Benauwd

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen,

Ik hoor hier eigenlijk niet thuis maar heb toch even een vraagje aan jullie.... Mijn zoontje (6 maanden)  heeft al een aantal maanden op en aan last van vastzittend slijm en benauwdheid.....
vanmorgen dus weer maar echt op een vreselijke manier.... hij reutelt maar door.... en zit niet zo lekker in zijn vel. Hij heeft geen koorts en wordt ook niet blauw rond zijn lipjes. Ben hiervoor ook al een paar keer naar de dokter geweest maar zij kunnen niets doen. Hij heeft wel een puf gekregen.
Maar ik vind het zo vreselijk voor hem... en ben zo ontzettend bang dat het mis gaat... Hij is echt een heel vrolijke baby, zelfs nu hij het zo benauwd heeft lacht hij nog....
Ik weet niet meer wat ik hier aan moet doen.... Ik vind het een beetje naar om te vragen maar heeft misschien een van jullie hier ervaring mee?  hebben jullie nog tips...?

Een bezorgde Christie

Is wel echt vervelend joh en natuurlijk maak je je zorgen. Maar wat zegt de huisarts dan dat het is? Want het is wel raar als het aan blijft houden.
Onze dochter heeft rond die tijd ook wel eens een keer last gehad van benauwdheid doordat haar neusje dichtzat van het verkouden zijn maar niet iets ergs ofzo.
Wat wij dan wel eens deden was Tyche in haar wipstoel in de badkamer zetten en dan de warme douche aan. (Tyche niet eronder hoor maar gewoon op de badkamer erbij). Dat gaat dan stomen en zo kwam het een beetje los.
Maar ik weet dus niet of dat een oplossing is voor jouw zoontje omdat dat toch anders is als gewoon een keer benauwd.
Ga anders nog een keer naar een huisarts of naar het consultatie bureau en laat hun merken dat je echt bezorgd bent..

Veel succes, ik hoop dat andere mensen nog goeie tips voor je hebben.

Groetjes Kirsten mv Tyche

Hoi Christie,

Wat ontzettend vervelend voor je kleine mannetje. Het klinkt als iets anders dan een verkoudheid, hoewel het dat ook wel zou kunnen zijn.
Mijn zoon is alleen nog maar verkouden geweest. Hij was toen een maand of 3, 4 denk ik. Ik heb hem toen in de badkamer gelegd op het aankleedkussen met de douche aan (alleen warm water). Hij vond het niet leuk, en moest huilen, maar op deze manier heeft hij wel lekker gestoomd en kreeg hij naderhand weer wat meer lucht. Stomen mag met die kleintjes trouwens niet met eucalyptus oid, alleen water en dan op de manier zoals ik beschreef.
Het is een tijdelijke oplossing, maar prima bij verkoudheid. Ik hoop dat er niks ernstigs aan de hand is. Ik zou hem zijn puf wel geven volgens de dosering zoals die is voorgeschreven en ik hoop dat het snel beter met hem gaat.

Groetjes,
Ellen

Dat is ook enorm zielig! Denk dat bijna elke mama dat hier wel herkend..
Inderdaad een puffer doet best goed zijn werk. Maar belangrijker is dat je je kleine zelf in de gaten houd. Is hij vrolijk en alert, kijkt hij helder uit zijn oogjes dan valt het allemaal wel reuze mee. Zorg dat er genoeg gedronken wordt.

Is zijn neusje ook verstopt? Dan zorg ervoor dat dié in ieder geval wel open en schoon is, anders krijgt je kleine het wel benauwd. Je kunt ervoor een zoutoplossing halen bij de apotheek, of nog handiger vraag naar Bexedyl. Dit zijn neusdruppels (steriele zoutoplossing) die de neus, de neusholte en eventueel de ogen reinigen. Ze zitten allemaal los verpakt dus je hebt steeds "verse" druppels. De ongeopende kun je dus een hele tijd bewaren.

Ook kun je héél zacht met je hand als een soort van "kommetje" tussen de schouderbladen kloppen. Let op: héél zachtjes!!!! Dit zorgt ervoor dat het slijm een klein beetje losser komt te zitten en het wat makkelijker op te hoesten is. Dit moet je dus alleen doen als je kleine in zijn hoest blijft hangen..

Ook het in badje zetten met Zwitsal  "slaap zacht"  voor verkoudheid kan wel eens helpen. Door de damp van het warme water wil het slijm ook vaak losser gaan zitten.

Ik wens je veel succes en beterschap met je moppie,

Esmé mv Kay

Wij zijn met vergelijkbare problemen bij de kinderarts geweest. Haar openingszin was:

Hebben jullie er last van of hij? En dat sloeg de spijker op de kop. LUkas heeft nooit echt last van zijn benauwdheid, vrolijk kereltje en altijd lachen.

Als je je niet zeker voelt kan je evt een verwijzing naar de kinderarts vragen.

Lukas is nu elf maanden  en je hoort hem nog steeds reutelen. Soms meer soms minder. Zelf hoor ik het al niet meer, anderen wel.

Sterkte,
Annemieke

Terug
Bovenaan