Ben ongerust over zijn gepuzzel met zijn ritme / voedingsschema !! HELP

Hoi allemaal,

ik ben niet snel ongerust of nerveus .. maar nu dus wel, ik weet het ff niet meer.

Mijn zoontje is nu ruim 11mnd oud, weegt 10,5kg en is bijna 77cm lang. Alles prima dus. Maar hij is sinds enkele weken zoooo met zijn ritmes en schema's aan het rotzooien dat ik niet meer weet hoe ik hem moet volgen eigenlijk.

De afgelopen 3 maanden was zijn schema als volgt:

8.00 papfles 200cc (180ml water, 6 schep Friso2, 6 schep Bambix)
10.30 fruithapje 100gr
12.30 hele boterham met beleg of plak ontbijtkoek + 100cc fles (90ml water, 3 schep Friso2 en 3 schep Bambix smulpap -> dit sinds pas 2 maanden)
13.00-15.00 slapen
15.15. 1 Liga 2e stap met 30cc sapje
17.00 groentehapje (hele pot van 200gr) + danoontje
19.00 fles 200cc (180ml water, 6 schep Friso2, 6 schep Nutrix)
19.30-08.00 slapen

Hij was aan 't proberen zijn ochtendslaapje te laten vervallen, maar soms na een paar dagen had hij toch nog een ochtendslaapje nodig en dan waren zijn slaaptijden van 11.00 tot 12.00 en dan van 14.30 tot 16.00 (dan kreeg hij die Liga of voor of na z'n slaapje, maar net wanneer hij zin had).

Sinds een goeie 2 weken is hij niet echt zichzelf. Wat hangeriger, niet snel tevreden, en sinds de wintertijd een week geleden heeft hij z'n ochtendslaapje weer nodig, want ipv 8 uur wordt hij nu dus 7 uur wakker (dat is voor hem nog 8 uur snap je?) en tot nu toe brengen we hem elke ochtend weer naar bed en 's middags ook nog. Hij heeft het kennelijk nodig, dus geen probleem. Maar z'n voedingsschema is hij echt aan het omgooien. Dat is nu als volgt:

7.00 papfles (zelfde als voorheen)
10.00 fruithapje (zelfde als voorheen)
12.00 met veel moeite een halve boterham of halve plak ontbijtkoek en 60cc smulpapfles (maar sinds enkele dagen wil ie die ook niet meer opdrinken)
15.00 met veel moeite een halve Liga 2e stap, sapje heeft ie geen zin in
17.00 groentehap (zoals voorheen)
...en zijn papfles van 19.00 uur wil hij in z'n geheel niet.
Hij gaat nog wel om even na 19 uur naar bed en slaapt wel gewoon zoals altijd het klokje rond, dus het lijkt erop dat ie qua honger die laatste papfles niet mist ofzo.

Ik merk dat zijn plasluiers minder worden, logisch want hij krijgt te weinig vocht binnen. Tsja, dwingen kunnen we 'm niet, toch?

Even nog een paar dingen op een rij:

- in z'n ochtendfles zat voorheen Nutrix, sinds 2 maanden Bambix. Hij vond voorheen Bambix pap niks, maar nu hij die flessen met Bambix wel lekker vindt ineens, wil ik hem bijv. vanaf volgende week een bord Bambix pap geven 's ochtends

- Hij drinkt nog niet uit een (tuit)beker. Ben ik druk aan het proberen, maar hij slaat alles gewoon weg. Uit een fles met speen drinkt hij enkele slokjes en dan hoeft hij niet meer. Soms probeer ik uit z'n fles zonder speen (dus net als bekertje) en dat gaat de ene keer wel en de andere keer niet. Ik heb volgens mij een anti-lek beker met tuitje, maar die pakt ie gewoon niet. Vanaf een lepeltje doet hij het soms ook weer wel. Heb tot nu toe alleen sapjes geprobeerd (roosvicee aangelengd met water lust ie niet, maar Roosvicee Multivit uit een pak vindt ie vaak wel lekker). Heb nog geen thee geprobeerd .. hoewel, ik drink zelf thee met melk en dan krijgt ie af en toe een slokje van een lepeltje en dat vond hij altijd erg smakelijk.

- Hij poept zeker 3 luiers vol per dag, en als er een tandje doorkomt (zoals nu z'n 3e) dan poept hij in elke luier van de dag een beetje (ruikt ook anders, dus duidelijk 'tandjes-poep' hihi) Voorheen dus ook elke luier vol urine, maar nu niet meer.

- Het CB zei dat het feit dat ie al 2 weken niet zichzelf was, aan een hoop dingen kan liggen, zoals tandjes die doorkomen, ontwikkelingsfase (meer moeten verwerken), beetje spanning thuis (ik ben 3 maanden terug geopereerd).

Van het CB hoefde ik me niet direct nog zorgen te maken en zoals ik al aangaf .. ik ben ook niet iemand die me snel zorgen maakt .. maar in dit geval zit ik toch een beetje met m'n handen in het haar hoor. Je kan toch moeilijk een trechter boven het kindje hangen of een infuus aanleggen??? ;-) Ik weet, elk kind is anders .. maar toch ... als ik dan bij sommigen lees of hier in m'n omgeving hoor dat de kids van rond een jaar oud al volop aan de sapjes en tuitbekers zitten .. dan twijfel ik, want ik probeer het echt!!

Wie heeft tips, met name over dat drinken ??
En is het misschien een (beter) idee om tussendemiddag eerst de melkfles te geven en daarna pas een boterham? Want die smulpap (ook van Bambix) ben ik er juist door gaan doen voor het smaakje en om toch aan genoeg vezeltjes te komen, omdat hij z'n boterhammen vaak liet staan.

ZUCHT .... beetje ten einde raad nu ... HELP !!

Groetjes van Linda
 
Hoi

Ik zou me niet te veel zorgen maken niet willen eten is niet willen eten.
H. heeft ook van die periodes en het gaat altijd weer over. Drinken is natuurlijk wel belangrijk. Misschien wat tips:

- Ik voeg altijd meer water toe dan ik scheppen melk doe, bijvoorbeeld 180 water en 4 scheppen etc.

- Geen anti lek maakt het moeilijker om te drinken. Of misschien een andere anti lek (ik had avent en dat ging niet een goedkope difrax antilek werkte wel. Waar hij graag uit drinkt is een soort bidon (fietsflesje)-tuit.
Een vriendin van mij gebruikte een rietjes beker. Gewoon ff zoeken.

- Ik ben bij 10 mnd over gegaan op pap uit een bord met een lepeltje. H eet ook erg graag zijn brood zelf en eet dan wel (wilde niet meer worden gevoerd) en eet zijn brood met vork (soms letterlijk vork in ene hand brood in andere). Kortom vanaf inderdaad een maand of 11 wilde hij alleen zelf eten (zucht)

- Misschien wat anders op zijn brood? Of korstjes eraf (H had tot 2 weken geleden een hekel aan korstjes die kwamen er altijd weer uit)
- heb je al diksap geprobeerd (ook veel minder suiker voor zo'n kleintje)
- inderdaad misschien thee geven
- ander koekje proberen, ik geef Nijntje (minder kliederig ook
- H wilde op een gegeven moment alleen appel stukjes en geen puree nu weer anders.
- waarom zou je hem pap geven bij zijn brood en niet gewoon melk (eventueel met extra water)

- Om te oefenen uit een beker ben ik fruithap aan gaan lengen met water, dit maakt het te drinken wat dikker en dus makkelijker.

- Hier moet je niet eerst de melkfles geven want dant eet hij helemaal geen brood en brood is toch wel weer belangrijk voor de vezeltjes.

Onze kleine man is nu 15 mnd en we zijn nu langzaam aan het overschakelen naar1 slaapje maar dat wisselt per dag.
Ik heb hem van het begin af aan zelf dingen laten eten (zie ook http://www.network54.com/Forum/382080/  ) en hij al vanaf het begin dat ie eet mee met de pot (zoveel mogelijk want hij heeft koemelk allergie).

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Succes
 

Hallo,
Ik snap je onerustheid best wel,ik had dat ook wanneer mn dochter slecht at en/of drinkt.Ze heeft nu nog wel es buien.
Mn dochter wou ook niet tot moeilijk uit tuitbeeker drinken,toen ik een x verse jus had (was zij 11 mnd)begon ze te lachen dus ik de verse jus   met rietje vor dr houden...zo die dronkdus enigzins knoeiend kwart glas jus.....
Sindsdien heb ik ook niet meer geprobeerd om tuitbeker te geven(hier was ik al paar wkn mee aan t oefenen)en iedere dag ging dat beter..

Als mn dochter net wakker is na middag of ochtend slaapje word ze soms boos als ik eerst brood of fruit voorzet....waar ik achter gekomen ben bij haar is dat zij dan het liefst eerst half glas yoghi/roosvice of thee wil en dan pas wil eten..en dan soms weer wat drinken.....ook dit is soms tussen de middag wanneer ze nog niet geslapen heft...als ik haar eerst half glas laa leegdrinken dan eet ze dus goed....

kinderen rommelen soms maar wat aan het enige wat jij kan doen is aanbieden...willen ze niet dan niet...toen ze bijna jaar was was ze op cb ik vertelde dat ze soms erg dwars was met fles..niet willen of allemaal halve flesjes....moest me idd geen zzorgen maken in fruit en in groente zit ook vocht....

Ik snap je bezorgdheid ik had dat ook steeds,tegenwoordig (ze is nu 16 mnd)laat ik haar maar als ze maar halve boterham eet,als ze niet tot weinig warm eten eet..de volgende dag eet ze meer...en met drinken idem dito....

Succes...
 
Terug
Bovenaan