beste moment voor gemeenschap ovulatie?

<p>Hi iedereen,</p><p>ik had afgelopen zaterdag mijn ovulatie gehad ovulatietest gedaan van zaterdag was dik positief en zondag weer negatief. </p><p>i.v.m. werk is het alleen gelukt om op de ovulatie dag gemeenschap te houden (ochtend, middag) is dit voldoende? of moest het ook dag ervoor en dag erna..</p>
 
Hii,
Ik kreeg bij de gyn het advies om (bij mij een regelmatige cyclus) vanaf dag 10 tot dag 20 seks te hebben. Zodat je ervoor goed zit, en erna eventueel ook. 
Hopelijk heb je hier iets aan! 


 
Hoi,

Een ovulatietest geeft alleen aan dat je ovulatie eraan komt (LH piek), niet dat hij is, dit zou 1 tot 2 dagen na een positieve ovulatietest pas zijn . Dit is dus wel je meest vruchtbare periode, dus als je dan sex hebt zou je goed moeten zitten qua timing. Nu hopen dat al het ander ook op zijn plek valt!!
 
het zaad blijft ook nog 3 dagen leven he!!
dus 10 tot 20 dagen lijkt me een beetje veel.
de huisarts zei tegen mij om de dag is genoeg in je vruchtbare periode.
we gaan het zien of het gewerkt heeft de 22e.
 
[quote quote=10512938]hii,   Ik heb altijd op de dag van de ovulatie in avond VEEL krampen alsof de eisprong al er is. volgende dagen voel ik niks meer[/quote]Hmm, dit klinkt inderdaad wel alsof je dan ovulatie hebt. Dan heb ik niet gezegt ;) succes, ik duim voor je mee!
 
Sowieso moet niks, maar in principe is 1 zaadcel bij de eicel krijgen is natuurlijk genoeg, dus in theorie kan je zwanger worden van seks tot wel een week voor de eisprong (al is 2 dagen overleven van zaadcellen een veiligere aanname) en de eicel blijft 12-24 uur leven na de eisprong, de snelste zaadcellen kunnen in gunstige omstandigheden na ongeveer een half uur al bij de eicel zijn, dus tot ongeveer 23,5 uur (11 uur is weer een veiligere aanname hier) maak je een kans. Maargoed, dat is natuurlijk wel uitgaande van goede zaadkwaliteit, eicelkwaliteit en omgevingsfactoren waardoor het zaad in leven blijft. Ergens op de dag van de eisprong (ervoor of tot enkele uren erna) heb je waarschijnlijk de beste kans.
Krampen kunnen duiden op dat op dat moment de eisprong gaande is, maar bij vrouwen in vruchtbaarheidstrajecten - waar dus vaker echo's gedaan worden rond de eisprong - is gebleken dat die krampen soms ook enkele uren tot dagen voor de eisprong al op kunnen treden. Maar dat het samenhangt met het moment van openbarsten van het follikel kan dus ook en dan is het wel echt de eisprong zelf die je voelt. Het is dus niet precies duidelijk wat die 'ovulatiekrampen' precies zijn die sommige vrouwen voelen.

Verder maakt de frequentie van seks (of beter gezegd zaadlozingen) vooral uit voor de kwaliteit van het zaad, dus te vaak kan ook weer averechts werken - al hoeft zaad natuurlijk ook minder lang te overleven als jullie vaker seks hebben. Meestal wordt om de dag aanbevolen voor goede zaadkwaliteit, maar dat kan na onderzoek (dat meestal pas gedaan wordt na langdurig uitblijven van zwangerschap) afwijken afhankelijk van de gevonden kwaliteit en de periode van onthouding daarvoor. 
 
Terug
Bovenaan