlijk hetzelfde als hier: hou je gemak! Makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard, zeker voor van die bezige bijtjes uit het onderwijs ;-)
Die pijn in je buik herken ik wel. ALs ik van de fiets afstap heb ik het geregeld. Het gevoel ook of je even niet rechtop kan staan. Ik had ook al bedacht: Voelt een harde buik zo?
Heb ze bij ons dochtertje namelijk nooit gehad, dus ik weet niet hoe het voelt.

Hou je ons op de hoogte over wat de vk te vertellen had?

liefs, Kaskes

hoi hoi,

Rust nemen en luisteren naar mijn eigen lichaam. Dat is het advies van de verloskundige!
Voor mijn rugklachten zou ik evt naar de fysio kunnen. Daarvoor is geen verwijzing nodig, dus daar ga ik van de week ff achter aan.
W.b. de buikpijn. De baby maakt w.s. nu een groeispurt. Mijn baarmoeder groeit dus enorm hard. En dat veroorzaakt w.s. die buikpijn.
Het zou ook een blaasontsteking kunnen zijn, dus ik ga morgen even naar de huisarts om mijn urine te laten checken. Dat kan ook buikpijn klachten en rugklachten veroorzaken tijdens je zwangerschap.

Wordt vervolgd dus...

Maandag ga ik weer naar mijn werk. Heb wel aangegeven dat ik rust wil en kan nemen... Ga dus na schooltijd z.s.m. naar huis en doe niet meer dan nodig is voor mijn groep.
Wanneer het niet meer lukt, wordt er structureel vervanging voor mijn groep gezocht en mag ik komen wanneer ik me goed voel. Wat ik dan ga doen is ff afwachten, maar w.s. dingen voor mijn eigen groep en onze onderbouw (6 groepen).
Maar vooralsnog hoop ik, dat ik het in mijn eigen clubje kan blijven volhouden. Kan mijn lieve koters nog niet missen... Vind het al erg genoeg dat ik het schooljaar niet kan afmaken... (erg he... dat onderwijsvolk dat geen werk uit handen wil geven.....)

Tot gauw weer een keer.
Groetjes
mama Peet

Terug
Bovenaan