bevalling begint en dan...

A

Anoniem

Guest
Hallo,

ik begin zo af en toe wel eens te denken aan de bevalling, brrrr en dan krijg ik het spaans benauwd. Ik zie het namelijk helemaal niet zitten om zwangerschapsgym of iets dergelijks te volgen en ben dan ook benieuwd hoe het zal zijn als de eerste wee komt.
Hoe vang je deze op;
Hoe puf je;
etc.

Aan de ene kant verwacht ik wel dat mijn lichaam wel weet hoe je moet reageren op een wee en dat je ook goed moet luisteren naar de VK.

Ik moet nog 10 weekjes dus kan nog ff rondneuzen op het internet over hoe en wat me bevallen. Maar'ja, het zit erin en komt er ook vast wel uit.....

Groetjes kim

Hoi Kim,

Ik zag het ook totaal niet zitten om naar een pufclub te gaan. Mijn vk heeft mij bij de eerste bevalling verteld dat je in gedachten moet zeggen: deze wee komt nooit meer terug!

Dit doe je langzaam terwijl je puft. Heeft bij mij erg goed geholpen, zo heb ik er al 2 uitgekregen zonder te gaan hyperventileren o.i.d. In oktober mag ik het nog een keer proberen. Ik heb beide keren aan het einde een enorme weeenstorm gehad en zelfs toen lukte het.

Succes!

Syl
17 oktober 2007

Hoi!

Het is heel normaal hoor, dat je tegen het eind van de zwangerschap af en toe ineens de kriebels krijgt over de bevalling. Het is ook niet niks en je weet van tevoren gewoon niet wat je ervan moet verwachten, zeker als het de eerste is.

Ik moet zeggen dat mijn eerste bevalling me is mee gevallen. Ik had een paar dagen ervoor al last van voorweeen, en daardoor werd ik er een beetje op voorbereid. De echte bevalling begon 's nachts. Ik had die avond ook weer voorweeen gehad en was op tijd naar bed gegaan. Om 1.00 uur werd ik wakker van echte weeen, die herkende ik meteen omdat ze best pijnlijk waren en ik dus idd echt moest puffen. De weeen kwamen bij mij meteen al om de 2-3 minuten, dus best heftig, maar toch kon ik de pijn goed verdragen. Het belangrijkste is om te ontspannen en je eraan over te geven. Na anderhalf uur kwam de verloskundige en bleek ik al bijna 8 cm ontsluiting te hebben! Dat was natuurlijk een enorme opsteker. Zij heeft toen de vliezen gebroken en toen werden de weeen een stuk pijnlijker. Ik ben op bed gaan liggen en bleef ze rustig wegpuffen. Tijdens de laatste weeen kreeg ik al wat persdrang, een hele aparte ervaring, je voelt gewoon dat je lichaam het kind omlaag wil drukken. Om 4.15 uur had ik volledige ontsluiting en mocht ik gaan persen. Ik vond dat een enorme opluchting, want  zodra de wee opkwam ging ik persen en voelde ik geen pijn meer.  Om 4.54 uur is onze dochter geboren. En echt, dat is zo'n bijzonder moment, daar doe je het voor!!

Mijn advies is om er niet teveel over te piekeren, probeer er zo open mogelijk in te gaan. Het is heel belangrijk om tijdens de weeen goed door te blijven ademen (dus puffen, anders kun je gaan hyperventileren) en probeer ontspannen te blijven, dat scheelt echt. En vertrouw in jezelf en je eigen lichaam.

liefs,
Ikke mv 1 & ?

hoi

Je kan je eigen niet echt voorbereiden op een bevalling,je moet het gewoon op je af laten komen en zo rustig mogelijk blijven ook tijdens de weeen,goed rustig ademen,heb zelf nooit geen cursus gevolgt en ik heb mijn weeen ontzetttend goe dop kunnen vangen,zei vk toen ook.en heel veel mensen die wel cursus hebben gevolgd die vaak niet.het hangt af van de soort bevalling wat je hebt natuurlijk.maar niet in paniek raken das het belangrijkst en verder vond ik dat je helemaal geleefd werd,bij mijn bevalling stond de radio ook aan en dat vond ik wel fijn.ik weet nog goed op welk nummer mijn dochter toen is geboren,'wonderchild''   van zo''n noorse/zweedse zanger,en dat was in 2005 zo leuk en zo relaxt dat dat was. ik ga nu voor een thuisbevalling en als het akn gaat de radio ook zachtjes aan hoor,niet te hard want mijn dochter is er ook waarschijnlijk dan bij. maar niet te druk maken allemaal en geniet nog van de laatste weekjes. gr wendy 29,5 wk

Terug
Bovenaan