berichtje voor Empe (en andere met (beginnende) zwangerschapsvergiftiging)

A

Anoniem

Guest
Hoi Empe,

Ik las net je reactie over mijn misselijkheid. Ik moet zeggen dat ze mij vorige week woensdag hebben mee gedeeld over de telefoon dat ik beginnende zwangerschapsvergiftiging heb. Ik mag thuis blijven mits ik geen ergere klachten krijg. Nu was ik overdonderd en hebben ze mij ook niet verteld wat ik moet doen of waar ik op moet letten. Er werd alleen gezegd dat ik geen auto mag rijden of alleen op pad mag gaan omdat ik de week ervoor bijna was flauw gevallen. Vrijdag moet ik weer op controle en ik hoop tot die tijd thuis te mogen blijven. (heb ook nog een lief klein meisje van twee thuis). De misselijkheid en zo heb ik al langer en dat heb ik ook wel aan gegeven de vorige x. Het is ook in vlagen en niet de hele dag door. Ik ben net lekker in bad geweest en voel me al weer een stuk fitter en de misselijkheid is weg.
Vanmorgen voelde ik me wel heel erg gejaagd..... en dat had ik gisteren ook al. Net of je lichaam op hol is. Herken jij dat? Ook begin ik de laatste paar dagen vocht vast te houden. Dat is volgens mij ook niet zo gunstig. Ben in een week tijd een halve kilo aangekomen terwijl ik hiervoor was afgevallen. Ook eet ik niet veel, dus ik ben bang dat het vocht is. Ik moet eerlijk bekennen dat als ik alles bij elkaar optel wel denk dat het erger aan het worden is, maar ik ben niet doodziek of zo. Ik heb altijd begrepen dat je er erg ziek van bent, dus ik denk dat ik het ook niet zo erg heb. Ik hoop het nog even zo vol te houden. Een opname of zo daar heb ik eigenlijk weinig zin in.
Hoe voel jij je eronder en welke klachten heb jij?

Gr Tanja (36 +2)

Hoi Tanja,

De dingen die jij schrijft zijn herkenbaar. Dat opgjaagde gevoel bijvoorbeeld heb ik ook vaak. Alsof ik ontplof. Weet dan niet zo goed wat ik met mezelf aan moet. Twee weken geleden voelde ik me heel erg beroerd, alsof ik teveel had gegeten (was niet zo). Misselijk enz. Ben toen bij de huisartsenpost beland en uiteindelijk voor een nachtje in het ziekenhuis opgenomen. Bloeddruk was 180/95 , klein beetje eiwitten in mijn urine, verder waren de uitslagen goed. Dus wel een beginnende zwangerschapsvergiftiging, maar niet heel ernstig. Mocht ook weer naar huis de volgende dag. Ze maakten zich minder druk omdat ik tijdens mijn 1e zwangerschap ook een verhoogde bloeddruk had en toen is alles vrij mild verlopen. Bij een 2e is de kans op ernstige complicaties dan heel klein.

Ik moest direct bellen als ik duidelig werd, moest overgeven, sterretjes zag of hele erge hoofdpijn had. Dat is nog niet gebeurd. Ik ben nog één keer vorige week beroerd geweest. Thuis heb ik een bloeddrukmeter en de bloeddruk was 169/101 (en die van mij geeft iets lager aan dan in he zkh). Niet gek dus dat ik me vreemd voelde. Ben gaan slapen en de volgende dag niks gedaan. Mijn moeder was er en heeft heel veel in huis geregeld. Hoefde alleen maar te liggen.

In het weekend erna was m'n onderdruk rond de 80?!?! Veel lager dus. Voelde me ook een stuk beter. Nu is het weer wat hoger, maar het wisselt nogal. Probeer niet teveel te meten, want daar wordt je ook gek van.

Ik moet 1 keer per week bij de gyn onder controle tenzij er wat is. Morgen ben ik weer aan de beurt.  De gyn zei dat ik weer terug mocht naar de vk als mijn bloeddruk zou dalen. Ik heb erop aangedrongen dat ik toch onder medische indicatie wil bevallen. Ga nu niet elke week heen en weer. Dat konden ze heel goed begrijpen.

Oh ja, wat dat vocht betreft: het is inderdaad een teken van een verhoogde bloeddruk. Maar het kan ook zijn omdat je al hoogzwanger bent. Het is wel iets om in de gaten te houden.

Een ziekenhuis opname is niet fijn, vooral als je een kind hebt. Maar als je je weer zo beroerd voelt zou ik wel even bellen. Stel dat er wat gebeurt als je alleen thuis bent, daar moet je toch ook niet aan denken.

Nou, het is een heel verhaal geworden. Ik heb maar gewoon alles opgeschreven. Doe rustig aan. Ga ik ook zoveel mogelijk doen. Nog even volhouden...!

Groetjes Empe

Hoi Empe,

Ik ben al onder controle in het ziekenhuis. Ik gebruik medicijnen voor de bloeddruk, du smoet op medische indicatie bevallen. Bij mij was de bloeddruk hoger aan het worden en alle waardes in mijn bloed waren verhoogd zeiden ze aan de telefoon. Ik weet eigenlijk niet of mijn urine nu wel schoon was. het enige wat ik heb gedaan is vragen wat dat nu allemaal inhield en toen zei ze dat ik beginnende zwangerschapsvergiftiging had. Ik zat in het grijze gebied (wat dat ook mag inhouden) en daarom mocht ik, mits ik me goed voelde, de volgende week terug komen.

Het gejaagde is gelukkig weg, maar ik denk dat ik bij een volgende keer toch maar ga bellen. Die sterretjes en duizeligheid  heb ik alleen als ik buk of snel op sta, maar dat hoord ook wel bij de bloeddruk volgens mij. Hoofdpijn heb ik geen last van. Wel van maagpijn, maar ik heb erg veel last van maagzuur vanaf begin af aan en daar komt dat vandaan. Misselijk ben ik met vlagen. Ik heb nu twee keer mijn avond eten naar de wc kunnen brengen, maar vandaag is het gelukkig binnen gebleven.

Na, ik hoop dat het de komende dagen beter zal gaan en dan zien we het vrijdag wel weer. Ik heb ook wel het gevoel dat die extra dingetjes nu komen omdat ik meer gespannen ben. Je maakt je toch wat drukker dan voorheen.

Voor mij kan de tijd niet snel genoeg gaan !!! Ik ben erg nieuwschierig naar ons ventje en zal blij zijn als ik die bevalling erop heb zitten.... haha

Dus jij heb ook nog een uk rondlopen (of is het al een grotere uk??)
Gr Tanja

p.s: ik heb juist expres niet zo'n thuismeter, want dan wordt ik helemaal gek.......

Terug
Bovenaan