Bevallen in Belgie

Ik overweeg om in België te gaan bevallen: begeleiding en zorg schijnt er beter te zijn en meer keuzevrijheid voor ruggeprik of keizersnede. Heeft iemand ervaring met bevallen België? Kan je dit zelf bij een ziekenhuis aanvragen of heb je verwijzing nodig (van bijv huisarts)? En hoe zit het met wel/geen vergoeding van de NL zorgverzekering?

Ik ben in België bevallen. Is me supergoed ' bevallen'. Kreeg de keus of ik een ruggeprik wilde of niet, werd niet moeilijk overgedaan.
Hoe het zit met de vergoeding vanuit de verzekering weet ik niet precies (woon nl zelf in België) ik denk dat je dan het beste contact op kan nemen met je zorgverzekeraar. Die kan je dan ook uitleggen of je een verwijzing nodig hebt.

Ben je onder controle bij een Nederlandse verloskundige? In België sta je meestal onder controle bij de gynaecoloog.

Ben benieuwd. ...... succes in ieder geval!!!!!!

Bedankt voor je reactie en fijn dat je zulke goede ervaringen hebt! Idd heb je in NL een verwijzing nodig voor de gynaecoloog. Van de zorgverzekering begreep ik dat ik de zorg sowieso kan afnemen, maar dat als ik het vergoed wil krijgen, ik wel een verwijzing nodig heb (als het meer kost dan bevallen in NL zou kosten).

Hoe weet je eigenlijk welk ziekenhuis goed bekend staat? In NL zijn daar wel heel globale gegevens over bekend, maar die zijn niet uitgesplitst naar bijv. gynaecologie.

Maar ik ga iig eens informeren in België, dank!

Voor iedereen is het verschillend welk ziekenhuis goed bevalt. In België is er idd geen zorgvergelijker zoals in Nederland. Wel was er in het ziekenhuis waar ik ben bevallen de mogelijkheid om een rondleiding te krijgen op de verlosafdeling. Hier zou je ook eens voor kunnen informeren bij verschillende ziekenhuizen. Dit gaat vaak wel met inschrijving.

Terug
Bovenaan