Beugel tijdens zwangerschap

Hey hey, ik vroeg mij af: tijdens je zwangerschap zijn er natuurlijk allerlei hormonen waardoor je botten weker worden en ik heb gehoord dat je tanden dan ook sneller gaan verschuiven. Dus als je een beugel wilt, is het dan niet juist slim om dat te nemen tijdens je zwangerschap? Dan ben je er misschien sneller vanaf... als je snapt wat ik bedoel? Omdat je tanden dan makkelijker schuiven. Weten jullie hier iets van?

Zou best eens kunnen werken.
Maar wil je bovenop de normale zwangerschapskwaaltjes echt nog een beugel?
Tandvleesontsteking is ook een veel voorkomende zwangerschapskwaal. En bij een beugel wordt je mond niet zachtzinnig behandeld. Lijkt een me een slechte combi.
En misselijkheid combineren met je beugel goed schoonhouden.

Maar als je het op jezelf uit gaat testen, laat dan vooral even weten hoe jij het ervaart.
Niet iedereen wordt misselijk, en niet iedereen krijgt tandvleesontsteking tijdens de zwangerschap, dus wellicht valt het mee .

Bespreek het vooral eerst goed door met de eigen tandarts of orthodontist.
De benodigde röntgenfoto's kunnen wel een risico vormen voor de baby.

Beste F, zelf heb ik geen beugel gehad tijdens mijn zwangerschappen dus ik kan helaas daar mijn ervaring niet over delen. Echter weet ik wel nog van tijdens mijn zwangerschappen dat mijn tandarts aangaf dat je grotere kans hebt op bijvoorbeeld gaatjes tijdens de zwangerschap, omdat je mondgezondheid iets minder sterk is tijdens je zwangerschap (is misschien niet zo prettig met een beugel?) Ook had ik begrepen dat je geen röntgenfoto's mag maken tijdens de zwangerschap. Mogelijk moet je wel zulke foto's maken als je een beugel zou willen. Ik zou dit even checken bij de tandarts of orthodontist.

Verder heb ik even op Oudersvannu.nl gekeken betreft jouw vraag. Het eerste wat ik tegenkwam is dat je botten tijdens de zwangerschap niet sterker worden. Sterker nog, de zwangerschap kan tijdelijk invloed hebben de gezondheid van je botten. Als je niet voldoende calcium tijdens je zwangerschap binnenkrijgt (wat de baby nodig heeft), dan haalt je lichaam dat uit je eigen botten, hierdoor kun je tijdelijk juist iets mindere ''fitte'' botten hebben. Het is dus belangrijk om tijdens je zwangerschap gezond te eten en te letten of je genoeg calcium binnen krijgt. Ik heb daarnaast niks gevonden over dat je tanden sneller kunnen gaan verschuiven tijdens de zwangerschap, maar mogelijk weet de tandarts of orthodontist hier meer over, want ik ben geen expert. Ik ben hier ook nieuwsgierig naar!

Hopelijk heb ik je hier iets verder mee geholpen en wellicht lees iemand jouw vraag op dit moment die wel of juist niet een beugel heeft genomen tijdens de zwangerschap en deelt hier zijn of haar verhaal. Of weet iemand meer over of je tanden sneller verschuiven tijdens de zwangerschap of juist niet. Hierbij nogmaals de oproep. Het is een kleine moeite met een grote (positieve) impact.

Ik heb hier nog een artikel voor je waar je mogelijk iets aan hebt, het gaat over zwangerschap en mond gezondheid en naar de tandarts gaan:

- Jetske

Terug
Bovenaan