Bevallen in België als Belg maar wonend in Nederland?

Ik ben een Belg, wonend in Nederland en hoewel ik enorm van Nederland (Maastricht) hou, merk ik dat ik het fijner vind om bij serieuze problemen terug te grijpen naar het Belgisch zorgsysteem. Ik vertrouw mijn eigen (voormalig) Belgische dokter het meeste, en in Belgische ziekenhuizen voel ik mij ook het meest op mijn gemak. Ik zeg niet dat Nederlandse ziekenhuizen of zorg slecht zijn, maar ik voel mij er gewoon fijner bij. Mijn vriend en ik willen binnen een (jaar of 2) aan kinderen beginnen, en ik heb altijd heel standvastig gezegd dat als dat zover is, ik wil bevallen in België. Maar ik ben (zorg)-verzekerd in Nederland. Wat zijn mijn rechten? Kan ik er voor kiezen om te bevallen in België als ik dat wil? Ben ik dan verzekerd? Of zal ik het uit eigen zak moeten betalen als ik dit kies? Of mag ik dit überhaupt niet kiezen en is het dus geen optie? Ik ben er al vroeg bij, dat weet ik, maar het houdt me echt bezig.

Als iemand hier iets van weet, laat het mij zeker weten :).
 
Dat hangt er om te beginnen vanaf of je ook voor zorg in het buitenland verzekerd bent? Even navragen bij je eigen verzekeraar. Je kan eventueel rond de jaarwisseling een verzekering afsluiten waarin dit goed geregeld is.

Maar het zou ook kunnen dat er eisen zijn aan de afstand. In Nederland mag je alleen thuis bevallen als er een ziekenhuis op minder dan 20 minuten afstand is.

Misschien dat België ook wel afstand eisen kent?

Je hebt niet altijd veel tijd bij het bevallen.

En wil je zelf iedere keer ver reizen voor iedere controle, ook wanneer je je mogelijk wat minder goed voelt?
 
Terug
Bovenaan