beneden bevallen

Hoi,

Misschien dat één van de reeds bevallen dames hier ervaring mee heeft?!
Gister bij de verloskundige kreeg ik de te horen dat ik beneden MOET bevallen, aangezien ik de grens van 100 kilo heb bereikt....
Had hier zelf nog nooit van gehoord en ze hebben er ook nooit eerder wat van gezegd (terwijl ze ook wel hadden kunnen verwachten dat ik die 100 kilo zou halen, aangezien m'n startgewicht 94 kilo was, overigens nu met 28 weken pas 6 kilo aangekomen).

Zelf gaf ik aan dat een thuisbevalling dan niet zo nodig meer hoeft, want je hebt dan helemaal zelf niet meer de 'regie' in handen, want je MOET beneden zijn.
Hier ging ze helemaal niet op in en ik zit dus nog steeds met een heleboel vragen en dan met name het waarom?!

Want er is/was geen medische noodzaak voor mij om af te vallen en er is geen risico voor het kindje. Als het wel gevaarlijk zou zijn dan zou ik sowieso wel naar het ziekenhuis verwezen worden neem ik aan.
En als er wat gebeurt, waardoor ik zelf niet meer kan lopen, dan gaat de zorg over op ambulancepersoneel en ik neem niet aan dat ik de eerste persoon van 100 kilo ben die ze dan naar buiten moeten brengen.

Nou ja, mijn concrete vraag is dus: heeft iemand van jullie hier wel eens van gehoord/ meegemaakt?
Alvast bedankt voor de antwoorden.

Wat een rare reactie van je vk zeg!
Ik woog aan het einde van mijn zwangerschap ruim 130 kilo (was al erg zwaar voor de zwangerschap)en een thuisbevalling heeft al die tijd gekund. Mijn vk heeft nooit gezegd dat ik daar te zwaar voor was. Ik ben uiteindelijk helaas in het ziekenhuis bevallen omdat ik met 42 weken ingeleid ben. Als ik de keus had gehad was ik thuis bevallen (zelfs als dat beneden had gemoeten) want in het ziekenhuis voelde ik me echt een nummer. Het is dat mijn vk gekomen is om mij en mijn man te steunen want in het ziekenhuis was de begeleiding minimaal.
Heb je haar gevraagd waarom je beneden moet bevallen? Het enige dat ik me kan voorstellen is dat het is voor het geval je onverwacht naar het ziekenhuis moet en je te zwaar bent om de trap af gedragen te worden. En daar heb ik dan zoiets van: ze zijn echt wel wat gewend hoor. Zoals je zelf ook al aangaf.
Ik zou nog eens vragen naar de reden maar eerlijk is eerlijk, ik vind het heel vreemd.
Ik wens je ondanks dit bericht van je vk toch een fijne verdere zwangerschap en een goede (thuis)bevalling

nou daar heb ik echt nog nooit van gehoord! misschien moet je haar inderdaad naar de reden vragen waarom dat is. Ik woog zelf ook 100 kilo, was tijdens mijn zwangerschap 30 kilo aangekomen, maar ik wilde zelf liever in het ziekenhuis bevallen.

sterkte en succes

groetjes sandra

Nou ik kan me wel iets bij voorstellen wat de vk heeft gezegd. Zelf woog ik tegen de einde van mijn zwangerschap rond 100 kilo (was in totaal 12 kilo aangekomen). Zelf woon ik op een etagewoning en is dus alles 1-vloers, maar ik woon op 3 hoog en geen lift. Omdat ik al zover was met mijn weeen was het te laat om naar het ziekenhuis te gaan. Uiteindelijk ben ik thuis bevallen, maar na de bevalling verloor ik meer dan 1000ml bloed en moest met spoed naar het ziekenhuis. Er was toen een ambulance opgeroepen. Ze hebben eerst een infuus gegeven zodat ik op kracht kon komen. Na een uur hebben ze eerst gekeken om ik zelf met behulp van de broeders de trap af kon lopen. Ze konden niet met de brancard komen, niet vanwege het gewicht, maar vanwege het gebruik van de brancard zelf. Indien het me niet zou lukken, zouden ze de brancard wel halen maar ik moest via het raam naar buiten geheisd worden mbv de brandweer. Gelukkig lukte het me om wel zelf naar benee te gaan. Het idee dat er anders brandweer te pas moeten komen leek me ook niet leuk. Er is dus altijd wel een geldige reden. Ik denk niet dat het een belediging is voor je gewicht. Ik denk dat het eerder om de gezondheid van jou en het kindje gaat voor het geval complicaties optreden. Dus probeer het niet somber in te zien, mocht je toch niet lekker in je vel zitten, vraag dan waarom je vk dat gezegd heeft. groetjes

Het is een feit dat de ambulancebroeders steeds minder mogen tillen. Vroeger haalden ze zo iemand van 125 kg van de zolder, maar tegenwoordig wordt voor het minste of geringste de brandweer gebeld voor til assistentie. Dus dat de vk wil dat je beneden bevalt is zo gek nog niet vanuit dit punt. Kijk eens kritisch rond in je huis. Hoe smal of breed is je gang? Zit er draai in de trap? kan een brancard makkelijk de slaapkamer in of moeten er eerst traphekjes verwijderd worden? De mw die in een huis met een hele akelige wenteltrap bleek te wonen heb ik toen ook om die reden naar het ziekenhuis gestuurd. Vraag je vk of ze evnetueel een huisbezoek doet en overleg het dan het haar.

Hoi,
Tegen mij is hetzelfde gezegd. ook met het verhaal van uit het raam getakeld worden en alles erop en eraan. Dit had twee redenen, 1 ik ben over de honderd en 2 ik heb een draaitrap in huis en een brancard kan er onmogelijk door. In eerste instantie was ik behoorlijk gepikeerd erover, maar als ik nu naar de trap kijk is het niet meer dan logisch.
Het is maar net hoe iets gebracht wordt en als ik dit zo lees is het bij jou niet echt tactisch verteld.
Toch zou ik het maar niet als een belediging opvatten. De gezondheid van jou en je kind gaan voor alles. En regels zijn tegenwoordig echt regels.

Heel veel succes ermee.

Nou ja zeg, dit is echt belachelijk! Ik loop bij verloskundigen in het ziekenhuis en ik heb zelfs nog nooit op een weegschaal gestaan gedurende al die controles, en ik ben nu 40 weken.. Tijdens mijn eerste bevalling moest ik ook onverhoopt naar het ziekenhuis, maar ik ben gewoon zelf de trap afgelopen ondanks de persweeën, ik ben gewoon 2x gaan zitten onderweg. En als ik het over mocht doen, zou ik het precies hetzelfde doen want ontsluiting gaat toch het lekkerst in je eigen omgeving, in je eigen 'hol'.
En wat betreft dat takelen door de brandweer: dat klinkt ook wel weer heel dramatisch.. Een vriendin van mij is gewoon in een soort bakje gestapt samen met een brandweerman, net als in een hoogwerker. Je moet natuurlijk geen hoogtevrees hebben...

hoi mijn verloskundige heeft mij ook gezegt dat ik beneden moet gaan bevallen weeg nu 99,9 kilo.
dit heeft er veelal mee te maken mocht het onverwachts met jou of met de baby niet goed gaan is het voor het ambulance personeel makkelijker als je al beneden bent. Je zou anders te zwaar zijn om door twee broeders van de trap te worden getild.

ik hoop dat je er wat aan hebt.

Terug
Bovenaan