Berichtje voor El

Hoi El,

Ik heb een berichtje voor jouw geplaatst onder het bericht van Sandra "lieve allemaal".
Heb het daar maar even gezet, hoop dat je dat niet erg vind.

Liefs,
Joan

Hoi Joan,

Natuurlijk wil ik je wel vertellen wat ik weet, al is het niet veel want zo lang zijn wij er ook nog niet mee bezig.

Na ronde 13 zijn wij eens goed gaan nadenken wat we nou eigenlijk wilden: een kindje of een gezinnetje? De keus viel uit in het voordeel van het gezinnetje en omdat het erop begon te lijken dat dat op een natuurlijke manier niet mogelijk was, hebben we twee stappen genomen. De eerste was ons opgeven voor adoptie en de tweede was een afspraak bij de gyn.

Opgeven voor adoptie doe je door je in te schrijven bij het ministerie van justitie. Een aanmeldingsformulier daarvoor kan je aanvragen bij het ministerie of downloaden via de website van het ministerie.
Een week nadat we dat gedaan hadden kregen we daar een bevestiging van en weer twee weken later een brochure met informatie over adoptie. Die brochure kun je denk ik ook bestellen voordat je je opgeeft via telefoonnummer 030-2318097 (ma t/m vr van 9.30 tot 12.30 uur).

Wij wachten nu op de uitnodiging voor de verplichte informatiebijeenkomsten (waarschijnlijk pas over een jaar....)

Als je de voorlichtingsbijeenkomsten (6x een dagdeel) heb gevolgd kom je in het volgende kwartaal in aanmerking voor gezinsonderzoek.

Als dat afgerond is krijg je beginseltoestemming van de minister van justitie en kun je je inschrijven bij een vergunninghouder. De vergunninghouder bemiddelt tussen jullie en het land van herkomst, vertaalt ook bijvoorbeeld de brieven en weet alles van het rechtssysteem in het land van je kindje.

Via de vergunninghouder wordt een kind voorgesteld.

Dan komt het kind aan in Nederland en moet je hier nog het een en ander regelen voor de adoptie volgens Nederlands recht.

Ik geloof niet dat het ene land sneller werkt dan het andere land. Uit de papieren die ik tot nog toe heb gekregen begrijp ik dat de datum dat je je hebt aangemeld van belang is voor wanneer je je kindje krijgt. Het is wel zo dat je op een kindje jonger dan twee jaar langer moet wachten dan op een kindje dat ouder is.
Van een collega weet ik dat je uit China de jongste kindjes krijgt, meestal meisjes van jonger dan een jaar.
Er zijn leeftijdsbeperkingen, maar die gelden pas vanaf 40 jaar dus dat zal bij jullie niet van toepassing zijn.

De voorlichtingsbijeenkomsten kosten ongeveer 400 euro. De bemiddeling van de vergunninghouders kost 2500 tot 20000 euro. Dat komt doordat je vanaf het moment dat je weet welk kindje 'voor jullie' is, de verzorging moet betalen en vaak ook een bijdrage moet doen aan het tehuis waar het kindje woont. Sommige landen stellen het ook verplicht dat je je kindje zelf komt halen en dat kost natuurlijk ook geld.

Ik hoop dat ik al je vragen heb beantwoord zo.

Wij zijn trouwens spontaan zwanger geworden in de 14e ronde! De aanvraag voor adoptie hebben we wel aangehouden. We waren zo 'enthousiast' geworden voor een adoptie kindje dat we nu gewoon gaan voor een gemeleerd gezinnetje! Het ene moment heb je een jaar lang niets dan teleurstellingen en dan ineens heb je een ronde met dubbel succes.

Ik hoop nog steeds van harte dat het hoe dan ook jullie allemaal overkomt!

Liefs, el.

Terug
Bovenaan