Bevallen na schouderdystrofie

Hallo,

Ik ben nu 17 weken zwanger van de derde. Mijn oudtse is drie en de jongste wordt in februari 1.
De bevalling van de oudste ging relatief makkelijk. Hij woog 3340 gram. De bevalling van de tweede was gecompilceerd. Ze wilde niet indalen, zelfs niet toen de vliezen gebroken waren en ik volleidge ontsluiting had. Uiteindelijk is ze geboren na een schouderdystrofie. Ze bleef haken met haar schoudertje achter het schaambodje. De gyn heeet flink aan haar moeten trekken. Ik moest met mijn benen omhoog en omlaag gaan. Maar ook dat hielp niet.uieindelijk hebben ze haar met de handen kunnen draaien.
Ze werd geboren met 1 armpje langs haar hoofdje.
Haar armpje kon ze aanvankelijk niet bewegen. Gelukkig is dat bijgetrokken en heeft ze er niets aan over gehouden. Ze woog 4800 gram! Al vooordat ik gehecht was zei de gyn al dat een derde via een KS geboren moest worden.

Nu ben ik dus zwanger van de derde. De verloskundige is het er niet mee eens dat een derde per definitie een KS moet worden.
De gyn die de bevalling deed werkt er niet meer. Ik heb vrijdag een eerste gesprek gehad met de gyn. Als ik zeg dat ik een KS wil dan wordt het een KS. Maar ze is ook bereid om af te wachten hoe groot dit kindje wordt. Ik krijg met 28, 32 en 36 weken extra groeiecho's. Ik zou tot 36 weken bij de verloskundige mogen blijven. Maar ik mag oook gelijk overstappen naar de gyn.

Verder zag de gyn vrijdag dat de placenta aan de voorkant ligt en wat laag. maar dit kan nog veranderen. verder zag ze ook nog iets van wat een vleesboom zou kunnen zijn. Dit moet bij de 20 weken echo verder bekeken worden.

Een hoop dus om over na te denken! Hoe kijken jullie hier tegen aan? Wat zouden jullie doen?

Ik zou de echo's afwachten en dan beslissen. Fijn toch dat je een ks krijgt als jij dat wil. En als het weer een grote baby is en je het niet ziet zitten ga je voor een keizersnee.
Maar voor nu zou ik afwachten tot die laatste echo.
Succes!!!

Ik heb onlangs (24-11-09) hetzelfde gehad met mijn dochtertje. Ze was ook de tweede en ook zij kwam vast te zitten met haar schoudertje. Ik wist al voor de uitgerekende datum dat ik een groot kindje zou krijgen. De verloskundige schatte haar op 7/8 pond of nog wel ietsje meer. Ik was dus ook bang dat ze vast zou komen te zitten (omdat mijn schoonzus dat ook had gehad) en omdat ik van mijn eerste een totaalruptuur gehad heb.
Ik heb dit besproken met de verloskundige en dus nog op de uitgerekende datum een groeiecho gehad. Deze echo wees uit dat mijn kindje tussen de 3500 en 3700 gram zou zijn. Ik kon dus gewoon thuis bevallen.
Tijdens de bevalling kwam ze dus wel klem te zitten en ik moest op handen en knieen zitten (terwijl haar hoodje er half uitbungelde)om haar geboren te laten worden. Ze had geen paar minuten langer moeten zitten of ze was er niet meer geweest.
Het was verschrikkelijk pijnlijk, de verloskundige heeft haar hand naar binnen moeten brengen om haar schoudertje achter mijn bekken weg te halen.
Achteraf had de verloskundige wel gelijk want ze was precies 4000 gram.
die van jou was nog zwaarder.....als ik jou was dan wist ik het wel hoor. Ik zou gaan voor de keizersnee.
Als ik ooit nog een kindje krijg, dan zal deze niet meer via de onderkant geboren gaan worden.
Die groeiecho's zijn dus ook niet nauwkeurig genoeg.
succes met jouw beslissing!

Bedankt voor jullie verhalen!

Reisa, in groeiecho's heb ik weinig vertrouwen! Bij mijn dochtertje zaten ze er dus een kilo naast!
De verloskundige zat er veel dichterbij met haar handen!

En mamajb, het komt veel meer voor dan dat ik dacht. Ook bij mij moesten ze met de hand naar binnen om haar te draaien...
Ik heb gelukkig nog even om te beslissen! Maar het is wel fijn om ervaringen te horen/lezen.

Hi, hier ook hetzelfde met mijn dochtertje. Die was 4700 gram bij geboorte en bleef dus ook met haar schouder steken. Uiteindelijk heeft ze haar sleutelbeen gebroken maar er gelukkig niks aan overgehouden achteraf. Ook ik krijg groeiecho's, maar ze hebben nog met geen woord gerept over een keizersnede. Eerlijk gezegt beval ik liever met 38 weken als de baby nog niet heel groot is, dan met 40 weken met een ks. Want ik ben heel bang voor prikken en verdoving, dus ik doe het liever via de natuurlijke weg. Maar ja, dat moet wel kunnen natuurlijk.

Ik heb volgende week weer een groeiecho, maar de vk waarschuwde al dat het nog steeds een schatting is.

Ik zelf ga dus voor een natuurlijke bevalling. Je kan natuurlijk altijd een afspraak bij de gyn maken om je zorgen voor te leggen.

He Moonpoontje,

Fijn nog iemand in hetzelfde schuitje!
Hoever ben je?

Ik heb ook geopperd om een inleiding te krijgen met 38 weken! Dat kon! Maar, ze gaf aan dat dan de kans op compicaties ook erg groot is. Dit daar je de baarmoeder probeert te prikkelen, terwijl deze daar wellicht nog niet aan toe is!

Ik wacht het af!

Hi mamamadelief,

Ik ben nu 29w5d zwanger. Dus moet nog 10 weekjes. Inleiding was in principe wel een optie zei de vk, maar ws niet gelijk bij 38 weken. Ze laten me niet over de 40 weken lopen, mocht dit weer zon groot kindje zijn. De laatste weken groeien de kinderen natuurlijk heel hard, en dat is voor de moeders met al hele grote kinderen gerust een ramp te noemen, hahaa.
Maar ik ben vol goede moed, en heb toch maar weer de kleertjes maat 50-56 in de kast gehangen. Die heeft mijn dochter eigenlijk nooit aangehad.

Terug
Bovenaan