bevallen met bekkeninstabiliteit

Hoi meiden,
Ik ben  Amber en inmiddels bijna 33 wk zwanger van ons 2e kindje. In mijn eerste zwangerschap had ik wel lichte bekkenklachten, maar dit viel alles mee tov deze zwangerschap. Vanaf een week of 16 kreeg ik al last en zit vanaf de 26e week al volledig in de ziektewet na eerst weken halve dagen te hebben gewerkt.
Mijn 1e bevalling verliep echt gemakkelijk, ik moest wel in het zh bevallen omdat mijn kindje niet ingedaald was en mijn vliezen wel al gebroken waren. Alles bij elkaar heeft het 7.5 uur (ontsluiting binnen 4.5 uur)  geduurd vanaf het moment dat mijn vliezen gebroken waren. Ze was er ook binnen een kwartier, dus in het zh zeiden ze al tegen me, als je ooit weer zwanger raakt zul je dan op tijd bellen als je enigszins iets voelt.
Nu ben ik dus bang voor de naderende bevalling... hoe verloopt die met bekkeninstabiliteit, kan ik nu weer beter voor een zh bevalling kiezen ivm eventueel niet uit te houden bekkenpijn, is er meer kans op complicaties (scheuren van de banden en verbindingen tussen het bekken), wat zijn de beste houdingen om te bevallen, want lang op mijn rug liggen is echt pijnlijk.
Of maak ik me druk om niets en moet ik haast oppassen dat mijn kindje er niet ongemerkt uitglipt, omdat ik zo week ben als wat.
Ik hoop dat er meiden zijn die ervaring hebben op dit gebied, want van de verloskundige wordt ik ook niet veel wijzer. Ze had het er  al over om me misschien als het niet meer te houden was met 37-38 wk door de gyn in te laten leiden, maar dat lijkt mij ook niks eigenlijk. Tis toch tegen de natuur in en wordt het dan niet helemaal een stortbevalling onder invloed van al die medicatie?!? Wat nou juist vermeden moet worden bij bekkeninstabiliteit.
Nou ik hoop dat jullie tips of ervaringen met me willen delen.
Groetjes Amber

hoi hoi,

nou mij is het erg mee gevallen.
de zwangerschap van mijn eerste was niet echt leuk tenoemen, had veel pijn, vooral aan mijn bekken, en liep met 9wk al bij de fysio, met 38.6 dgn ben ik ingeleid, en heb ik een rugge prik gehad, de bevalling duurde al met al 10 uurtjes, en het persen enz ging super.
en daarna   jaa het was gewoon heerlijk, ik had bijna geen pijn meer, kon weer lopen enz.
ik vond het allemaal erg mee vallen, voor mij was de bevalling echt een opluchting :D

ik ben nu 23wk zwanger van onze 2de, en moet zeggen dat deze zwangerschap tot nu toe erg goed gaat, en ik weinig pijn heb.

geniet nog even van je kleintje in je buik, veel suc6

groetjes Simone

mv Mart en 23wk zw

Hoi,

Ik ben 3 keer bevallen met flinke bekkenklachten en over een week of 11 mag ik weer.

Het is mij alle keren erg meegevallen. En voor zover ik weet is bekkeninstabiliteit geen garantie voor een vlotte bevalling hoor, ik moest bij mijn eerste ruim een uur persen.

Wat misschien zou kunnen helpen is op de baarkruk bevallen, maar dat is alleen tijdens het persen natuurlijk, en omdat je toch al snel bevalt weet ik niet of het veel nut heeft.
Verder, tijdens de ontsluiting, op je zij liggen met een kussen tussen je knieën. En dan je linkerzij, want dat schijnt de ontsluiting te bevorderen.
Of gewoon op handen en knieën zitten, rondlopen, maar net wat jij prettig vind. Ik kon tijdens mijn laatste bevalling niet veel anders dan liggen (vanwege infuus) maar dan wel met het hoofdeind van het (ziekenhuis)bed een heel end omhoog en een kussen onder mijn billen. En dat ging best eigenlijk.
Succes in ieder geval!

Bij mijn eerste had ik hele erge BI, zo erg dat ik al in een rolstoel zat. Mn bevalling duurde lang, 17 uur, uiteindelijk in het zh.
Ik had zo hefltige rugween dat ik mn bekken niet meer voelde.
Bij mn tweede was dat net zo, mn BI had ik goed onder controle omdat ik het eerste signaal meteen opving en therapie kreeg. Die bevalling duurde 8 uur en ook door de heftige rusweeen, heb ik niks in mn bekken gevoeld omdat alle pijn in mn rus zat.
Bij beide zwangerschappen zat de BI trouwens in mn schaambeen.

Hoi Hoi,

Ik ben eerste kerstdag bevallen van een prachtige meid.
Tijdens mijn zwangerschap heb ik ook enorm last gehad van BI.
Ik ben in het ziekenhuis bevallen maar dit was ivm niet vorderende weeen.
Ik heb wel last gehad van mijn bekken tijdens de persweeen, je moet je om goed te kunnen persen omhoog trekken aan je benen/ je benen naar je toe trekken...
Dit deed bij mij gruwelijk veel pijn en ik kon daardoor ook de eerste persweeen niet goed gebruiken om ook echt lekker te kunnen persen...
Ik heb toen gevraagd of ik met mijn benen in de beugels mocht en vanaf het moment dat ik daar in lag  heb ik mijn bekken niet meer gevoeld en was mijn kleine meid er met 10 minuten uit.

Ik geef geen garantie maar dit is dus wat bij mij goed werkte!

Hallo,

Ik heb bij mijn tweede kindje ook bekkeninstabiliteit gehad. Van de fysio heb ik een paar instructies gekregen. Tijdens de bevalling (en dan vooral het persen) mag niemand aan je benen trekken. Het liefst de voeten op het bed laten staan tijdens het persen. Mocht dat niet lukken alleen jij je benen optrekken, ze mogen wel aangegeven worden maar alleen jij mag ze vasthouden. Anders kan het zijn dat de verpleegkundige aan de ene kant zachter trek dan je enthousiate man aan de andere kant waardoor de boel ontwrigt kan raken. Ook niet in de zij van mensen zetten (je voeten dan he).
Dat was het voor de bevalling. Mijn fysio is binnen 24 uur na de bevalling langs geweest om te kijken of alles recht stond. En om te herstellen nog 4 dagen bedrust gehad, alleen eruit om te douchen en te plassen. Dan moet je man 's-nachts dus even de baby uit het bedje halen.
Succes ermee en anders toch maar even naar een fysio voor een goede begeleiding. Ik had aan de verloskundige toen ook niet erg veel.

Linda

Hallo,

Ook ik heb last van BI en zie als een berg tegen de bevalling op.
Had bij de 1ste last van vreselijke rugweeën, maar mijn bekken bleven pijn doen. Kon de weeën niet op bed opvangen en het resulteerde in een spoedkeizersnee.
Wat ik nu wel weet is dat ik alles heel goed kan bespreken met mijn gyneacoloog en heb aangegeven wat ik wel en niet wil en welke pijnbestrijding ik wil.
Benen op het bed houden en zelf je benen vasthouden, niet de verloskundige of je man.
Van mijn fisio heb ik vooral begrepen dat ik vooral net na bevalling goed rust moet houden, dus in  de kraamweek en alleen uit bed moet gaan voor het hoognodige, zoals douchen en naar de wc gaan.
Houd hier dus ook rekening mee als je je kraamuren gaat bespreken en leg dit ook uit aan de kraamverzorgster.
Voor hetzelfde geldt dat dit een fluitje van een cent wordt en dat ik me druk maak om niks.
In ieder geval is de kleine meer dan welkom en begin al reuze nieuwschierig te worden naar ons kleine wondertje.

succes ermee

Terug
Bovenaan