Belastingaangifte... handig voor alle moeders om te lezen!!!!!

Hallo dames,

ik kwam dit stuk tegen op een ander forum over de belastingaangifte. Er zijn nog best wel wat kosten mbt zwangerschap, bevallen en borstvoeding die je als aftrekpost kan gebruiken. Dit wil ik jullie natuurlijk niet onthouden!!!

Groetjes van Marloes

Tip: aftrekposten bij zwangerschap en borstvoeding

Je kunt zwangerschapskosten en kosten voor de borstvoeding opvoeren als bijzondere ziektekosten. Je voert ze op om je drempel te halen maar als je die niet haalt kan je deze kosten apart opvoeren als aftrekpost. Een beetje afhankelijk van je ambtenaar zal het meer of minder soepel verlopen. Leuker kunnen we het niet maken.

Zwangerschap en kraamtijd
Reiskosten van en naar je verloskundige of gynaecoloog (ook onder 5 km)

Parkeerkosten aldaar

Kosten/eigen bijdrage van een cursus bij VBN/LLL of een doula/pufcursus

De eigen bijdrage of huur van krukken of andere hulpmiddelen (maar denk ook bijvoorbeeld aan een bekkenband of rolstoel)

De eigen bijrage of huur van klossen

Kosten van een kraampakket

Eigen bijdrage van een 20-weken echo (inclusief reis en parkeerkosten)

Bevalling en kraamweek
De kosten van poliklinisch bevallen (zonder indicatie)

Kosten van een kraamhotel

Eigen bijdrage voor de kraamhulp

Eigen bijdrage voor huur van een weegschaal

Kosten van hulpmiddelen zoals tepelhoedje en lactaset bij huur kolf

Huur voor bijvoorbeeld een ruggesteun, krukken, po-stoel, douchestoel e.d.

Borstvoeding
Eigen bijdrage voor bijvoorbeeld hulp in huishouding

Kosten voor een lactatiekundige

Reis- en parkeerkosten voor de lactatiekundige

Aanschafkosten van een kolf

Reis- en parkeerkosten van nacontrole's

Huur van een weegschaal

Huur van een kolf

Eigen bijdragen medicatie zoals domperidon en oxytocine neusspray op recept

Algemeen
Eigen bijdrage vitamines K en D

Kosten voor lidmaatschap thuiszorg en vakbond

Premie zorgverzekering en aanvullende zorgverzekering

Kosten voor anticonceptie indien voorgeschreven zoals bijvoorbeeld de borstvoedingsvriendelijke pil

Kosten voor kinderopvang

Tips voor specifieke situaties
Over het algemeen kan je zeggen dat je bij alle voorgeschreven medicatie (ook door natuurgenezers mits het artsen zijn) je alle eigen kosten die niet door je verzekering vergoed worden kunt aftrekken.

Vergeet ook zeker de kinder- en combinatiekortingen of aanvullende kortingen niet.

Toeslagen als kinderopvang, zorg- en huurtoeslagen heb je sneller recht op als je denkt.

Huisapotheek van € 23,-- per persoon in het gezin dus ook voor elk kind. Dat mag altijd standaard worden afgetrokken. Daar valt bijvoorbeeld paracetamol onder en deze kun je dus niet ook nog eens apart aftrekken.

Heeft je kindje een allergie informeer dan zeker bij je adviseur naar de extra mogelijkheden tot aftrekken. Je praat al snel over honderden euro's.

Heb jij of je kindje in het ziekenhuis gelegen laat ook dan je adviseur eens goed kijken naar extra aftrekmogelijkheden. Ook dit kan aardig oplopen.

Je mag alleen dat deel aftrekken dat niet op een andere wijze wordt vergoed, bijvoorbeeld door werkgever, regelingen of zorgverzekeraar.

Ben je lid van de vakbond? Informeer dan naar de invuldagen bij jou in de buurt.

Super, bedankt voor de tip.

Wij hebben bijvoorbeeld een kolf-apparaat gehuurd, maar achteraf hadden we hem net zo goed kunnen kopen...   best duur dan..

Dus een goede tip!!!!!!

Premie zorgverzekering ook en aanvullend? Wat zijn daar de voorwaarden dan van? want dat scheelt al gauw in de meeste gevallen een aftrekpost van 2640 Euro.

Ik moet zeggen vrijwel alle dingen rondom zwangerschap en bevalling vergoed onze verzekering al, dus we hebben geen kosten gemaakt wat dat betreft.

Gr
Sandra

hi marloes

hartstikke bedankt voor je tip

wij hebben gisteren onze aangifte weggedaan ( heeft iemand ons bij geholpen)
je kan deze opgeven als je aftrekposten boven de 5500 euro vallen daar mag je de ziektepremies meerekenen
en zo krijgen wij lekker wat terug.

je hebt geen bonnetjes nodig want dat hoefde hij niet te hebben zei hij.

ik heb mijn eigen bijdrage kraamzorg opgegeven en kruisvereniniging. zwangerschapsgym en de 255 euro die je dit jaar voor de laatste keer terug kreeg an je zorgvezekering want ik ben in het ziekenhuis bevallen dus die heb ik niet gekregen maar die kan je dan wel opgeven!!

erg handig die tips dus!!!

groetjes angela

Terug
Bovenaan