Bevalling

Ik ga thuis bevallen, maar heb het gevoel dat alles gaat mislukken. Ik heb hierover nog nooit gepraat want ik ben bang dat mensen mij een slechte moeder gaan vinden. Iemand advies?

Waar ben je bang voor? Het heeft mij enorm geholpen om te zeggen tegen mezelf dat mijn lichaam dit kan en dat heeft geholpen!

Juist met je verloskundige gaan praten! Als je zo de bevalling in gaat, dan komt het sowieso niet goed. Wil je wel thuis bevallen? In het ziekenhuis bevallen maakt je geen slechte moeder hoor! 

Bespreek dit idd met de verloskundige.

Wíl je wel thuis bevallen? Het hoeft niet hè...

Ik ben bij de eerste thuis bevallen en vond het heerlijk. De bevalling liep volgens het boekje, duurde precies 12 uur. De verloskundige hielp me goed en ik vond het heerlijk dat het zo intiem was met alleen mijn man en de verloskundige erbij. Heerlijk onder mn eigen douche alle weeën opgevangen, bevallen in mn eigen bed en daarna kun je heerlijk in je bed blijven. Ik vond het prachtig. Mijn dochter woog 4465 gram, ze was écht groot. Maar is geboren zonder dat ik ingeknipt ben en ik ben ook niet uitgescheurd, geen hechtingen.

Thuis is er zoveel rust en zodra het dreigt mis te gaan, grijpt de verloskundige in. Daar zijn ze echt wel kundig in. Bij mij ging het allemaal goed gelukkig, wel zei de verloskundige dat ze mij in het ziekenhuis wél ingeknipt zouden hebben. Thuis geeft de verloskundige je meer tijd en hebben ze meer vertouwen in je lichaam terwijl je in het ziekenhuis 'nummer zoveel' bent...

Mijn tweede dochter lag in stuit dus dat werd een geplande keizersnede. Heel andere ervaring. En mocht er ooit een 3e komen, moet die in het ziekenhuis geboren worden ivm de eerdere keizersnede. Dus ik ben heel blij dát ik 1x thuis mocht bevallen, ik had het nooit willen missen.

Maar in het ziekenhuis wordt je ongetwijfeld ook super goed geholpen en begeleidt, daar zijn ze ook lief en kundig hoor :) Dus als je je er niet goed bij voelt, lekker naar het ziekenhuis! Niks mis mee!

Niemand zal je een slechte moeder vinden omdat je je zorgen maakt over je eerste bevalling hoor! Praat erover met je verloskundige, zij kan je geruststellen, of met je kijken wat voor jou wel een goed gevoel geeft.
Een eerste bevalling is gewoon heel spannend, je weet nooit wat je precies gaat meemaken! Laat je niet gek maken door onzekerheden, het helpt echt om er over te praten =)

Dit gevoel had ik ook. Maar ik was ook bang, omdat het bij ons in de familie veel voorkomt. (Dat het bijna of slecht afloopt) Maar tijdens het bevallen zelf, doe je wat je lichaam moet doen! Maak je niet druk, wij vrouwen zijn hiervoor gemaakt!❤️

Terug
Bovenaan