Bevallen met een doula. Wie heeft ervaring?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik ben 16 weken en 5 dagen zwanger van nr 2. Bij de eerste is mijn bevalling dramatisch verlopen en ik vond het ook heel vervelend dat mijn partner of iemand anders niet iedere minuut bij mij bleef. Nu zit ik erover te denken om te gaan bevallen met een doula omdat die wel constant bij je blijft.
Zelf denk ik dat dit voor mijn partner ook fijn zal zijn zodat hij af en toe even rustig wat kan gaan drinken of een sigaretje kan gaan roken.
Maar hij ziet het helemaal niet zitten om er een ''vreemde'' bij te hebben.

Heeft er iemand ervaring en hoe was het voor je partner??

Liefs Wan

hallo ik heb er geen ervaring mee maar ik had mijn vriend en mij moeder bij mijn bevalling en zij gingen elkaar steets af lossen dan was ik niet zo alleen is alleen je partner bij de bevalling of nog iemand gr ramona

Als jouw partner het niet ziet zitten is de oplossing toch eenvoudig, dan moet hij maar blijven zitten. Maar misschien is het beter om met hem te bespreken dat jij niet wilt dat hij je alleen laat. Lijkt mij een redelijk verzoek hoor. Mijn man heeft me bij de eerste bevalling op mijn verzoek ook niet alleen gelaten, alleen een keer om te plassen en daar heeft ie al aardig voor moeten onderhandelen met mij
Dan maar geen sigaretje of drankje hoor, jij kunt toch ook niet weglopen om te pauzeren. Ik weet niet of je thuis gaat  bevallen of in het ziekenhuis, maar in het ziekenhuis heb ik de verpleegkundige gevraagd even bij me  te blijven tot mijn man terug was en dat deden ze ook gewoon hoor. Ik heb het idee dat jij alleen een doula overweegt vanwege het alleen  gelaten worden, dus misschien is het handig om dat punt echt even door te spreken met je partner want het heeft jou blijkbaar echt een vervelende herinnering bezorgd aan je bevalling.  

Lekker belangrijk dat gerook van hem JIJ bent belangrijk want JIJ kan ook geen pauze nemen, zoiezo had ie al moeten stoppen voor de kleine dus is mooi oefenmoment!

Belachelijk dat je alleen gelaten word DAARVOOR inderdaad voor plassen zou al onderhandeld moeten worden haha

Mijn mannetje heeft geen keuze gewoon doen wat ik zeg op dat moment als ie ook maar een beetje van je houd. Je hebt toch samen voor NOG een kind gekozen?

Als jij een doula wilt moet je dat doen maar de reden waarom vind ik een beetje raar...

Hoi,

Zou je het niet fijner vinden als er iemand anders bij je bevalling, of in ieder geval de aanloop naar je bevalling, aanwezig is. Iemand bij wie jullie je allebei op je gemak voelen.

Ik weet natuurlijk niet hoelang je vorige bevalling heeft geduurd en hoe die precies verlopen is. Daardoor kan ik er ook niet over oordelen of het logisch is dat je vriend af en toe even weg is gegaan.

Bij mijn beide bevallingen had ik in het begin de behoefte om even lekker alleen in bad te liggen. Pas toen het heftiger werd mocht mijn man niet meer weg (maar goed de eerste duurde 6,5 uur, ik heb hem na 3 uur wakker gemaakt) en de tweede duurde 4,5 uur. Hij is 2 uur voor de bevalling ons zoontje gaan wegbrengen.

In oktober beval ik van ons derde kindje en gezien de snelheid van mijn bevallingen (het einde gaat heel snel en uiteindelijk is binnen 5 minuten persen ons kindje geboren, beide keren) zal hij niet veel naast me zitten omdat hij alles moet klaarzetten (ik wil weer thuis bevallen).

Ik denk dat het belangrijk is dat jullie het er samen goed over hebben. En als je een bekende vraagt moet je ook met zo iemand afspreken dat je op een gegeven moment kunt zeggen dat jij en je vriend het vanaf een bepaald moment samen willen doen.

Syl

Ik vind sommige reacties eerlijk gezegt een beetje hard!
Je kunt niet van te voren zeggen dat hij erbij MOET blijven en hij je niet alleen mag laten! Dat mag je natuurlijk wel willen (wilde ik ook!!!) maar je weet nooit hoe de bevalling loopt hoor.
Bij mij ging het zoooo snel (thuis) en hij was helemaal overdonderd en in paniek, dus rende van boven naar beneden om (ja, inderdaad!) een sigaretje te roken, gewoon puur van de zenuwen en hij was gewoon helemaal de weg kwijt!

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet van te voren weet hoe de situatie is, en niet zo snel moet oordelen vind ik!

Nu even aan degene die deze topic geopend heeft:
Ik zou het er even met je man over hebben waar hij een goed gevoel bij heeft. Misschien idd een ander familie lid erbij zodat ze kunnen afwisselen.
Heb het er gewoon goed over en maak samen de beslissing waar jullie je fijn bij voelen!

Hallo,

Gezien jullie reacties had ik misschien beter iets uitgebreider mijn verhaal kunnen doen. Mijn bevalling heeft ruim 26 uur geduurd. Alles wat ik niet wilde is gebeurt (gewoon omdat ik geen keus had) In het ziekenhuis bevallen, ruggenprik, weenopwekkers en een vacuumpomp. Daarnaast bleek achteraf dat mijn bekken te smal was en het kindje er eigenlijk niet door paste. Na mijn bevalling werd dan ook gelijk gezegd dat de volgende gehaald zou worden met een keizersnee.
Nu is de volgende op komst en wil mijn vriend heel graag dat ik met een keizersnee beval, maar ik wil dat niet en mijn vk wil het eventueel ook nog wel een keer proberen poliklinisch dan. Zodat we meteen in kunnen grijpen als het niet lukt.
Bij mijn vorige bevalling was mijn moeder erbij vanaf het moment dat ik naar het ziekenhuis moest. Dit wilde ik op dat moment graag. Alleen mijn moeder en vriend zijn niet zo'n goede combi...
Dus dit wil ik niet weer. Maar ik wil ook niet alleen gelaten worden als hij moet plassen of echt even wat moet eten omdat ie anders van z'n stokkie gaat (ik bedoel, dan heb ik ook niks aan hem, en als hij bloedchagerijnig wordt als ie z'n peuk niet kan roken heb ik ook niks aan hem)
Vandaar dus die doula. Want ik wil niet alleen blijven en ik wil zeker niet dat er iets tegen mijn zin in gebeurt.
Na de bevalling stond bijv de voltallige familie op de stoep (om 1 uur 's nachts!) om even de baby te bekijken en vast te houden. Daar zat ik écht niet op te wachten. Ik was uitgeput, had vreselijk veel pijn en wilde alleen maar douchen en slapen. Doordat we allebei perplex waren hebben we er toen niks van gezegd, maar we hebben er wel spijt van dat het zo gegaan is. En de verpleging zei er ook niks van, wat ik ook heel slecht vind na zo'n heftige bevalling, vooral voor mijn dochtertje.

Nou dat was het hele verhaal (in het kort). Maar nu heb ik nog niemand gehoord die ervaring heeft met een doula?

Liefs Wan

Hoi Wan,

Wat vervelend, zo'n nare beval-ervaring!

Volgens mij zijn doula's in Nederland relatief nieuw, dus er zullen nog niet zoveel mensen zijn met doula-ervaringen. Er stond in de ouders van nu van een paar maanden geleden een artikel over bevallen met een doula, misschien zou je dat in de bieb op kunnen zoeken? Volgens mij was dat artikel wel positief: de doula doet lekker wat jij wilt, houdt jouw wensen in de gaten en zal zeker zorgen dat jij en je kindje de rust krijgen na de bevalling. Dus als je weer bang bent voor zo'n bevalling als de vorige, zou ik zeggen: doen! Aan iemand die er voor is opgeleid heb je allicht meer steun dan aan een zenuwachtige partner.

Groetjes,

Eveline

Terug
Bovenaan