Bevallen met een doula. Wie heeft ervaring?

Hallo,

Ik ben 16 weken en 5 dagen zwanger van nr 2. Bij de eerste is mijn bevalling dramatisch verlopen en ik vond het ook heel vervelend dat mijn partner of iemand anders niet iedere minuut bij mij bleef. Nu zit ik erover te denken om te gaan bevallen met een doula omdat die wel constant bij je blijft.
Zelf denk ik dat dit voor mijn partner ook fijn zal zijn zodat hij af en toe even rustig wat kan gaan drinken of een sigaretje kan gaan roken.
Maar hij ziet het helemaal niet zitten om er een ''vreemde'' bij te hebben.

Heeft er iemand ervaring en hoe was het voor je partner??

Liefs Wan

Beste Wan,

Een doula geeft ook je partner support, goed gezien!! en samen bereiden jullie je op de bevalling.

Erica Muller is een wijze vrouw en doula; oerbron@tiscali.nl

Er kan samen voorbereid worden en samen een bevalplan gemaakt worden.

Nog beter is het de verloskundige of arts die je kiest er ook bij te betrekken. Want een doorlopende relatie met de begeleider van de bevalling is een sleutel voor je succes. De doula weet hier goed me om te gaan.

In Nederland is de doula een redelijk nieuw begrip, voorheen (tot 1985/1990) werd door bijna alle verloskundigen doorlopende begeleiding ( 1 op 1 zorg gedurende zwangerschap, bevalling en kraambed) gegeven.

Er zijn nog verloskundigen die deze service bieden en met je een relatie aangaan voor de zwangerschap, de bevalling en het kraambed. Vraag erna bij: midwiferybusiness@planet.nl

Een tweede verloskundige leer je dan ook kennen, als het zo is dat je eigen begeleider niet beschikbaar is op het moment dat je gaat bevallen.

De voorbereiding op de bevalling is erg belangrijk. Samen zaken bespreken, spiegelen en dan zelf kiezen zijn belangrijk. Het gaat erom dat je grip krijgt op het gehele proces en vertrouwen opbouwt, zodat je als je spontaan gaat bevallen ook los kunt laten.

Bevallen is loslaten, dat hoef ik je niet te schrijven denk ik, dat weet je.

Ga ook na of je al het verdriet van je vorige bevallingservaring al kwijt bent.

Is dat niet het geval maak dan contact met een wijze vrouw voor een gesprek over die bevalling. Neem voor dat gesprek je eigen verslag op papier (als je dat hebt) en neem de gegevens van je verloskundige of arts over de bevalling zeker mee.

Samen kunnen jullie dan de bevalling bespreken en krijg je door dit verdiepende gesprek een zuiver beeld van die bevalling (er worden verdiepende vragen gesteld door de wijze vrouw, dat verheldert) van de wat er gebeurd is en zo leer je waar je op moet voorbereiden deze zwangerschap.

Voor een uitgebreid verhaal over hoe je jezelf op een andere wijze kunt voorbereiding op de bevalling kun je kijken in documenten van mijn msn site Happy Birth; http://groups.msn.com/HappyBirth/welkom.msnw, aanmelden (ter bescherming van de documenten die authentiek zijn, adressen worden niet gebruikt voor werving of mailing).

Alle goeds, lieve groet,

Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Terug
Bovenaan