Bevallen van een prematuur kindje door zwangerschapsvergiftiging??

Ik vroeg me af of er hier meer mensen zijn die te vroeg zijn bevallen omdat ze zwangerschapsvergiftiging hadden. En hoe jullie dat ervaren hebben.

Zelf ben ik  op zondag 25 februari met  31,2 weken bevallen van een dochter van 1500 gram.
Ik ben met 30,4 weken opgenomen met plotselinge zwangerschapsvergiftiging.
Daarna ging het een paar dagen prima. Tot zaterdagavond toen bleek dat de hartslag van mijn dochter, na elke harde buik, enorm  zakte.
De volgende morgen gelijk weer een ctg  scan en dat zag er nog steeds niet mooi uit.
in totaal 6 uur aan de scan gelegen tot 13.30 uur en toen toch nog plotseling werd er besloten tot een keizersnede.  Ik hb er toen voor gekozen om volledig onder narcose te gaan omdat ik erg opzag  tegen een ruggeprik.  Op dat moment en de dagen erna was ik blij met dat besluit.
Maar toen ik thuis kwam zonder  mijn dochter, kwam het besef dat ik alles had gemist niet alleen de bevalling ook de 9 weken zwangerschap. Ondertussen ging het hartstikke goed met onze dochter. Maar ik voelde me onbegrepen.
Het was totaal niet wat ik er van had verwacht, en ik kan nu nog steeds niet bevatten wat er allemaal gebeurd is.

Ondertussen is onze dochter afgelopen dinsdag thuis gekomen. Ze was op dat moment pas 3 weken en 2 dagen oud. En het gaat hartstikke goed.

Ik ben nu vooral bang voor een evt 2e zwangerschap, ik vraag me nu al af of me dit nog een keer gaat over komen.

Ik ben erg benieuwd of er hier meer mensen zijn die dit is overkomen, en hoe jullie dat hebben beleefd. En hoe het bij jullie zat bij een evt volgende zwangerschap.

groetjes  

een mama  

Hoi,

Ik ben met 34 weken en 2 dagen bevallen van een zoontje; inmiddels is hij alweer 16 maanden en het gaat hartstikke goed met hem!
Maar ik herken heel erg wat je schrijft. Dat het allemaal zo anders loopt dan je verwacht, dat je die verloren weken zwangerschap mist.
Ik had al een paar weken zwangerschaps hoge bloeddruk. Niet zo acuut dat ik opgenomen moest worden maar ik moest wel bloeddrukverlagende medicijnen en vaker op controle en rustig aan doen. De dag van de bevalling moest ik 's ochtends op controle komen en had ik alsmaar pijnlijke krampen. Toen werd er gezegd dat het oefenweeen waren en dat dat heel normaal was. Later die dag (nadat ik alsmaar ergere krampen kreeg en ook nog een bloeding) moest ik weer terugkomen naar het zkh. Daar bleek dat ik al 3 cm ontsluiting had en dat die krampen dus gewoon weeen waren!
Tijdens elke wee zakte de hartslag van mijn zoontje heel erg. Nadat weeenremmers niet hielpen werd besloten tot een spoedkeizersnede en was ik 20 minuten later ineens mama!
Pas achteraf drong tot me door hoe anders het allemaal gelopen was.
Je hebt geen normale kraamtijd, veel extra stress doordat je kindje prematuur is en in de couveuse ligt. Borstvoeding ging nog niet heel goed door de ks en doordat mijn zoontje nog niet sterk genoeg was om zelf aan de borst te drinken.
Die dingen allemaal vond ik achteraf allemaal best heftig. En ik was jaloers op vrouwen die wel gewoon de 40 weken haalden! (terwijl die vaak weer klagen dat het wel wat eerder mag...)
Het kostte bij mij echt even tijd om het allemaal te verwerken want het is heus niet niks hoor! Maar je zult zien dat je na verloop van tijd best kunt accepteren hoe het is gelopen. Zeker als je ziet dat je kindje zich goed ontwikkelt, want dat is toch het allerbelangrijkste?
Mijn tweede zwangerschap is helaas in januari geeindigd in een miskraam na 9 weken zwangerschap, dus die 40 weken zwangerschap heb ik nog steeds nooit gehaald... Hopelijk mag ik dat snel meemaken!
Jij in ieder geval sterkte en je gevoelens zijn heel normaal hoor!

Terug
Bovenaan