bescherming van de oortjes

Wij gaan morgen met onze zoon van 6 maanden naar de carnavalsoptocht kijken maar nu weet ik niet goed hoe slecht dat is voor zijn oortjes. Ik wil ook af en toe met hem naar de optredens van zijn vader gaan kijken, maar ook daar dezelfde vraag, hoeveel kwaad kan het en hoe kunnen we dat beperken of voorkomen? Ik heb Thebe al gebeld, die zeggen stop er een dot watten in, dat dempt. Oordopjes zouden er waarschijnlijk niet zijn voor babies. Wie heeft er wel eens iets van een deskundige over gehoord? Of weet waar we met onze vraag terecht kunnen? Alvast bedankt!
 
quote: Arianne schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('25-02-2006 11:35:40'));

Wij gaan morgen met onze zoon van 6 maanden naar de carnavalsoptocht kijken maar nu weet ik niet goed hoe slecht dat is voor zijn oortjes. Ik wil ook af en toe met hem naar de optredens van zijn vader gaan kijken, maar ook daar dezelfde vraag, hoeveel kwaad kan het en hoe kunnen we dat beperken of voorkomen? Ik heb Thebe al gebeld, die zeggen stop er een dot watten in, dat dempt. Oordopjes zouden er waarschijnlijk niet zijn voor babies. Wie heeft er wel eens iets van een deskundige over gehoord? Of weet waar we met onze vraag terecht kunnen? Alvast bedankt!



Hallo Arianne,
Enkele jaren geleden heb ik als audicien gewerkt (hoortoestellen en gehoorbescherming). Ben daar mee gestopt en werk nu weer als logopedist.
Voor zulke kleintjes is het inderdaad niet handig om van die gele of roze oordopjes te gebruiken. Het zal ook niet passen denk ik. Op dit moment kan je het beste watten gebruiken. Eventueel nog in een beetje olie drenken voor de vormbaarheid en nog extra geluidsisolatie. Voor musici en mensen die in veel lawaai werken zijn speciale op maat gemaakte gehoorbeschermers die de "goede" geluiden doorlaten en de "foute" geluiden filteren. In principe kan je (oh, als ik het maar goed heb... is al weer 'n tijdje geleden...) 8 uur in een omgeving van 80decibel verkeren zonder directe gehoorbeschadiging op te lopen. Is de geluidssterkte 85 decibel, dan is het nog maar 4 uur. Is het 90dB, dan nog maar 2 uur enzovoorts.
Ik ben ook van plan om vanmiddag even naar de optocht te kijken, maar zorg er wel voor dat ik op een plek sta waar ik zo kan "vluchten" als onze zoon het niets vindt. En hou sowieso enige afstand van de wagens met harde muziek.
Toevallig ben ik vorig jaar ook geweest met Stan, hij was toen ook 6 mnd. Nou, het was even 5 minuten en toen had hij het wel gehad. Logisch ook natuurlijk. Het is een ongelofelijke herrie en een baby vindt dat (meestal) natuurlijk helemaal niets. Daarnaast was het achteraf natuurlijk ook geen goede keuze. Waarom moest ik mijn zoontje hier nu mee belasten? Maar dat is persoonlijk.

Ik zou er persoonlijk nog niet voor kiezen om naar optredens van zijn vader te gaan, er vanuit gaande dat het een band is met versterkte muziek. Het is (technisch gezien) een ander verhaal als het in de openlucht is, het geluid kan dan "weg" en is de belasting voor de oren minder dan in een zaal. Waarschijnlijk ervaar je dat zelf ook na een optreden dat je oren "piepen" of dat je tijdelijk minder hoort. Zeker als je in de buurt van een box hebt gestaan.

Oren zijn zintuigen waar je je hele leven nog mee moet doen. Een gehoorsbeschadiging is nooit meer te herstellen. Dat wat beschadigd is, krijg je niet meer terug.

Ik hoop dat ik je vragen een beetje heb kunnen beantwoorden. Het geschrevene komt misschien een beetje "belerend" over, maar zo bedoel ik het helemaal niet. Je moet natuurlijk doen wat je zelf graag wilt. Maar dit zijn de ervaringen die ik in de praktijk heb meegemaakt. Ik heb in mijn audicien-tijd stoere motorrijders als cliënt gehad die er flink van baalden dat ze op de motor geen gehoorbescherming hebben gedragen en er een gehoorsbeschadiging aan over hebben gehouden.

Groetjes Marieke (mv Stan 04-09-04)
 
Hoi Arianne,
Ik was even benieuwd hoe de optocht geweest is...
Stan heeft zaterdag even gekeken. De muziek viel mee, maar des te meer vallende snoepjes en confettie. Ik had hem op de arm en kon af en toe even wegduiken.
Na een half uurtje hadden we het allebei wel gezien en zijn we weer naar huis gegaan.

Groetjes Marieke
 
Terug
Bovenaan