Bevallen in ziekenhuis + opname ervaringen

<p>Ik ben 27 januari uitgerekend van ons 2e kindje. De 1e is thuis geboren. Hele zware bevalling, maar heerlijk dat we toch lekker thuis mochten blijven. </p><p>Nu bij de 2e heb ik een medische indicatie. Er is in week 8 een auto immuun ziekte geconstateerd waarvoor ik medicatie kreeg. Dat alles kan invloed hebben op de baby en daarom moet ik dus sowieso in het ziekenhuis bevallen. Na de bevalling moeten we ook in het ziekenhuis blijven. De kinderarts beoordeelt op basis van de bloedwaarden hoe lang we moeten blijven en of we samen op een kamer mogen of dat het kindje toch alleen op de kinderafdeling moet liggen. Ik zou haar dan op tv kunnen zien liggen. </p><p>Ik heb het de gynaecoloog al gevraahd, volgens hem verschilt de bevalling niet veel van een thuisbevalling. Nou heb ik een paar keer in het ziekenhuis aan de monitor gelegen en vond dat echt niet te vergelijken met thuis.. Hoe is een medische ziekenhuisbevalling? En hoe gaat een verblijf in het ziekenhuis er eigenlijk verder aan toe? Als je niet bij je baby mag liggen, hoe werkt dat? Ik heb werkelijk geen idee, vraag het elke keer weer aan de gynaecoloog maar het voelt niet als genoeg. Willen jullie je ervaring met me delen?</p>

Heb geen ervaring met bevallen thuis en persoonlijk ook nog niet met het bevallen in het ziekenhuis als "patiënt" 
Heb wel arts ervaring met bevallen in het ziekenhuis en het verblijf daar. Ligt ook een beetje aan je ziekhuis. In vele ziekenhuizen hebben ze tegenwoordig ook een geboorte centrum waarbij je een eigen kamer krijgt waar je partner bij je mag blijven en als het goed genoeg gaat met je kindje ook je kindje. 
Bij bevallingen op medische gronden lig/zit je over het algemeen continu aan het ctg gekoppeld. Regelmatig zal er iemand naar binnen lopen voor de reguliere controles hoe je vordert en hoe het gaat. Het ctg kunnen ze vaak op de verpleegpost mee kijken. Zolang alles goed gaat met jou, de baby en de bevalling dan is er ook niet continu iemand van de zorg bij je op de kamer. Aanwezige personeel van verpleegkundige, artsen en verloskundige verwisselen per dienst moment.
Als ze een een geboortecentrum hebben kun je vaak op diezelfde kamer blijven anders ga je naar een kamer op de afdeling. In mijn ervaring waren dat wel eenpersoons kamers. 
Meestal wordt en in de ochtend visite gelopen. Als je kindje bij jou is krijg je ook hulp met de zorg voor je kindje waar nodig. 
Weet dat het ziekenhuis waar ik ga bevallen ook rondleiding/voorlichtingen organiseren. Misschien wel prettig om naar toe te gaan. 

Mijn kindje is in het ziekenhuis geboren. Ik had hier van te voren al voor gekozen omdat het me een veilig idee leek. Ik had geen medische indicatie en zou dus poliklinisch (met eigen VK) bevallen. Omdat m’n persweeën onvoldoende sterk waren werd de bevalling alsnog medisch. Vanaf toen heb ik inderdaad continu aan de ctg gelegen. Er was steeds een verloskundige van het ziekenhuis en een kraamhulp aanwezig. Dit wisselde nog een keer door wisseling van diensten. Ook kwam de gynaecoloog af en toe kijken, ook hier zat een wisseling in door de diensttijden. Er hebben dus heel wat verschillende mensen aan m’n bed gestaan, maar eerlijk gezegd heb ik daar weinig van meegekregen. Al het personeel was heel aardig en zorgzaam. Wij hoefden niet in het ziekenhuis te blijven, dus hoe dat gaat weet ik niet, maar met bevallen in het ziekenhuis heb ik geen negatieve ervaringen!

Hoi! Ik heb na een spoedkeizersnee in een kraamsuite gelegen, onze zoontje lag op de neonatologie afdeling. Ik had vooraf ook een keer al in een ander ziekenhuis bevallen en daar had ik geen ‘goede’ ervaringen mee, ik werd toen voor het eerst mama en vond de sfeer in het ziekenhuis niet leuk. 
Mijn 2e bevalling was met complicaties en spoed, ik werd vanaf het eerste moment tot aan het verlaten van het zkh zo goed ontvangen door zowel de kraamhulpen als de vpk en artsen, het was een hele bijzondere ervaring die ik nooit zal vergeten. Helaas lag onze zoontje op een andere afdeling en dat is zeker niet leuk maar we hebben er het beste van gemaakt. Ik werd gebracht wanneer ik wilde, vooraf overleggen en het werd geregeld. Dat is wel iets waar je aan moet wennen, en ik hoop dat je wel mag of kunt kangeroeen met je baby, zoveel mogelijk! Als jij niet kunt dan papa, huid op huidcontact is voor de baby erg belangrijk. 
Overleg anders of je niet alvast een rondleiding kunt krijgen. 

Ik ben in het ziekenhuis bevallen . Omdat  ik medisch  was geworden omdat ze dachten dat mijn zoontje te klein zou zijn.
Ik mocht ingeleid  worden  maar wilde het  afwachten  tot het zelf begon en dat was mer 38 weken en 6 dagen. 
Ik vond ze op de verloskamers echt super aardig allemaal heel vriendelijk  en heel meegaand momdat ik rug been en buik weeen had heb ik een ruggenprik  gekregen  en ook daar waren ze super aardig en stelde ze me gerust dat alles goed kwam.
Uiteindelijk een bevalling van 17 uur gehad maar was echt blij dat ik daar was bevallen. Vond het in eerste instantie  rot dat mijn eigen  verloskundige  de bevalling niet kon doen omdat ik medisch  werd maar als ik terug  kijk omdat de mensen daar zo aardig waren vond ik het toch niet erg. 
Werd ook goed gecontroleerd en goed geïnformeerd. 
Uiteindelijk  was mijn zoontje gewoon  3200 gram. Dus onrust om niks.
Ik moest 2 dagen blijven  en werd  naar de kraam afdeling gebracht. Daar vond ik ze erg chagerijnig helaas. Dus daar een minder positieve ervaring  mee. Kan misschien  ook kome doordat de maand september een baby boom had en alle bom vol lag. Maar dan nog dan had je dat beroep  niet  moeten  kiezen
Maar elk ziekenhuis is anders natuurlijk met ander  personeel. Maar ik vond het wel een fijn gevoel om in het ziekenhuis  te bevallen door de extr controles die je krijgt 

Ook ik ben ingeleid met 38 weken ivm een erg hoge bloeddruk.
Ik wou heel graag thuis bevallen maar omdat ik medisch was was dat geen optie. Vooraf zag ik er erg tegenop maar achteraf heb ik het als erg prettig ervaren!
De verpleegkundige en artsen waren super lief en hielpen waar nodig.
Toen ik ging bevallen was het super druk en was er personeel te kort. Wij hebben alleen personeel gezien wanneer het echt nodig was. Ik moest 2 nachten blijven en ook op de kraamafdeling waren ze erg lief, ondanks de drukte en personeel te kort werden wij heel goed verzorgd en leek het alsof ze alle tijd voor me hadden.
Mijn kindje kon gelijk bij mij dus hoe dat is weet ik niet.
Heel veel succes alvast!! Er wordt vast net zo goed voor jullie gezorgd als voor ons! En anders van ten voren goed je wensen aangeven. Misschien dat ze ergens rekening mee kunnen houden?!

Ik moest in het ziekenhuis bevallen omdat me dochter een groeiachterstand had en ik zwangerschapsvergiftiging had. 
Ik lag daarvoor al in het ziekenhuis en werd ingeleid. De avond voor de bevalling ging ik naar de verloskamer. De bevalling zelf werd erg goed begeleid. Ik heb de hele tijd aan ctg gelegen. Ze brachten toen de vliezen waren gebroken één ding van ctg op het hoofdje aan. Verder was 1 verloskundige er bijna de hele tijd bij en toen het naar het eind toe ging was de arts assistent die de bevalling verder begeleidde er ook hele tijd. Aan het eind herstelde haar hartslag niet meer voldoende en moest er haast worden gemaakt. Toen was de gyneacoloog er ook heel snel om te helpen. 
Toen ze geboren werd heeft mijn man gewoon de navelstreng doorgeknipt en kreeg ik haar ff op de borst. Daarna nam de kinderarts haar ff over voor de eerste controles, dat gebeurde gewoon naast mij en kon ik gewoon mee kijken. Daarna heeft ze nog een half uur ongeveer bij mij gelegen voordat ze naar de kinderafdeling ging. Zij moest in de couveuse, omdat ze zo klein was. 
Mijn man ging mee naar de kinderafdeling en in de tussentijd werd ik gehecht. Ik kon na die tijd aangeven wanneer ik naar de kinderafdeling wilde en werd in eerste instantie met bed en al er naartoe gebracht en als we weer terug gingen bracht iemand van de kinderafdeling me weer terug. Later kon ik gewoon met mijn man en een rolstoel.
Ook hebben we nog een paar dagen op een couveusesuite gelegen toen lag onze dochter lekker bij me op de kamer. 
De verzorging was allemaal erg goed en vriendelijk!

Ik ben bij de eerste ingeleid dus in het ziekenhuis bevallen. 
Het viel mij reuze mee, lag de hele tijd aan ctg. Weeënopwekkers gehad en er kwam regelmatig iemand kijken. Enige nadeel vond ik eigenlijk de dienst wisseling. Ben je er net aan gewend dat een bepaald persoon bij je komt kijken en naar de ontsluiting is er ineens iemand anders. 
Na de bevalling lag mijn zoon vanwege een moeilijke start eerst op neonatologie en daarna op de kinderafdeling aan allerlei toeters en bellen. Ik heb alle drie dagen wel in het ziekenhuis gelegen omdat ik steeds koorts had s'avonds. Maar dus niet bij hem op de kamer. 
Gezien ik borstvoeding wou geven werd ik s'nachts wakker gemaakt om te kolven zodat ik niet s'nachts over de afdelingen hoefde.
In ieder ziekenhuis zal het waarschijnlijk anders zijn. 

Terug
Bovenaan