Bemoeienis en goede bedoelingen

Hallo,

Vanaf het moment dat ik mensen vertelde dat ik zwanger ben lijkt iedereen ineens een expert te zijn op dit gebied. Gister hoorde ik dat je niet meer dan 1 zure appel per dag eten, weer iemand anders vertelde me dat basilicum vruchtafdrijvend werkt en dat ik mijn rauwkost met pestodip dus maar beter kon laten staan (ik las wel dat je niet "te veel" basilicum mag, maar wat is in godsnaam dan "te veel"?!), volgens mijn schoonmoeder zou ik heel veel okra moeten eten (IEW), mijn eigen moeder wilde me meenemen naar een homeopaat die zelfs op afstand zou kunnen meten of ik tekorten heb, de een zegt dat je niet meer dan 2 keer per week vis mag terwijl de ander weer zegt dat het beter zou zijn om elke dag te eten, weer een ander waarschuwde me voor de gevaren van teveel soja eten (ik eet geen vlees) en over de gevaren van nano plastic deeltjes....

Zijn er anderen die ook onderhand een beetje moe worden van al deze (zij het zeer goed bedoelde en uit een goed hart komende) "tips"...?

Hahah zo herkenbaar!!

Maar echt: ik ben nu 37 weken en je moet het loslaten anders wordt je gek!

Ik mocht ook geen cola, niet te veel melk, moest voldoende groente eten en vooral gelijk stoppen met powerliften!

Doe vooral waar je jezelf waar je jezelf lekker bij voeld. Dat je alcohol laat staan snapt iedereen maar de rest van de adviezen verschillen elk jaar weer :p

succes

herkenbaar..

wat mijn verloskundige zegt: ga vooral niet op google rondkijken wat wel en niet goed is en luister ook niet naar anderen. ze heeft me een lijstje doorgegeven wat slecht is, die staat ook op voedingscentrum, en de rest moest ik laten voor wat het is.

als ik ergens aan twijfel moet ik bellen en verder vooral doen waar ik mezelf goed bij voel, mijn lichaam geeft zelf wel aan wat goed en niet goed is :)

Herkenbaar ja, ik heb vanaf het begin al allerlei kwalen die je maar kan hebben bij je zwangerschap begon met misselijkheid, toen paar weken later geen gevoel meer in me boven benen, en nu ook nog carpaal tunnel syndroom aan me handen, en iedereen schijnt het allemaal beter te weten.

Je moet meer dit je moet meer zus, en dit niet eten, juist wel dat eten. Je moet meer bewegen, bla bla bla, nu heb ik ook nog last sinds gister avond van brandend maagzuur.. ik ben nog maar 24 weken zwanger maar zit er compleet doorheen. Durf niks meer te zeggen tegen niemand omdat ik weer bang ben voor "advies"( commentaar)

Maar nee i.p.v hulp krijg ik ook van iedereen hun wel zo geweldige en gemeende adviezen. En zelfs me vriend die opeens de medische encyclopedie uit zijn hoofd kent en me er steeds op wijst dat de zwangere vrouwen om hem heen nog alles kunnen en ik gewoon meer moet bewegen en komt met van alles en nog wat aanzetten wat ik zou moeten, maar als ik  al boodschappen heb gedaan en met twee zware tassen naar huis loop ben ik compleet kapot of ik een marathon heb gelopen.. Ik begrijp je dus compleet ik had liever dat die mensen gewoon hun mond hielden in plaats van advies waar ik niet om vraag. Het maakt je nog onzekerder dan je al bent en super geïrriteerd.

Succes meid

Bedankt voor jullie reacties. Blij dat ik niet de enige ben die er onderhand een beetje moe van wordt...

Mijn vriend heeft inderdaad ook zo'n beetje de hele zwangerschapsencyclopedie uit z'n hoofd geleerd. Vind ik ook wel weer heel lief dat hij zo betrokken is en hij doet erg zijn best, maar toen we het laatst hadden over pijn bij de bevalling en hij zei "joh, dat zijn de meeste vrouwen direct na de bevalling alweer vergeten" heb ik hem toch bijna op z'n achterhoofd geslagen... Goed bedoeld hoor, dat wel, maar beetje misplaatst zo'n opmerking!

Ach ja, ik weet dat iedereen het heel goed bedoeld, maar het is net alsof iedereen aan wie je het verteld meteen een heel boekje met tips en adviezen in de achterzak klaar heeft zitten voor de eerst volgende zwangere die zich meldt... En allemaal zeggen ze weer wat anders!

haha vertel mij wat.. ik heb ook zo iemand in mijn omgeving die bij de eerste zeer prille zwangerschap (uitgelopen op een miskraam) met een hele encyclopedy kwam over hoe het moest met de baby als hij of zij er zou zijn. ik heb er iets van gezegd meteen omdat ik geen zin had en heb om continu ongevraagde adviezen naar m'n hoofd geslingerd te krijgen :)

Ruzie natuurlijk uiteindelijk, maar ik heb het wel gezegd.

Nu bij de 2e wederom zeer prille nog onzekere zwangerschap geen greintje commentaar of advies. tot nu toe. hoop dit zo te houden :)

dus tip van de dag, zeg gewoon dat je het vervelend vindt om door iedereen zijn of haar goed bedoelde adviezen te moeten omarmen. Als je hulp of advies nodig hebt dat je het hen dan gewoon vraagt. Misschien kijken ze even raar, maar geloof me dit is echt veel rustiger voor je zelf!

Op zich geen slechte tip als mensen het echt te bont maken... Maar op ruzie zit je natuurlijk ook niet te wachten.

Iemand die zelf ook zwanger was stuurde me laatst dit artikel:

https://kiind.nl/voeding-in-zwangerschap/

Daar staan echt ongelofelijk veel tegenstrijdigheden in en dat stoorde me wel. Die heb ik vriendelijk bedankt voor het advies, maar wel aangegeven dat dit niet helemaal in mijn straatje lag. Maar van een zwangere vrouw kan ik die adviezen nog wel hebben (al denken sommigen ook dat ze het alleenrecht hebben op zwangerschapsverschijnselen en jou dan van alles in je hoofd willen praten over wat ZIJ hebben ervaren en denken dat dat voor iedere zwangere geldt, die vind ik echt bloedirritant).

Maar opvoedingsadviezen mogen mensen echt voor zich houden (tenzij je er om vraagt natuurlijk). Dat lijkt me ten eerste nogal vroeg en ten tweede is dat heel persoonlijk.

Ik heb laatst wel tegen een man die me met adviezen bedolf van "wat hij ergens had gelezen" gezegd: Bedankt, maar al die artikelen heb ik zelf ook al gelezen hoor. (daarnaast geldt wat mij betreft: no uteris, no opinion!) Die had ook nog eens het lef om, TERWIJL ik iets aan het eten was (broodje haring) te vragen: "mag je dat wel eten als je zwanger bent?"... Die heb ik de evil eye (je meest chago blik en dan even diep in de ogen staren) gegeven, daar zijn de meeste mannen heel gevoelig voor :D

Ach ja... Uiteindelijk bedoelen de meesten het heus wel goed, maar ik denk niet dat ze door hebben dat IEDEREEN je van ongevraagd advies voorziet...!

Terug
Bovenaan