bevallen op een waterbed

Hoi allemaal,

in dec. verwachten wij de 2e. dit keer wil ik graag thuisbevallen. wij hebben echter een waterbed en daarop mag je niet bevallen. Logisch.
Ik heb wel eens van mensen gehoord die dit creatief oplosten, maar ik weet niet precies hoe.  Die legden iets over hun waterbed heen waardoor het hoger en stabieler werd.
We hebben wel een logeerbed maar dat is zo gammel deze gaan we beslist niet op klossen zetten.
Heeft hier iemand ervaring mee?

Groetjes Janneke
Moeder van Julia 18 mnd en 17 weken zwanger van ?

Hoi,

Ik ben 2 jaar geleden bevallen op mijn watrebed. Was heel prettig eigen bed, maar ook heel eng.
Ik had er een houten plaat op gelegd voor gelijkere verderling van het gewicht. Je mag niet met je  billen in het bed "steken".   Daana hebben we nog 2 matrassen erop gelegd voor de hoogt, die de vk wilde. In het begin was het goed te doen, maar toen de vliezen gebroken werden en er een watreval van vruchtwater kwam was het toch onhandig. De vk moet op het randje van het bed zitten en viel er bijna af! Ik kon ook in mijn kraamtijd niet gemakkelijk op en af stappen. Elke keer kiepte het bed.
Ik gaf zelf KV, maar als ik voor BV had gekozen was het watrebed zeker geen optie. Niet praktisch voor de kraamzorg.

Nu zal ik er weer over na gaan denken om op het waterbed te bevallen, of dat ik weer kies; zoals bij de 1e; voor een gewoon bed op klossen.

Ik denk dat je zelf van te voren moet uitproberen of het waterbed voor jou een optie is, of het wel bevalt! Gevalt het, zeker doen, maar asl je telkens kipet en je vindt dat eng, zeker niet doen en voor een gewoon bed kiezen.

Succes,

Monique

Hoi Monique,

Allereerst bedankt voor je reactie. Goed idee, gewoon even uitproberen. soms is het zo simpel.
Na mijn eerste (ZKH) bevalling vond ik de kraamdagen in het waterbed eigenlijk geen probleem. Ook niet met in en uitstapen. Ik heb ook BV gegeven. Dat ging in het begin wat onhandig, ik weet  niet of dat aan het gebrek aan ervaring lag of aan ons waterbed. Uiteindelijk heb ik tot 5 maanden volledig BV gegeven en dat ging ook op ons waterbed prima.

Maar ik ga het straks thuis gelijk even proberen met een plank (een deur misschien?) en een matras.

Ons waterbed heeft wel een hoge stabiliteit dus dat scheelt misschien ook.
Dat de VK niet zo stevig zat is inderdaad een minpuntje. en al dat vruchtwater hoef ik ook niet in mijn bed. Wat een gedoe allemaal.

Ik krijg graag van andere ervaringsdeskundigen nog meer reacties!

groetjes Janneke

Helaas ben ik nog geen ervaringsdeskundige.. Ons eerste kindje komt, als zijn of haar planning overeenkomt met die van ons, rond 18 augustus en ook wij hebben een waterbed. Nu sliep ik tot twee weken geleden als een roosje in dit heerlijke bed, alleen wordt het uitstappen nu toch wel een sport op zich! Ook omdraaien moet met iets meer inspanning gebeuren.. Ik heb al gedacht om er nu eerst zo'n eierrekmatrasje die je wel eens op de camping gebruikt, over het bed te leggen.

Bevallen wil ik ook graag thuis doen, maar niet in het waterbed. Waarschijnlijk gaan we een kraambed huren bij de uitleen en die kan dan beneden in een slaapkamer staan. Ons logeerbed is tweepersoons en is volgens mij niet superhandig (logeerkamer staat nl ook vol met spullen die tzt de zolder op gaan, dus qua ruimte is het ook niet heel praktisch). Ik ben heel benieuwd hoe alles zal gaan en wat me het beste bevalt.
Wie weet is er nog iemand met een 'gouden' tip!

Groetjes, Harma

Ik heb ook gehoord dat een waterbed niet handig is. Misschien kan je je logeerbed vervangen met een goede tweedehands? Dat is misschien net zo duur als een bed huren bij de uitleen.

Succes!

Wasabimammie!

Hai,

Ik ben 9 jaar geleden bevallen van onze jongste dochter op mijn waterbed. We hadden voor de zekerheid een extra matras wat we er eventueel op konden leggen maar de vk vond het geen probleem. Ze is dus gewoon op ons waterbed geboren en het ging prima. Voor de kraamhulp hoefde ik ook niets op het bed te leggen. Wij hebben een waterbed met een softside rand, waar je makkelijk op kan zitten. Het bed is ook behoorlijk gestabiliseerd.

Succes!!!
Ik ben nu 39 wk 2 dg in verwachting en ik ben weer van plan om gewoon op mijn eigen waterbedje te   blijven liggen. Wel hebben we weer een extra matras stand by.

Groetjes Mariëtte

Hallo,

Ik mocht van mijn huisarts geen extra matras op ons waterbed leggen. Onze eenpersoonsbedden die opgesteld staan voor onze dochters kunnen niet op klossen. Daarom hebben we maar besloten om een extra bed te nemen. Die staat gewoon rechtop tegen de muur van onze slaapkamer. De klossen staan ernaast en als het begint dan zetten we hem gewoon even goed.

Dit bed hadden we toevallig nog staan. Anders had mijn huisarts toch echt een probleem gehad hoor. Ze kunnen soms zo moeilijk doen....

Groetjes Nova

Terug
Bovenaan