Bevallen met astma

Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment 32 weken zwanger en begin nu wat meer over de bevalling na te denken  Ik heb astmatische bronchitus en heb het vaak benauwd bij inspanning of temperatuurverschillen.
Nu ben ik wel een beetje bang dat ik tijdens de bevalling wat benauwd wordt of ernstig ga hyperventileren.
Nu hoorde ik gister van iemand, die hetzelfde heeft, beide keren in het ziekenhuis moest bevallen om deze reden. Mijn Verloskundige is op de hoogte van mijn klachten maar heeft hier niets over vermeld.
Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Ik heb er absoluut nog geen ervaring mee, maar wat ik vreemd vind is dat jou vk er nog niet over heeft ingeligt. ik weet niet wanneer je moet maar vraag het maar eens hoe zij er over denkt, en hoe het gaat als het mis gaat.

groetjes jantine (26wk,3dg)

Hoi Netje

ik ben werkzaam als klinisch verloskundige. ( in het ziekenhuis dus in plaats van thuis).
Of je met astmathuis mag bevallen hangt af van de medicijnen die je gebruikt en de mate van ernst. Gebruik je enkel zonodig Ventolin ( of salbutamol) dan is er geen enkele reden om niet thuis te mogen bevallen. Gebruik je daarin tegen regelmatig prednison en heb je een beperkte longfunctie dan moet je wel in het ziekenhuis bevallen.
Beide noem je astmatisch maar er zit wel heel veel verschil tussen beide. Daartussen heb je nog vele gradaties
Ik neem aan dat je verloskundige de eerste keer gevraagd heeft welke medicijnen je gebruikt en of je onder behandeling bent van een arts in het ziekenhuis. In het geval van astma de longarts.
Afhankelijk van de antwoorden die je toen hebt gegeven heeft ze een afweging gemaakt en zonodig verdere informatie ingewonnen, ( soms is het namelijk niet helemaal duidelijk welke mate van astma je hebt). Mochten er in de loop van je zwangerschap veranderingen optreden dan moet je  dit natuurlijk altijd melden, zodat ze haar risco inschatting kan aanpassen.
De meeste mensen met een milde vorm van astma bevallen prima thuis zonder extra problemen.
Hopelijk is mijn antwoord geruststellend voor je. Wens je een goede bevalling tzt

Terug
Bovenaan