Bevalling zonder VK vanwege Angststoornis

Hallo,

Ik ben 22 jaar oud en niet bewust voor gekozen om zwanger te worden. Ik sta op het moment onder controle van een verloskundige. Mijn probleem is dat ik een hele nare geschiedenis heb met seksueel misbruik en belazerd worden door medische mensen die je zouden moeten helpen. Ik ben nu ongeveer 32 weken zwanger. Ik kan niet onder begeleiding bevallen omdat ik gewoon al in paniek raak als ik er aan denk. Ik wil absoluut niet dat ze me aanraken en ook niet dat ze daar beneden kijken. Ik raak gewoon in een paniekaanval. Omdat de bevalling nadert komen alle nare dingen die in het verleden gebeurd zijn weer naar boven en heb ik veel stress, huilbuien, depressie, nachtmerries en paniekaanvallen. Ik heb ook een diagnose van een psycho-sociaal therapeut dat ik een zware angststoornis heb. Ik weet dat als ik thuis of in het ziekenhuis beval dat ik dan mijn kind in gevaar breng doordat ik in paniek raak als er vreemden aan me zitten of daar gaan kijken. Ik heb het geprobeert met mijn verloskundige te bespreken maar die kunnen mij ook niet helpen. En ze zeggen  dat als ik besluit om Unassisted Childbirth te doen, dat ze een melding maken van kindermishandeling. Ik weet gewoon echt niet wat ik moet.. Kan iemand me helpen? Kunnen ze echt een melding maken van kindermishandeling als ik denk dat het beter is dat ik het alleen doe?

Ik zal je zeggen dat ik ook last heb gehad van seksueel misbruik maar gee paniekaanvallen. Ik heb er wel angst voor gehad en wilde het liefst thuis bevalen en expres te laat bellen.  Maar het werd een inleiding. Uiteindelijk in de flow van de weeen geen last meer van het angstgevoel. Had zelfs aan het beginnen van inleiding een mannelijke vk. Heb het toen bij hem aangegeven.  Hij zei dat hij de meeste controles dit de verpleegkundige zou laten uitvoeren.  :) de vk wat ik alle controles bij had gehad kon zich inleven en heb met haar meerdere gesprekken gehad.  Om precies duidelijk te krijgen wat mij angst geeft en hoe ik begeleidt wil worden Door vk en mijn man.  Dit ook in geboorteplan opgenomen.  Mijn overleving was vooral dat mijn kindje gezond ter wereld zou komen.  De controles Door de kraamhulp en vk in de eerste week vond ik weer zeer angstig.  Ook toen het geboorteplan er bij gepakt voor de begeleiding die ik nodig heb.
Hopelijk helpt deze ervaring je.  Succes.

Ben ontzettend trots op je cu2heleen!

Wanhopigejongemoeder: Jij bepaalt hoever je verleden nog een deel uitmaakt van je huidige leven. Gun je je misbruikers nog steeds die macht? Je bent nog jong en daarom is het lastiger nog. Ik heb op een bepaalt moment besloten dat het verleden, het verleden is. En dat mijn blik op het heden en de toekomst gericht stonden. Net als cu2heleen, heb ik in de medische malle molen gezeten om zwanger te worden. Door de vele controles waren er weinig opties dan met de billen bloot te gaan. Letterlijk en figuurlijk.

Op het moment dat je bevalling begonnen is, krijg je er steeds minder tijd voor om er over na te denken. Je lichaam en geest willen maar 1 ding meer en dat is je kindje op de wereld zetten.

Ze kunnen inderdaad aangifte doen. En ook wel een beetje terecht. Je kunt geen risico's gaan nemen met de gezondheid van je kindje en jezelf. Ik adviseer je om met spoed professionele hulp te zoeken met het verwerken van je trauma's. En dan een goede psycholoog. De tijd dringt en je moet straks met een gerust hart kunnen bevallen. Een geboorteplan is ook een heel goed plan.

@suusje  volgens mij niet ivm te kunnen behandelen om paniekaanvallen te verminderen.

@supertje mooi om te lezen en hartverwarmend.

Inderdaad zoals jij zegt. In hoeverre hebben de misbruikers invloed. Ik beken dat ik de blik op vooruit al heb gezet voor ik zwanger werd.  Namelijk bij het ontmoeten van mijn man in 2007 (ik was toen 18,5) want door die keuze voor je blik naar de toekomst wordt je nog zo vaak op de proef gesteld. Dat kostte mij zeker nog 2 jaar.

Sterkte.

Terug
Bovenaan