belachelijk betalen voor zorg en bijna niets krijgen!

Hoi,

Zoals jullie weten allemaal over de schaarste aan kraamzorg door een geboortepiek zijn wij   hiervan de dupe! En wij maar met z'n allen betalen!
Kunnen we hier nu niets aan doen of hoe zit dat!!! Hoe denken jullie hierover.
Ik krijg de schijt van t hele zorgsysteem! En ik kan me indenken dat er zo steeds minder kraamverzorgsters komen, voor hen ook niet echt leuk om met stress een gezin te doen!

gr Boze Loona

Tja, niet meer dan schandalig!
Je betaalt je scheel.
Ik heb me voorgenomen dat als het mij overkomt ik de eerste rekeningen die ik mocht krijgen van mijn zorgverzekeraar, niet betaal, en dan laat ik het uitdraaien op een rechtzaak...........laat maar komen! Je gaat een contract aan, je betaalt ervoor, en zij komen het contract niet na. Mijn boerenverstand zegt dan: contractbreuk..............of is dat te simpel??

Hoi, Rimke en andere moeders!

Je hebt gelijk! Misschien moeten we een soort van actie gaan voeren ofzo.
Misschien allemaal klachten indienen bij de zorgverzekeraars en kraambureaus?
Ik heb t al gedaan door een mail te sturen!!
Misschien ook een idee voor jullie?
Samen staan we sterker dan alleen!

gr Loona

Hallo dames
ik ben het helemaal met jullie eens.
belachelijk.
En het kunnen nog minder uren worden omdat er in juli en augustus heel veel kinderen worden verwacht.
Ik vind dat ze er een oplossing voor moeten zoeken, als wij niet betalen hoor je het ook direct.
ik hoop dat het allemaal meevalt.

Verzering = my favorite topic!!! op dit moment zeker. Ik heb mijn basis en aanvullende verzekering bij twee verschillende bedrijven omdat de basis geregeld is via mijn werkgever en die heeft die een paar jaar geleden van Ohra naar CZ verplaats maar ik heb nooit de moeite gedaan om mijn aanvullende ook te verplaatsen. Ik ondekte in januari toen ik mijn zwangerschap ging melden, dat ik  helemaal niets heb aan de aanvullende van Ohra ivm. de  zwangerschap en bevalling en  heb toen gebeld met hun om te kijken of ik die dan kon verplaatsen naar CZ - die  een goedkopere aanvullende verzekering kon bieden met voordelen betr. zwangeschap en bevalling. Volgens Ohra kon het en uiteraad ook van CZ dus ik dacht toch goed verzekerd te  zijn. 8 weken later ontving ik van Ohra de bericht dat die pas mijn verzekering stop kon zetten per 31.12.2008 en niet als telefonisch beloofd per 1.1.2008. Ik heb hierover geklaagd maar nog steeds ben ik gebonden aan 2 aanvullende verzekeringen derest van het jaar. Dat betekent extra kosten voor bijna 450 euro dus ik heb er absoluut niets aan - anders dan zorgen dan....De mensen van CZ die de voor de kraamzorg zorgen zijn altijd snel aan de telefoon, hulpzaam  in tegenstelling tot de klanten'service' van Ohra.....  

Maar goed: ik baal er echt van als ik niet  meer dan 3 uur per dag krijg. Mijn familie wonen in Denemarken en zullen wel komen helpen als nodig is maar moeten wel de nodige tijd hebben om het te plannen. Verder weten ze niets van de gezondheidszorg in Nederland  en spreken de taal niet dus alleen in uiterste nood... Mijn schoonfamilie is vrij klein - mijn man heeft geen zussen of broers en zijn moeder is overleden - dus ik heb daar niet veel aan. Hopelijk  maken ze snel een afspraak van de kraamzorg  zo dat ik een idee kan krijgen van  wat ik moet verwachten. Ik  steun in ieder geval elke protest!!!!!

Mor 74  

Bij ons in de regio is geen tekort aan kraamhulpen, dus dat geluk heb ik dan weer (zie Naviva: http://www.naviva.nl/site_1024/index2.html ) Volgens de basisverzekering (geldt voor iedereen) heb je 44 - 49 uur recht op kraamhulp, dus dat ze dan opeens naar het minimum kunnen gaan van 27 uur vind ik vreemd. Maar de inhoud van de basisverzekering bepaalt de overheid  en niet de zorgverzekeraar, die laatste is verantwoordelijk voor de aanvullende pakketten. Maar voor kraamzorg helpt in ieder geval geen  aanvullende verzekering (alleen als je meer dan die 44 uur wilt, dat kan in de AV zitten, maar ja als er al tekort voor de basis is, krijg je deze toch al niet....), die is echt voor wat aanvullende dingen (geen eigen bijdrage, wat maar een klein  deel is van de totale kosten,  bijvoorbeeld bij niet medische indicatie ziekenhuisbevalling), maar de grote kosten bij bevalling ed, dus  2 echo's of daarnaast medisch noodzakelijke echos, gyn, VK,kraamzorg, ziekenhuisbevalling op medische indicatie  e.d. zit in de basisverzekering, dus daarvoor hoef je geen AV voor af te sluiten.

Ik ben per brief geinformeerd door VGZ van de tekorten van de kraamzorg en dat ik ook waarschijnlijk minder kraamzorg zal ontvangen eind september. Maar nu hebben ze mij wel een aanvulling aangeboden!!

Ik krijg nast de kraamzorg straks nog 18 uur huishoudelijke kraamzorg. Dus iemand die al het poetswerk komt doen zodat de kraamhulp alle aandacht aan mij en de baby kan besteden.

En ja een tekort aan personeel los je niet zomaar op en ik vind het logisch dat je wat minder krijgt aangeboden zodat iedereen in iedere geval wel wat hulp ontvangt.

Wat betreft de kosten van de verzekering ± Deze zijn abnormaal duur. Voor mijn gevoel mag het allemaal wel wat goedkoper. Helemaal als je er bijna geen gebruik van hoeft te maken.

Hallo Loona en anderen,

Het is idd allemaal heel vervelend. Maar het gaat hier wel om 2 verschillende dingen. Er is een personeelstekort bij de kraamzorgbureaus. Daar kunnen de zorgverzekeringen niks aan doen. De kraambureaus proberen door minder uur aan te bieden, toch iedereen hulp te bieden. Het heeft ook niks te maken met al of niet aanvullend verzekerd zijn ( trouwens belachelijk dat je bijna een jaar moet wachten voordat je van verzekeraar kan switchen, mag dat wettelijk eigenlijk wel?  )

Waar ik alleen een beetje bang voor ben is dat het geld, dat normaal gesproken door de verzekeraars moet worden uitgekeerd aan de kraamzorgbureaus, maar nu, door minder uren, niet hoeft te worden betaald, bij de verzekeraars blijft hangen. Ik zou graag willen dat mijn verzekeraar, als ik niet de volledige uren kraamzorg kan krijgen, het geld dat ze daarvoor gereserveerd hebben, gewoon aan me uitbetalen. Dan kan manlief vrije dagen opnemen en regel ik het gewoon zelf. Ben bang dat het zo niet werkt. Toch wel balen hoor.

Terug
Bovenaan