besmet met Parvo virus

Dag dames
ik ben normaal heel nuchter, maar zit nu toch wel een beetje in een dipje. Doordat ik in het onderwijs werk hebben ze me ook geprikt op Parvo. Het virus dat de 5e ziekte veroorzaakt. Gisteren werd ik door de vk gebeld dat ik pos. was. Ze hebben meteen contact opgenomen met een gyn en nu moet ik volgende week weer prikken. Ik vind het allemaal best raar want ik ben niet ziek ook niet geweest (ja verkouden en griep, maar geen vlekjes) Het kan dus zijn dat ik de ziekte heb en dat kan in de eerste 20 weken gevaarlijk zijn. ik heb op internet een stukje opgezocht.
Verder kan ik er niets aan doen en dus alleen maar afwachten. er bestaat een 9% kans op een miskraam..................

stukje van internet;

De vijfde ziekte
De vijfde ziekte (erythema infectiosum) is het gevolg van een besmetting met het parvo-virus B19. Dit virus kennen we nog niet zo lang. Het veroorzaakt vaak chronische bloedarmoede bij mensen met een gebrekkige weerstand. Als je de ziekte eenmaal gehad hebt, ben je je leven lang beschermd.
De vijfde ziekte uit zich als 'algemeen ziek zijn': koorts, je ziek voelen, spierpijn, hoofdpijn en jeuk, met na ongeveer een week een vlekkerig gezicht (appelwangen). Later kan dat ook over de rest van het lichaam voorkomen. Bij volwassenen gaat de vijfde ziekte tevens gepaard met gewrichtsklachten op (pijn, stijfheid).
Ongeveer 1% van alle zwangeren maakt tijdens de zwangerschap een infectie met het parvo-virus door. Als u de kans op besmetting wilt vermijden, blijf dan uit de buurt van zieke kinderen. Ze dragen het over via druppeltjes uit mond en neus (hoesten, praten, snottebellen).
Als u zelf al kinderen hebt, loopt u risico om via uw eigen kind besmet te raken. Dat is eigenlijk niet te vermijden, want voordat je ziet dat je kind ziek is, is het al besmettelijk.

Risico: bij een besmetting met het parvo-virus in de eerste helft van de zwangerschap (20 weken) bestaat het risico op een miskraam. Een eerder opgelopen infectie kan wel pas in de tweede helft tot de sterfte van de baby leiden. Pasgeborenen hebben geen verschijnselen.
liefs daan

Tjonge wat een zorgen en wat een pech om tot de 1% van de zwangeren te behoren die met dit virus te maken krijgen.  Dit zijn van die dingen waar je nooit iets over hoort, totdat je er zelf mee te maken krijgt. Aan de ene kant prettig dat je getest bent, maar op deze uitslag zat je natuurlijk  niet te wachten. Uit de buurt blijven van mogelijk zieke kinderen (je ziet het  dus  pas aan kinderen als ze ziek zijn)  als je zwanger bent als je zelf al een kind hebt is natuurlijk niet te doen. Hopelijk heb jij geluk en behoor je tot de  91% bij wie de baby lekker minstens 37 weken beschermd in mam's buik blijft. Sterkte!
PS1 Hartstikke  goed dat je andere zwangeren  waakzaam maakt door er  over te schrijven.  
PS2 Kan het niet zo zijn dat het in je bloed aangetroffen is, omdat je ooit het virus hebt gehad? (aangezien  je de rest van je leven beschermd  blijft als je het eenmaal hebt gehad).    

Daar heb ik dus ook al aangedacht, maar de ass. van de vk liet het zo voorkomen dat ik het nu zou hebben. Volgende week moet ik weer bloedprikken en dan zal ik wel meer horen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel heel raar zou vinden dat ik het zou hebben, aangezien ik geen enkele symptomen heb en ook op mijn werk geen 5e ziekte heerst. Maar goed dat neemt niet weg dat je nu toch wel een beetje onzeker wordt.
Ik houd jullie iig op de hoogte.

liefs daan

Hallo Mama van Vera,
Jeetje wat zou dat schrikken zijn voor jullie. Kan me voorstellen dat je je daar zorgen over maakt.
Maar laat je niet gek maken door het internet he! Het is een mooi medium maar er staat ook hoop overdreven geblablabla op. Hoop dat de gyn je goed bericht kan brengen.
Sterkte!
Groeten Nan

Hoi Nan
Ik laat me ook niet gek maken hoor. Toen ik zwanger was van Vera was het vermoeden van 5e ziekte bij ons op school. Ik was toen al over de 20 weken heen. Heb toen ook de ha gebeld en die zei dat de kans erg klein is. Dus daar houd ik me ook wel aan vast, maar toch je gaat je er wel iets drukker om maken. Maar ja ik kan er toch niets aan doen. Er is nog geen vaccinatie voor.
Bij Vera had ik te weinig antistoffen voor de rode hond en omdat ik wist dat we een keer een 2e wilden heb ik me later nog een keer laten inenten en dat was nu wel goed.
Ach ja ik kan niet anders dan nog een keer bloedprikken en afwachten.
liefs daan

Net even bij de Vk gewest om de 'prikbrief'op te halen. De ass. legde me nog evend e situatie uit. Als je zowel pos. als neg. hbet dan ben je beschermd, bij mij was het 2x pos. Nu moet ik volgende week weer prikken en dan kan het zijn dat ik een extra echo krijg. Het is wat deze zwangerschap. eerst al een verschil van 12 dagen, 4 weken 24 upd hondsberoerd en nu dit weer.
nou ja even doorbijten maar.

liefs daan

Hoi,
In deze situatie ben ik tijdens mijn eerste zwangerschap ook beland. Was helemaal niet leuk. Na bloedprikken bleek dat ik al langer geleden de besmetting heb doorlopen....
Succes!
Ik weet ook dat de kans heeel klein is dat er iets aan de hand is, dat vertelde dat verloskundige mij toen ook.
Groetjes, Noor

Terug
Bovenaan