Bevallen in NL zonder Nederlandse zorgverzekering

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik woon in het buitenland en wil hier waarschijnlijk ook bevallen. Om toch alle opties te overwegen hoor ik graag of iemand ervaring heeft met een bevalling in Nederland ondanks dat je daar destijds geen zorgverzekering had.</p><p>Ik heb een buitenlandse verzekering dus alles wordt gedekt op een pay en claim basis. Het liefst wil ik in een ziekenhuis bevallen. Er is veel info te vinden over eigen bijdrage maar ik vraag me af hoeveel alles totaal ongeveer kost? </p>

Dus je wil weten hoeveel een onverzekerde bevalling in het ziekenhuis kost? Ik was medisch, dus mij kostte het niks, maar op de factuur van het ziekenhuis (AMC Amsterdam) stond 2800 euro. Ik ben daar 10 uur geweest. Daar zit dan niet de nazorg thuis van de verloskundige bij, alleen de bevalling. 

[quote quote=10204069]Dus je wil weten hoeveel een onverzekerde bevalling in het ziekenhuis kost? Ik was medisch, dus mij kostte het niks, maar op de factuur van het ziekenhuis (AMC Amsterdam) stond 2800 euro. Ik ben daar 10 uur geweest. Daar zit dan niet de nazorg thuis van de verloskundige bij, alleen de bevalling.[/quote]
Ik vraag me af wat ik ongeveer moet verwachten bij het afrekenen in het ziekenhuis dus die 2800 bedoel ik, dankjewel!

Als er complicaties optreden, denk aan vroeggeboorte, spoedkeizersnee en de nazorg, dus meerdere dagen opgenomen worden in het zkh, denk dan aan een bedrag rond de €10.000,- 

Hey!
Ik ben zelf werkachtig op afdeling Gynaecologie/Verloskunde en de kosten van een bevallingstraject kunnen (onbedoeld) erg hoog oplopen.
Alleen een consult in het ziekenhuis (ctg van de baby en gezien worden door een verloskundige/arts) kost al gauw 300-400 euro.
Ook al ga je er van te voren niet van uit dat er iets ernstigs gebeurt: toch moet je met bevallen altijd rekening houden met het onverwachte. Dit omdat je de bevalling en alles wat er na gebeurt, vaak zelf niet in de hand hebt. Stel namelijk dat het een keizersnede wordt of je baby bijv. na de geboorte moet worden opgenomen, dan gaat het al snel over duizenden euro’s per week.. 
De meeste ziekenhuizen hebben prijslijsten online staan. Hier zou je kunnen kijken wat de medische kosten zijn.
rechtstreeks uit de prijslijst OLVG:
- Ingewikkelde behandeling van pasgeborene met maximaal 5 verpleegdagen (neonatologie) €2637,41
- Bevalling met behandeling van nabloeding bij ernstig bloedverlies tijdens de bevalling €11.659,26
- Keizersnede bij een bevalling €5194,23
- Maximaal 5 dagbehandelingen en/of verpleegdagen bij nazorg na de bevalling en/of complicaties na de geboorte €1692,70
Dus ik adviseer je je goed te verdiepen in evt toch verzekeren! Want de rekening is altijd voor de patient..

@Ozogewenst thx voor het totaalplaatje. 
Ik heb een zorgverzekering en ben volledig gedekt maar het werkt op pay en claim basis dus ik vroeg me af wat ik kan verwachten om ter plekke te moeten afrekenen.
Bedankt voor alle reacties!

Terug
Bovenaan