bereiden vlees

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Tijs is vorige week 1 geworden. We hebben nu vakantie en nu ben ik langzaam aan begonnen met Tijs mee te laten eten van de pot. Omdat hij moeilijk is met nieuw eten en de potjes er goed in gingen op een gegeven moment zijn we er niet eerder mee begonnen.

Hij heeft nu 3x eigen gekookt eten gekregen en qua vlees is alleen de gekookte kipfilet goed bevallen. Welke soorten vlees geven jullie je kinderen en hoe bereiden jullie dat, zodat het niet te droog en/of taai wordt?

Hij heeft de groenten en aardappels iedere keer allemaal opgegeten, dus dat gaat heel goed. We zijn wel trots op Tijs dat het tot nu toe zonder moeite lukt.

Groetjes,
mv Tijs

Mijn zoontje is geluukig een erg gemakkelijke eter, hij eet al vanaf 10 maanden met de pot mee en dat gaat geweldig, hij lust alles en krijgt alles makkelijk weg.( hij is nu 15 maanden)
Mijn dochtertje is nu bijna 3 jaar en was wat moeilijker met eten toen ze klein was, ze was een erge spuger en ik moest lang alles fijn maken.
Maar ik gaf haar gewoon  gehakt, gekookt of gebakken, kant en klare gebraden kipfilet (je kunt ook al volstaan met een plakje die je normaal op brood doet. Je kunt ook blokjes ham / kip kopen in de supermarkt wat je zo kunt geven of ergens doorheen kan doen.
Misschien kun je eens kijken op       www.keukenkikker.nl
daar staan vaak goede recepten op voor kinderen in alle leeftijden.
groetjes Martine

Dank je! Hier kan ik wel wat mee.

Ga eens snel kijken op keukenkikker.nl

Groetjes,
mv Tijs

Vanaf 1 jaar kun je ook gewoon het vlees bakken in olie of margarine, ze hebben deze vetten gewoon nodig.
Mijn tweeling eet gewoon helemaal met de pot mee, al een maand of 2, zijn nu 1 jaar oud. Eerst deed ik wel wat voorzichtiger met zout en kruiden, maar langzaamaan ben ik gewoon gaan koken zoals wijzelf eten. Ik ben nooit een voorstander geweest van potjes voeding, dus heb altijd zelf gekookt en ingevroren, alleen heel af en toe uit gemak kregen ze een potje, maar ze hebben 't ook nooit echt lekker gevonden, het is nu zo makkelijk, je hoeft maar 1 keer eten klaar te maken en gewoon met z'n allen aan tafel zitten (ze eten alles zelf, met de handen)

Hoi Soetie,

zo te horen heb je makkelijke eters. Tijs begint dat nu te worden.
Ik was ook begonnen met zelf groenten te koken en dan een paar porties de vriezer in. Zowel met groente als met fruit heeft het heel lang geduurd voordat Tijs dat lekker vond. Fruit heeft 2.5 maanden geduurd voor hij het met plezier at en groente heeft 4 maanden geduurd. En al snel bleek dat hij potjes lekkerder vond dan gewoon vers. Verder is uit onderzoek gebleken dat potjes zeker niet slechter zijn dan vers. Daarom heb ik er toen voor gekozen om potjes te geven. Ik voel me daar dan ook niet schuldig over. Hij lustte bijna alle verschillende potjes, dus ook veel verschillende smaken. Dus voor zijn smaakontwikkeling ben ik nooit bang geweest.
Waarom ik het vlees nog zo fijn maak. Tijs kan nog geen stukjes vlees wegkrijgen, hij heeft pas 2 tandjes en kan het zelf nog niet fijn genoeg krijgen. Groenten en aardappelen krijgt hij wel gewoon in stukjes. Dus als het vlees wat taai is of te groot is, dan krijgt ie het niet weg. En ik ga hem er niet mee zitten pesten, dat komt vanzelf wel.
Potjes is hier dan ook geen gemakzucht, maar puur dat ie dan wel fatsoenlijk at.
Hij krijgt toch wel bakvet binnen als hij gekookt vlees krijgt, want dat doe ik een beetje onder zijn aardappels.
En omdat Tijs gewoon kieskeurig is, zoals ze het op het cb noemen, ga ik nu rustig aan overstappen op met de pot mee eten. Als Tijs rustig de kans krijgt om ergens aan te wennen, dan eet hij dadelijk alles. Geef ik hem die kans niet en zet ik hem nu alleen eigen gekookt eten voor zijn neus, dan krijg ik een slechte eter. Ik kies dan voor een goede eter straks die niet overal voor zijn neus optrekt en zegt dat ie het niet lust.

Groetjes,
mv Tijs

Hai leeuwtje

Ik heb inderdaad hele makkelijke eters, ze eten echt alles wat je ze voorzet. Van hollandse pot tot chinees.
Waarom ik geen voorstander van potjes ben, is eigenlijk gekomen omdat ik heel vaak om mij heen zag dat mensen uit gemakzucht hun kinderen tot soms wel 3 jaar een potje te eten gaven en dan later een kind hebben dat niets lust. Wij hebben zelf ook wel potjes gegeven, ook om te kijken wat ze wel en niet lusten, maar ze vonden het gewoon niet zo  lekker als zelf gekookt eten, dus ja dan is de keus snel gemaakt.
Verder veroordeel ik jou niet, hoor, je weet zelf het beste wat je zoon wel of niet eet en lust.

Waar ik heel veel aan gehad heb is het kookboek van AH, Opperdepop, daar staan hele makkelijke en lekkere maaltijden in voor alle leeftijden, echt afgestemd op de kinderen.
Het is echt een kwestie van veel uitproberen en geduld hebben.
Wat ook vaak helpt is een beetje appelmoes bij een hapje, heeft bij ons zeker geholpen en doen we nog weleens.

Veel succes
mv Bloem & Lennon

hoi Leeuwtje,

kipfilet is inderdaad ideaal, lekker zacht. Gehaktballen en hamburgers e.d. zijn ook prima, omdat die makkelijk uiteen vallen in de mond.
Onze dochter eet eigenlijk ook alles, die is van het begin af aan een hele makkelijke eter, dus daar heb ik nooit problemen mee gehad (even afkloppen). Ze is nu 17 maanden en lust alles behalve gekookt ei (?). Ook proeft ze altijd alles wat ze niet kent, dus ik vind het echt prima!
Ze eet dus standaard met de pot mee, behalve op  mijn werkdagen, dan eet ze 2 keer een potje en een keer bij mijn ouders mee, waar ze dan de hele dag is.
Potjes zijn inderdaad prima, er zit alles in wat een kind van die leeftijd nodig heeft. Ik heb ze ook altijd in huis, voor als we te laat thuis zijn om te koken, of als we heel scherp eten, of als ik geen zin heb om te koken en we iets ongezonds afhalen  Niets mis mee in mijn optiek!

Als jouw zoon eerst even moet wennen, gewoon rustig opbouwen en niet te veel nieuwe dingen tegelijk introduceren. Als hij groente en aardappelen al prima eet, ben je al een heel eind! Stukje vlees hoeft ook niet dagelijks.

groetjes, Ellen

Hallo,

mv Bloem en Lennon, bedankt voor je tip, ik zal eens kijken naar het kookboek. Ik kan er inderdaad ook niet zo goed bij dat kindjes van 3 jaar nog volop aan de potjes zitten. Maar ik zie bij mijn neefje wel dat hij te snel mee moest eten met de pot. Hij is nu 2.5 jaar en eet heel slecht. Ik denk dat als ze hem wat langzamer hadden laten wennen, dat hij dan veel beter zou eten. Ik wil er in ieder geval nu naar toe dat Tijs met de pot mee eet, behalve als wij b.v. friet of pizza eten, dat komt wel een keer, maar niet voor hij 2 is.

Ellen, ook bedankt voor de tips, zal eens hamburger en gehakt proberen.

Mooi voorbeeld van Tijs en moeilijk doen was zijn verjaardagstaart. Ik kreeg er geen hap in, maar wilde toch dat hij zou proeven. Uiteindelijk ging z'n mond toch open en lekker dat ie het vond! Lijkt wel of het nu een doorbraak is geweest, want was voorheen altijd de eerste hap moeilijk bij iets nieuws, nu is het geen probleem meer. En eet ie alles zonder problemen op. Hopelijk gaat het nu zo door!

Enne appelmoes is hier ook een uitkomst, we hebben Tijs met groente leren eten ook wat fruithap erbij gegeven, dat heeft ie nu niet meer nodig. Maar bij het zelf gekookte eten doe ik dat nu wel, dat is toch een stuk droger en ik merk dat Tijs het dan makkelijker eet. Zelf heb ik als kind ook vaak appelmoes bij m'n eten gehad, niks mis mee dacht ik zoo.

Groetjes,
mv Tijs

Terug
Bovenaan