Besmetting

Hoi a.s. moeders,

Er is vanmorgen iets vervelends gebeurd
Een collega feliciteerde mij met de zwangerschap met de gebruikelijke kussen. Alleen vertelde ze me achteraf
dat ze last heeft van een koortslip
Ik heb direct mijn wangen gewassen en mijn handen maar ben toch erg ongerust
hierover, misschien heeft iemand raad??

Alvast bedankt,
En iedereen een voorspoedige zwangerschap toegewenst
 
Een koortsblaar heeft helemaal geen gevolgen voor je kindje tijdens de zwangerschap.
Mocht het zo zijn dat je na de bevalling een koortslip krijgt dan moet je wel oppassen dat je niet je kindje kust.

Ik heb zelf ook regelmatig last van die rotblaasjes, maar ze zijn dus niet schadelijk.

groetjes.
 
Hoi,

Een koortslip word veroorzaakt door het herpes simplex virus. Daar zijn twee types van (die zijn nauw verwant), eentje die voornamelijk op de lip voorkomt en eentje die voornamelijk op de geslachtsdelen voorkomt. Het is besmettelijk dus je kan het doorgeven met zoenen (mond op mond) maar ook als je orale sex op iemand toepast (mond op geslachtsdeel) kan je het ' liptype' geven aan het geslachtsdeel. Dan kan het ook nog van geslachtsdeel naar geslachtsdeel gaan.

Heel veel mensen hebben de lip variant en heel veel mensen weten bovenstaande feiten niet. Ik weet niet of het voor het kindje wat uitmaakt, ik weet wel dat je lichaam antistoffen ertegen aanmaakt en dat je het virus nooit meer kwijt komt. Zelf ben ik ermee besmet dus ik heb al antistoffen en dat maakt verder niet uit voor het kindje. Ik weet alleen niet hoe het zit met een infectie die je tijdens de zwangerschap oploopt.

Zoals petra al zegt; met niemand zoenen en ik zou als ik jou was vooral geen orale sex met je partner hebben ten tijde van blaasjes. Want zo geef jij het aan zijn geslachtsdeel waarmee hij vervolgens jou weer besmet waarna (in het ergste geval) via handdoeken en toestanden andere gezinsleden weer besmet zouden kunnen raken. Das helemaal niet zo fijn. Als je dit soort dingen weet valt het allemaal erg mee hoor, het klinkt misschien wat dramatischer dan dat het is.

Ik heb me er helemaal in verdiept toen ik ermee geconfronteerd werd een paar jaar geleden, vandaar dat ik dat allemaal weet.

groetjes, Jane
 
Terug
Bovenaan