betamethason zalf en zwanger worden

De afgelopen maanden zit het niet mee om zwanger te worden. 2 maanden geleden een migraine aanval tijdens eisprong. Maand er na koorts door Corona tijdens eisprong. En nu heb ik een probleem met mijn voet waarvoor de huisarts zojuist betamethason zalf heeft voorgeschreven. Echter durf ik deze zalf niet te gebruiken. Ik heb vandaag de paarse CB test gedaan en had een knipperde smiley en ben bang dat die zalf mijn eisprong/bevruchting of innesteling kan beïnvloeden. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Dit is een sterk zalf die je niet mag gebruiken tijdens zwangerschap. Online kan ik niks vinden over wat dit voor invloed heeft op zwanger worden.

Je mag deze zalf wel tijdens de zwangerschap gebruiken maar alleen op strikte indicatie. De reden hiervoor is dat er corticosteroiden inzitten en deze de placenta kunnen passeren. Echter: bij kortdurend gebruik op kleine huidoppervlakteb komt er maar zeer weinig in de bloedbaan en dus ook maar mogelijk een minimale hoeveelheid bij de baby. Dus gebruik mag, maar kortdurend en onder bepaalde voorwaarden. Ik zie zo snel geen reden waarom het invloed zou hebben op je eisprong of innesteling; bij een zwangerschap vormt de placenta zich pas na een aantal weken. Je kan het anders ook altijd even met de huisarts overleggen mocht je twijfelen

Hi! Ik gebruik al heel veel jaren betamethason zalf ivm eczeem. Eentje uit de 'zwaarste categorie'. De ene keer gebruik ik het een paar weken achter elkaar, de andere keer maanden niet. Toen ik zwanger was heb ik aan de gynaecoloog gevraagd hoe het zat met het gebruik van de zalf. Hij gaf aan dat je het niet teveel mag gebruiken in de zwangerschap, maar onder teveel valt 'een aantal tubes per week'. Ik smeer misschien 1 a 2 tubes per jaar, dus dat was helemaal ok. Waarschijnlijk smeer jij ook geen 5 tubes per week... Dus dan kan je het veilig gebruiken als je zwanger wil worden/zwanger bent. Succes! 

Terug
Bovenaan