Of bevallen eng is ........ nou nee. Je weet van te voren niet of je een makkelijke of moeizamere bevalling zult hebben. Dus daar zou ik me van te voren niet druk om maken. Belangrijk is dat je je prettig en veilig voelt in de omgeving en dat je je zo goed mogelijk kan ontspannen. Natuurlijk doet het pijn en kan het soms heel zwaar zijn, maar als je je kindje in je armen hebt, dan valt alles weg.
Maar hoe zwaar je het ook vindt, dat is voor iedereen heel verschillend, je moet toch door! Positief blijven helpt al een heel eind. De verloskundige of gyn helpt je op alle mogelijke manieren. En als het eenmaal zo ver is, dan moet je zelf ontdekken wat je prettig vindt en hoe je de weeen het makkelijkste op kan vangen.
Geen zorgen er over maken hoor!! En als je er tzt echt tegenop ziet, laat je dan van te voren goed voorlichten over de mogelijke vormen van pijnbestrijding.
Heb zelf een korte bevalling gehad (4 uur) in het ziekenhuis. Ik kan me goed ontspannen als ik in bad lig en dat heb ik daar ook kunnen doen (mag alleen als je vliezen niet gebroken zijn). Ik zat een kwartier in bad en kreeg een complete weeenstorm over me heen ........ dat was best heftig. Vroeg me echt af hoe ik die laatste cm's door moest komen als dit al zo heftig was (de laatste cm's zijn vaak het meest vervelend en pijnlijk). Ik ging het bad in met 2 cm ontsluiting en na 2 uur in bad te hebben gezeten had ik 9 cm ontsluiting. Na 5 min persen was onze Laura geboren.
Dit is wel een modelbevalling hoor (lucky me).
Groeten, mam van Laura