Beroep waar geen afstand gehouden kan worden en zwanger

<p>Hoi!! <br /><br /></p><p>wat zouden jullie doen? Ik werk op een gesloten afdeling voor dementerende ouderen als activiteitenbegeleidster. <br />Nu houden de bewoners waar ik me dagelijks in bevind (21 cliënten) natuurlijk geen afstand. Ze houden me hand vast, niezen en hoesten zonder in hun elleboog etc. <br />Vaak zit ik in de grote huiskamer met 13/14 bewoners.<br />ook familie en bezoek komt veel langs en komt dichtbij me staan. Tevens personeel. <br /><br /></p><p>ik vind dit erg moeilijk nu ik zwanger ben aangezien ik de hele dag in een soort broeinest aan Potentiële Corona besmettingen rondloop. </p><p>Privé ga ik al maanden nergens heen en ben ik heel voorzichtig. </p><p>ik ga morgen een gesprek aan met mn leidinggevende maar vraag me af of het geen werkweigering is als ik vraag om overplaatsing naar een afdeling zonder pg. <br /><br /></p><p>Hebben jullie misschien tips of adviezen hoe ik dit zou kunnen aanpakken? <br /><br /></p><p>liefs en bedankt voor degene die dit lezen :) </p><p> </p>

Heb je als personeel geen mondkapje op?
Ik werk zelf ook als ab-er maar dan in de GGZ. Bij ons is het nu zo dat op het activiteitencentrum alle pte een mondkapje op moeten. Niet dat ze die dragen zoals het moet, maargoed. En wij als personeel zijn allemaal verplicht er 1 op te hebben.
Maar begrijp je helemaal hoor! Wij zijn bezig om zwanger te worden van ons, hopelijk, 2e kindje en heb ook zoiets van; hm :/ door dat gedoe met corona is het eigenlijk geen 'handige' tijd. Maarja we gaan er niet op zitten wachten want het gaat nog wel een tijd duren!

Er zijn RIVM richtlijnen die aangeven dat corona na 28 weken zwangerschap een grotere kans geeft op een ernstiger verloop. Dat is een reden om aangepast werk te mogen doen. Dat zou je mee kunnen nemen in je gesprek. En verder denk ik je meedenkend opstellen in hoe je van waarde kunt zijn in andere taken, terwijl je je zorgen deelt die je hebt. In een open gesprek zou je elkaar misschien zonder richtlijnen en regels al moeten kunnen vinden zou ik voor je hopen. Succes!

Terug
Bovenaan