<p>Hi dames,<br /><br />Drie weken geleden ben ik bevallen na 15,5 week zwangerschap. Ik zou het heel fijn vinden om in contact te komen met vrouwen die dit ook meegemaakt hebben. Hieronder mijn verhaal:<br /><br />Tijdens de geslachtsecho met 14 weken kwam de echoscopist erachter dat er te weinig vruchtwater was. 'Dit is niet goed'; meer kon ze niet zeggen. We werden doorverwezen naar het ziekenhuis waar op de echo zichtbaar was dat het vruchtwater helemaal weg was. Dit kon komen doordat mijn vliezen gebroken waren, of door iets anders, maar dit konden ze pas na verder onderzoek zeker weten. <br />Het baby'tje had hierdoor geen kans tot groei & ontwikkeling en als we de zwangerschap zelf niet zouden afbreken, zou de bevalling zelf op gang komen binnen een paar weken. We kozen voor het afbreken van de zwangerschap en 5 dagen later moest ik bevallen in het ziekenhuis.<br />Dit alles was lichamelijk en mentaal heel zwaar na 14 vlekkeloze weken zwangerschap. Ik voelde me goed en alle echo's en de NIPT test uitslagen waren ook goed.<br /><br />De bevalling was zwaar en pijnlijk, de weeen werden in de ochtend opgewekt en deden ontzettend veel pijn. Ik kreeg een ruggenprik (na 3 keer verkeerd prikken) en dat verlichtte de pijn enorm. Toen ik een paar uur later hoge koorts kreeg ontstond er paniek omdat ze bang waren dat dat kwam door een infectie. De gynaecoloog heeft toen (letterlijk) een handje geholpen en toen werd ons zoontje geboren. Levenloos, maar een perfect mensje met alles erop en eraan. <br /><br />'s Avonds laat mochten we naar huis, waar ik na een paar dagen weer uit bed was en redelijk mobiel was. <br />Nu het lichamelijke deel voorbij is, met uitzondering van het ontzwangeren (hormonen....), is er ruimte ontstaan voor het mentale gedeelte. En dat vind ik moeilijk.<br />De wereld draait door, alsof er niks gebeurd is, en dat valt me zwaar. Voor mij staat de wereld stil en dat houd ik het liefste ook nog even zo. Want op die manier is hij voor mijn gevoel nog bij mij en hoef ik nog geen afscheid te nemen. De dagelijkse dingen oppakken voelt nog niet goed, ik wil dat nog niet. Een soort schuldgevoel roept dat ook op, richting hem, hij mag er niet meer zijn en wij gaan gewoon door?! Dat kan ik nog niet.<br />Mijn vriend heeft ook verdriet, op een andere manier weliswaar, maar het verdriet is er wel. We merken wel dat we allebei op een ander level zitten en dat die afstand groter wordt. Maar we praten hier veel en goed over, en dat is zo fijn.</p><p>Hoe doe je zoiets; rouwen? Hoe lang duurt het en zijn mijn gedachtes en gevoelens normaal? </p><p>Hoe ga ik om met de mensen om mij heen? Mensen die soms wat onhandige opmerkingen maken of er helemaal niet (meer) naar vragen.</p><p>Wie herkent dit?</p><p>S.</p>