bekkenpijn/instabiliteit

Hee iedereen,
ik ben  woensdag op verzoek van de verloskundige terug naar de Manueel therapeut gegaan omdat ik heel veel last had van mijn stuitje en steken in mijn schaamstreek.
Deze constateerde dus bekkenpijn/instabiliteit en vond het erg slecht dat de verloskundige er zelf niet op was gekomen. Ben nu 17 weken, bij mijn eerste zwangerschap. Heb het advies gekregen om goed naar mijn lichaam te luisteren. Dit vind ik erg moeilijk aangezien ik veel plezier heb ik mijn werk en snel geneigd ben om door te gaan. Heb nu na mijn werk continue pijn aan mijn stuitje maar kan nog wel redelijk uit de voeten komen. Wanneer is het  het juiste moment  om  te stoppen of aangepast werk te gaan doen? Hebben jullie daar ervaring mee?
Groetjes Becca

hoi Becca,

Dat is heel vervelend joh.
Ik kan je alleen maar aanraden wat je al aangeraden is, en ik weet hoe moeilijk dat is. Maar zooo belangrijk, luister naar je lichaam. Pijn is ho!
Tijdens mijn eerste zwangerschap heb ik er ook vrij veel last van gehad. Zoveel dat ik 10 wk voor de uitgerekende datum uiteindelijk halve dagen ben gaan werken en 2 of 3 wk later helemaal gestopt ben.
Bij de tweede zwangerschap kon ik het met een aantal bezoeken aan de fysiotherapeut wel voor zijn, maar toen ben ik met 14 wk zwangerschap wel gestopt met werken omdat we gingen verhuizen naar een andere plaats. Die zwangerschap heb ik verder niet meer voor de klas gestaan, maar ben ik aan het werk gegaan als gastouder, dat ging op zich wel.
Deze zwangerschap heb ik ook al best wel veel last van bekkenpijn gehad. Weer naar de fysio geweest (al voor het eerste bezoek aan de vk) Weer wat tips en oefeningen mee gekregen en nu is het wel goed te doen. Ik werk wel weer, als cassière dus echt zittend werk. HEb aan het eind van de middag wel echt last van mijn stuitje, maar het is nu nog heel goed te doen.
Oefeningen waar ik veel aan had waren:
Op je rug gaan liggen. Met de benen gebogen, voeten plat op de grond/matras. dan de knieën uit elkaar laten vallen. Ze hoeven niet helemaal op de grond te komen als dat niet lukt, je kunt er een kussen onder leggen oid, en zo een poosje blijve-n liggen. Dat brengt je bekken weer wat op z'n plek. Als je je knieën wel weer in de eerste positie brengt even de buikspieren aanpsannen.
- Op je rug gaan liggen, met de benen gebogen, voeten plat op de grond/matras, en dan je bekken kantelen. Hoeft niet vreselijk ver maar af en toe.
-Slapen op je zij met een kussen tussen je knieën.
-NIet alles zelf meer tillen. Ik laat mijn man de wasmanden van boven naar beneden en weer terug tillen. Hetzelfde met de stofzuiger. Alleen mijn kinderen til ik nog wel.
Al kan de jongste (net 1) nu ook zelf de trap op, dat scheelt alweer.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Groetjes Lies

Hee Lies,

dank je wel, ben ook al naar de fysiotherapeut gegaan en daar heb ik ook oefeningen mee gekregen. Die van jou zitten er niet tussen dus die kan ik mooi meepakken. Ben vanaf vorige week halve dagen gaan werken, de zorg is toch iets te zwaar op dit moment. Nu gaat het redelijk.
Even afwachten hoe het verder gaat. Dank je!!!!
Groetjes Rebeca

Idd is de zorg dan wel zwaar met bekkeninstabiliteit. Goed dat je halve dagen bent gaan werken, maar ik kan me voorstellen dat dat een moeilijke keus is geweest.

Ik hoop voor je dat het helpt.
Sterkte ermee.

Hey becca, wat vervelend. Maar goed dat je, ondanks de moeilijk beslissing, toch halve dagen bent gaan werken.

Ik heb zelf sinds een week of 3 last in mijn rechterlies...af en toe, en heb het gemeld aan de vk die mij uitlegde dat dat komt omdat alles wat brozer wordt ter voorbereiding van de bevalling. Logisch natuurlijk. Maar sinds twee weken heb ik enorme pijn in mijn stuitje..ik heb momenten dat ik niet gewoon kan zitten.

Nu  ben ik in mijn jeugd een  keer gevallen  daar en heb ik een scheurtje in mijn stuitje opgelopen. Eerst dacht ik nog, misschien doordat er extra op gedrukt wordt doet het misschien pijn? maar nu ik jouw verhaal lees wordt ik toch een beetje nerveus. Ik ben eigenlijk niet van plan om nu al minder te gaan werken. Houd je niet tegen natuurlijk, dat bewijs jij alweer. En misschien is het bij mij ook gewoon iets anders...maar toch.

hoi Becca, ik loop ook al sinds mijn 11e week met rugklachten en stuitklachten. Het rotte is, dat ik voor de klas sta (heb nu vakantie) en dat lopen, traplopen , bukken en tillen eigelijk slecht ging en steeds moeilijker wordt. Ik ben nu 18 weken en loop sinds 3 weken bij de fysio, waar ik wel oefeningen meekrijg, maar goed, ik heb ook nog eens ADHD , dus hou jezelf dan maar eens rustig.... hihi...Ik snap je dus volkomen, en als ik eind aug. weer ga werken, (dan moet ik nog 10 weken) hoop ik dat de klachten meevallen, anders ben ik bang dat ik eerder moet stoppen.... Maar goed, we houden vol!
groetjes NIna

hoi becca
nou ik heb ook bekkenklachten al voor de derde keer
ben gestopt met werken met al 15 weken het kon echt niet meer
het is bij mij echt erg heb de hele dag heel veel last kan ook weinig doen in huis etc
maar ja we moeten wel door gaan heb ook nog een zoontje van 22 mnd thuis
heb ook fysio maar als ik daar ben geweest kan ik echt de hele dag weinig doen heb er dan zo veel last van
maar ik weet dat ik echt rustig aan moet doen de vorige keer liep ik al met krukken en had ik ook al een rol stoel gehaald ik hoop dat het nu niet zo ver komt maar inderdaad je moet goed naar je lichaam luisteren
we moeten nog zo lang he maar je kan er helemaal niks aan doen
sterkte ermee
gr liza 19wk+2 dgn

Terug
Bovenaan