Beste F,
Ik snap dat je het weghalen van berg wat spannend vindt bij je zoontje. Zelf heb ik bij mijn kinderen ook olie op hun hoofdje gesmeerd en daarna ook wel eens heel voorzichtig met een kammetje wat schilfers weggehaald. Dat voelde in het begin ook spannend, maar door het zachtjes te doen en de olie goed te laten intrekken, ging het prima. Het is denk ik heel belangrijk om niet te hard te wrijven of te krabben, zodat je de huid niet beschadigt.
Ik heb even op Ouders van Nu voor je gekeken betreft de berg. Berg is gelukkig onschuldig en heeft volgens mij geen invloed op de haargroei van je kindje. Het haar groeit er volgens mij gewoon door, ook op plekken waar berg zit. Je hoeft berg in principe ook niet weg te halen! Stel je wilt dat wel, dan kun je, als je het kammetje niet fijn vindt, de schilfers ook voorzichtig wegwrijven met een washandje. Laat de olie dan wel eerst goed intrekken, bijvoorbeeld een nachtje. Je hebt ook speciale
bergzalf zag ik.
*belangrijk: gebruik geen middelen met salicylzuur (schilferoplosser). Bij jonge kinderen kan dit bij overmatig gebruik gevaarlijk zijn.
Bij twijfel of als je vragen hebt, kun je altijd contact opnemen met het consultatiebureau. Meer tips en informatie vind je in deze artikelen op Ouders van Nu.nl:
Berg zijn schilfers/korstjes op de hoofdhuid van je baby. Het komt vaak voor. Hoe moet je het behandelen? Dermatoloog Marjolein Leenarts legt uit wat te doen.
www.oudersvannu.nl
dit artikel is medisch beoordeeld door dermatoloog
Marjolein Leenarts
Wat is berg en wat kun je eraan doen?
Dermatoloog Marjolein Leenarts beantwoord in deze aflevering van ‘Komt een vraag bij de dokter’ de vragen: wat is berg en wat kan je eraan doen? Ze gaat in op de kenmerken van berg en de eventuele oorzaken van de huidaandoening.
www.oudersvannu.nl
Heel veel succes!
En lees jij dit, en heb jij nog een goede tip of ervaring betreft berg? Laat het onder dit topic achter, het is een kleine moeite met een grote (positieve) impact
groetjes Jetske