Berichtje voor Mama bal

Hi,
Het is niet specifiek 23.00 uur, ik maak hem niet wakker en voed op verzoek, soms is het dan 22.00, soms 23.00. Maar als hij dan gedronken heeft wil hij vaak na een uur of anderhalf weer drinken. Hij kan toch niet 2-3 keer in de week regeldagen hebben ;-)
Het is namelijk niet iedere avond zo, maar dan weer eens 2 keer wel en dan weer eens een paar keer niet en slaapt hij direct in.
Hij groeit heel goed (in totaal nu ruim 600 gram in 3 weken en ga donderdag weer naar CB), hij heeft zware plasluiers en poept gele spuitpoep.
Overdag heeft hij het nooit en is doet hij het als volgt, wordt wakker, drinkt 1 borst, ik verschoon hem en hij drinkt naar behoefte de andere borst. We boeren en   knuffelen wat en bij de 1e tekenen van vermoeidheid gaat hij in zijn bedje. Soms mekkert hij dan een paar minuten maar dat is lang zo hard en lang niet als in de nacht.
Misschien moet ik ook nog niet teveel verwachten van een hummel van 4 weken.

Het enige dat ik wel doe is overdag, wakker maken na 4 uur omdat ik niet wil dat hij van de dag de nacht maakt.

Misschien heb je nog een tip/advies?
Grt
Debby Kruse

Hai Debby,

Zal het proberen, ieder kindje is namelijk anders en Fedde zal daarop geen uitzondering zijn! Gebruiksaanwijzingen worden jammergenoeg niet bijgeleverd. Van een hummel van vier weken mag je idd nog niet teveel verwachten, heel veel kindjes zijn dan 's avonds en 's nachts onrustiger omdat ze in jouw buik dat dag en nachtritme ook omgedraaid hadden. Eigenlijk hebben ze helemaal een ander ritme dan wij... Wij slapen alleen 's nachts een x-aantal uren achter elkaar en onze kindjes slapen meerdere keren en iets minder lang dan wij.

Als het de ene dag wel is en de andere dag niet, dan kan het nog te maken hebben met de drukte van overdag. (voor ons een rustige dag, voor hun al teveel indrukken (geuren, geluiden), misschien dat je eens kan bijhouden wat je per dag precies doet en of je verband kan leggen tussen zijn onrustigere avonden/nachten en wat je overdag doet.

Daar zou ook uit kunnen komen dat je precies die dagen zelf vrij veel doet, als je vermoeid bent komt je TSR minder enthousiast en kan het zijn dat hij idd eerder weer trek heeft. Betekent dus niet dat je niet genoeg hebt, maar dat het dan minder makkelijk stroomt (en door blijft stromen) Maar vaak is het gewoon puur de onrust in het lijfje die het zo lastig maakt. De meeste kindjes hebben daar in het begin 's nachts last van en zo langzaam maar zeker verschuift dat naar de avond.

Regeldagen kunnen op allerlei momenten komen, maar het echte regelen is de hele dag door en dan ook ieder 1,5 a 2 uur en kan twee tot drie dagen aanhouden. Maar als je gewoon op verzoek voedt, heb je niet iedere week regeldagen hoor! Ik heb bij mijn derde zelfs niets van regeldagen gemerkt.

Naast de regeldagen heb je ook nog groeispurten, daar heeft ieder kind ook in meer of mindere mate "last" van. Op zo'n moment verandert er wat in het lijfje (ze leren sneller te drinken, ze leren verder te kijken, ze leren hun handjes kennen, etc) en die veranderingen voelen raar en soms zelfs eng. Dan willen ze heel vaak heel dicht bij mama zijn. Het liefst op het meest veilige plekje die ze kennen, bij mama aan de borst. Groeispurten herken je eigenlijk doordat het hele bekende ritme compleet overhoop gegooid wordt, ze zijn onrustig (ook aan de borst) huilen meer, slapen slechter, snel van slag.

Dit alles maakt het niet makkelijk om achter de "oorzaak" van de onrust te komen. Ik vermoed gewoon omdat hij de dag en nacht toch nog omgedraaid heeft. 's Nachts is hij dan wakkerder dan overdag, slaapt lichter en heeft ook eerder last van een scheetje of boertje die dwars zit. Een baby maakt een slaapcyclus van ongeveer 45-50 minuten, dat betekent dat hij na ongeveer drie kwartier weer in zijn lichtere slaap komt. Zit er op dat moment een boer of scheetje dwars, of hij heeft het een beetje koud of juist warm... dan zal hij eerder wakker worden.

Het is heel vermoeiend, maar het wordt echt beter! Je doet het al hardstikke goed! Zo te horen luister je heel goed naar zijn signalen (ook met het ritme wat je aanhoudt) waardoor hij zich geborgen zal voelen.

Het is weer een aardig verhaal geworden, kijk zelf maar wat het beste bij Fedde past. Jij kent hem beter dan ik! Vier weekjes is nog erg jong, ook hij heeft even tijd nodig om te wennen aan de wereld buiten de buik. In je buik werd hij heerlijk gewiegd en had hij allerlei geruststellende geluiden om zich heen. En zeker als ze in hun lichtere slaap liggen, is dat iets wat ze normaal gesproken weer in slaap zou wiegen.

Vraag gerust verder, mag gewoon in dit zelfde draadje (als je een nieuw berichtje plaatst, komt dit draadje gewoon weer bovenaan te staan.

En anders kom je eens op http://www.borstvoeden.net kijken, daar ben ik heel veel, samen met andere moeders die borstvoeding geven. Kan op forum, maar ook op de chat. Voor echte voedingsadviezen verwijzen we je wel naar het SBO, maar bij ons kan je je ervaringen delen.

Groetjes Nynke

Hai Debby,

Mijn oudste meisje is zeven jaar en heeft 2,5 jaar borstvoeding gehad, fiks allergisch dus hypoallergeen dieet gevolgd. Mijn middelste is 4 jaar, heeft drie maanden borstvoeding met dieet gehad, toen toch naar de nutramigen overgestapt omdat ze flesjes veel makkelijker vond gaan dan de borst en ik het niet op peil kon houden met kolven. Mijn jongste is nu anderhalf en krijgt nog volop borstvoeding, wederom met hypoallergeen dieet.

Bijvoeding doen we trouwens op de Rapley manier, da's echt genieten!

Groetjes Nynke

Terug
Bovenaan