Bekkenpijn

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Sinds een paar dagen heb ik last van mijn bekken. Vooral mijn schaambeen doet soms zeer (middenvoor) en de binnenkant van mijn bovenbenen. Vanmorgen was ik een stukje wandelen naar de winkel en toen werd het veel erger. Nu ik weer zit zwakt het weer af.

Zijn er meer meiden die hier last van hebben? Verloskundige bellen?
Ik vrees natuurlijk voor bekkeninstabiliteit maar zou het er ook "gewoon bij kunnen horen"?

Groetjes, Lotte

Nog ff ter aanvulling...

Ik heb net de verloskundige gebeld en zij vertelde dat heel erg veel vrouwen er last van hebben omdat je bekken aan het 'verweken' is ter voorbereiding op de bevalling.
De pijn kan zich ook al veel eerder in de zwangerschap aandienen.

Het is van belang in de gaten te houden wanneer de pijn optreedt, of het dus door bepaalde activiteiten wordt veroorzaakt. Verder bij pijn rust houden en dan moet het afnemen. Dat kan een paar dagen of een week duren, maar het moet wel steeds een beetje minder worden.

Wordt het niet minder, maar erger, dan moet je naar de fysiotherapeut voor oefeningen e.d. maar ook dan zal de pijn niet verdwijnen.

Bekkeninstabiliteit schijnt veel heftiger te zijn, dus dat is het bij mij waarschijnlijk niet.
Ik ga vanavond naar zwangerschapsyoga dus ik zal eens vragen wat ik beter wel en niet kan doen bij pijn.

Groetjes, Lotte

Hoi Lotte,
Ik heb precies dezelfde klachten en daarbij ook erge pijn in mijn onderrug. Ik ga elke week naar de fysio, en ook bij mij is het geen bekkeninstabiliteit.
Ik heb er wel veel last van, als ik een tijdje heb gezeten en ik ga weer lopen is de pijn in het schaambot echt bijtend. Na een paar meter gaat het wel weer, maar ik kan niet ver meer lopen. Rust helpt me wel, dan wordt het wat minder. Als ik teveel heb gedaan heb ik er s'nachts ook veel last van. Dus goed luisteren naar je lichaam, niet teveel doen. Ik ga vanaf dinsdag halve dagen werken, en daar kijk ik heel erg naar uit.
Succes, groetjes Soela

Hey Soela,

Wat ik je nog wilde vragen, wat leer hier over bij de fysio?
Krijg je oefeningen of uitleg?
Wat raadt hij aan om wel/niet te doen?

In ieder geval niet tevéél doen begrijp ik. Doe je lichamelijk zwaar werk?
Vervelend dat je er ook last van hebt.
Nog maar een paar maandjes volhouden hè

Groetjes, Lotte

hai Lotte,
Bij de fysio krijg ik verschillende oefeningen mee als "huiswerk".
Deze hebben ook te maken met de pijn in mijn onderrug.
Wat oefeningen om alles los te houden, rekken en strekken.
Wat houdingsadviezen, hoe gebruik je je lijf, je leert bewust je buikspieren aan te spannen zodat de druk niet zo op je rug komt te liggen.

Ik merk zelf dat hoe vermoeider ik lichamelijk ben, hoe heviger de bekkenklachten.
Het advies van haar was dan ook om meer rust te nemen. En ja, ik doe lichamelijk zwaar werk, werk met jongeren met een verstandelijke handicap. Maar wb het bekken heb ik net zo goed last als ik lang zit. Zou eerst halve dagen achter de comp., maar dat had weinig zin. En zij legde ook uit dat of je nu staat, loopt of zit er altijd druk op je bekken zit. Dus je bekken echt rust geven doe je vooral door even te gaan liggen.
"Mag" nu dan van haar max een uur iets doen, en dan 10 minuten plat.
Maar ja, daar ben ik toch echt te eigenwijs voor!

Het is moeilijk om tegen zo'n lichamelijke grens aan te lopen. Ik wil nog zo veel, maar ik trek het gewoon niet. Dat zul je vast herkennen. Toch leer ik langzaam wel om te luisteren naar mijn lijf en rekening te houden met de pijn. Hoe rustiger ik nu doe, hoe sneller het straks weer hersteld. want ik wil wel erg graag straks zelf de kleine in bad doen!
Ik hoop voor je dat het niet veel erger wordt, en anders zou ik zeker contact opnemen met de fysio. Buiten alle adviezen nog om is het ook goed om even je verhaal te doen en te praten waar je lichamelijk allemal tegenaan loopt.  En goed luisteren naar je lijf,
hoe moeilijk dat soms ook is!

Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal,
liefs Soela

Hey Soela,

Sorry voor mijn late reactie, maar heel erg bedankt voor je verhaal.

Ik herken veel van wat je schrijft. Vooral het tegen je eigen grenzen aanlopen en die accepteren vind ik ook moeilijk.

De afgelopen weken ging het best goed, maar gisteravond stond ik op van de grond en heb ik toch weer iets 'verrekt'. Kon 's avonds bijna niet meer lopen, nu gaat het weer iets beter. Ik moet over anderhalve week weer naar de VK en zal het dan zeker even met haar bespreken.
Fijn dat ik hier even mag klagen

Groetjes, Lotte

Terug
Bovenaan